4takts lössnömaskin för 40 lax - finns det?

PL007

Medlem
30 dec 2008
10
0
1
Matfors
Hej! :ciao:

Funderar på att göra ett radikalt skoterbyte och leka av mig lite innan det blir en touring igen!

Vill def ha en lössnömaskin. Recept 80% lössnö och 20% led.

Har funderat på summit eller rmk, men jag drunknar i djungeln av modeller, och finns de som 4-takt? Vad betyder alla förkortningar? HO, SDI, EFI, REV?????

:hmmmm:
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det blev nått fel i rubriken där

"4takts" och "lössnömaskin" ryms dessvärre inte i samma mening
 

PL007

Medlem
30 dec 2008
10
0
1
Matfors
Tack för svar!

De billigaste RX1orna verkar ligga på strax under 60´ på blocket.

Är det bara Mountain som kan betecknas som lössnö, eller funkar warrior, GT och APEX. Skiljer det mycket i köregenskaper på olika RX-1?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Tack för svar!

De billigaste RX1orna verkar ligga på strax under 60´ på blocket.

Är det bara Mountain som kan betecknas som lössnö, eller funkar warrior, GT och APEX. Skiljer det mycket i köregenskaper på olika RX-1?
rx1:an är så tung att du måste nog ha mountain för att funka så mycket lössnökörning som du ska köra.

även phazer mountain finns för ungefär samma pris som rx1 och är betydligt lättare.

annars är väl summit SDI den snålaste mountainmaskinen men dom är inte heller gratis.

dock är utbudet enormt så pruta friskt så kanske du hittar något för vettig peng.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Recept 80% lössnö och 20% led
När du ska köra så pass mkt lössnö så skulle jag rekomendera en M7a elr en RMK. M7an är väl bäst i lössnö men då har dom offrat ledkörningen, de säger inte att de är omöjligt att köra den på led. Den är bara lite tippigare i kurvorna, men då du ska köra så lite på led så tror jag inte att de gör så stor skillnad för dig.
 

PL007

Medlem
30 dec 2008
10
0
1
Matfors
Tack för bra synpunkter!

Har också läst en test om RX-1 och insett att jag kanske borde skrota iden om mountain maskin kombinerat med fyrtakt. :bawling: Sorry, alla Yamaha-fans!

OM jag är villig att pruta lite på lössnöegenskaperna....vad skall jag kika efter då?

Tacksam för alla förslag då jag inte känner mig alls hemma på alla "specialmodeller" och beteckningar.

Söker alltså crossover 4-takt max 40´
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Yamaha Mountain Max 700, Ski-Doo Renegade 6/7/800, Arctic Cat Mountain Cat 600(lanserades som lössnö maskin men jag tycker att den är mer som en crossover).

Nåra exempel på maskiner du får för 30-40k
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Yamaha Mountain Max 700, Ski-Doo Renegade 6/7/800, Arctic Cat Mountain Cat 600(lanserades som lössnö maskin men jag tycker att den är mer som en crossover).

Nåra exempel på maskiner du får för 30-40k
Mkt fina maskiner alla dom där ! MM 700 får du ju lös för 30k typ. Beror på mkt vad som är gjort med dom. Men nått av de där är det väl du borde sattsa på.

Får tyvärr ingen renodlad super mountain maskin för 40k
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
RMK 800 om du nu ska köra i lössnö. Kompisen gav 43 000 för ni 03a och det är ju ett år sedan. Är inte det en super mountain ? :)

Räcker då till för dom flesta då det knappast är maskinen som är begränsningen i highmarking....har inte sett "mountain" ägare än som kört sin maskin på gränsen till vad den klarar.... Och nej fastna i en sluttning där man kan stå är inte gränsen :)

Kompisens går ju sjukt bra. Rx1 mountain 03-05 är en ledmaskin med lössnö egenskaper.. Har varit på en hel del lössnö äventyr med min korta (nu 345 till i år) och det går bra så länge man orkar hålla skärpan uppe. Så fort du slappnar av så sitter du där.. =\

Blir spännande att se vad den klarar nu med 345*38*38 matta men du lär nog inte hitta en för 40.000:-
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Summit 800 -02. Dom ligger nog kring 40 tror jag. Där har du en fin lössnö skoter!