4P, Nila eller Bränna packpulka?

TheDog

Medlem
5 feb 2012
9
3
3
Jag står i begrepp att köpa en packpulka och har kommit fram till att det står mellan 4P, Nila och Bränna. I huvudsak kommer jag att dra pulkan efter mig på spår, men även från tid till annan fritt i terrängen.

Nedan listar jag några olika kriterier:
- Pulkan får inte upplevas allt för stor
- Den ska gå bra på led och även i terräng
- Jag behöver kunna transportera 20 l bensin (helst i plastdunk)
- Jag vill kunna lasta långa saker på pulkan, men ändå snabbt kunna öppna lådan
- Den ska ta så liten plats som möjligt på en släpvagn

Någon därute som har erfarenhet och kan jämföra dessa pulkor?

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Kör man fort med 4p så slår den omkull när den inte har nån fjädring den har gummikuddar som inte hinner med när det hoppar och stor är den. Nila går otroligt fint på leden den kan man köra fort med. Men går dåligt i djupsnö och vatten framkanten på den gör att den vill ploga. Brännan ser utroligt fin ut men vet ej hur den funkar den har stor låda.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Nu är detta inte en av de pulkor om du pratar om men tycker ändå att du borde kolla in pulkan som jag har använt i går. Du borde kolla in inlägg 386 och framåt i denna tråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?52534-Nytro-MTX-mindre-renoveringar-f%F6rb%E4ttrningar-efter-1970-mils-k%F6rning/page39 Denna pulka finns i flera olika storlekar och uppfyller de krav du har. Jag körde med ca 300kg last på den igår och det gick fint. Att ligga i 70km/h efter leden fungerade bra där den inte var allt för skumpigt. Vill du få kontakt med tillverkaren så kan jag hjälpa dig med det.

TheDog

Medlem
5 feb 2012
9
3
3
Tack för era synpunkter!

Just nu med den input jag har från andra trådar så lutar det åt en Nila, men jag ställer lite kompletterande frågor ändå.

När det gäller Nila specifikt så tänkte jag köpa en utan dunkplats, detta för att:
- få ett större lastutrymme när extra bensin inte behövs
- lasta plastdunkar i boxen för att man ändå måste öppna den för att komma åt tratten

Har någon synpunkter på det tankesättet, alternativt att boxen är för liten?

4P: Många påpekar 4Ps tendens att välta. Är detta ett vanligt eller händer det bara ibland?
Nila: För Nilas del så nämns problem med djupsnö och snöslask. Är detta ett stort problem då man kör i ospårad terräng?
Bränna: Har inte sett några kommentarer alls om Bränna. Är det ingen som har erfarenhet?

David Mach Z:
Ett intressant förslag (mycket lättlastad på släp), men jag tror att enkelheten med att lasta i en tät box överväger.

shagwell
Gofort-kälken verkar robust och rymmer många dunkar, men jag tycker att det är för stor del som upptas för bränsle (säkert jättebra för riktiga långstyrningar).

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Verkar vara vanligt att 4p välter sen är den klumpig och stor tycker jag när den ska lastas på släpet. Bränna är ju inte så lätt och köpa och därför få sålda för dom beter sig som skit dom som säljer bränna dom har ju tappat nästan alla sina återförsäljare. Nila beror på hur mycket bränsle du ska ha med sen med vad för skoter du drar pulkan drar själv med en Expedition 1200. Tycker den följer med över allt i djupsnön. Svärfar har en smalbandare och för han blir det struligt när den plogar. Men kvalite och hur fint den går efter skotern i höga farter så helt klart nila bäst. Gofort utan fjädring och ingen låda och sätta in grejer i bara skit.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Skulle Gofort vara bara skit? Nu får du fan sätta dig i skolbänken igen. Det är ju klockrent med scanbackslösningen, sen att det faktiskt finns flera modeller av kälken med både låda och lastpressening. Läs på lite, det finns inte ett enda dåligt ord skrivet om goforten bortsett från dig.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Skulle Gofort vara bara skit? Nu får du fan sätta dig i skolbänken igen. Det är ju klockrent med scanbackslösningen, sen att det faktiskt finns flera modeller av kälken med både låda och lastpressening. Läs på lite, det finns inte ett enda dåligt ord skrivet om goforten bortsett från dig.
Inte vet jag hur stora scanbackar du har men dom jag har sett inte ryms det renskinn å stor fiskarsspade motorisborren med spiral i dom. Och en kälke utan fjädring när du ligger och blåser på efter lederna hoppar och far är rent skit. Dags du tar och provar en ordentlig kälke. Men visst ska man moffaköra och ha med sig en korv och blöta renskinn på en öppen kälke köp då en Gofort.

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Spinner vidare lite här,
har idag införskaffat en Nila packpulka XD med lasträcke till.
de här med plogning i djupsnö, är det ngn som har byggt om sina Nilor?
ja funderade lite på om man kanske kan montera nå oxylit plast eller liknande så man får som en liten buk där fram och kanske på så sätt få mera flyt i snön utan att stålkontsruktionen plogar så mycket.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Du kan ju ställa draget på den. Sen jag som har bredbandare upplever aldrig att den plogar. Men sen när sambon drar den med smalbandare plogar den rätt mycket. Själv har jag funderat lite på om man skulle flytta fram fästerna för plastbelagen och sen köpa längre belag. Så dom börja direkt från framkant då kan den ju inte ploga.

Last edited:

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Det var nog kanske ingen dum ide´ Snoddas!
Får klura lite, jag har lånat en tidigare å dragit lite med renegaden å visst tycker jag
den plogar en del samma när de blir blött på sjöarna så bromsar den upp en hel del