494a som strejkar

enduropower

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
arjeplog sverige
har köpt en enduro 500 -98
alla sa att de va en driftsäker och stabil maskin.. men icke!! min e totalt värelös.. den har både gnista och får in bensin.. har tom stått i värmegarage i två dygn.. borde den inte ge någon form av livstecken då??

____________________________________________
kör inte lynx!!
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
du vet även solen har sina fläckar... nä men skämt och sido!

Har du köpt den så eller när uppkom problemet? tvärdog den bara eller?
Ser gnistan bra ut?
men får den både bensin och gnista som du säger så borde det ju inte vara några större fel på den...
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Rotax är driftsäkra motorer. Är du säker att
du får bränsle? Prova att ge han en sup.
Du har inte lyckats skifta tändkablarna?

Kolla kompressionen. Ska ligga runt 9 kg.

Skriv mer vad det är för "symptom" det är
svårt bara utifrån det du skrev tidigare.

Ses på spåret eller hörs här.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 21-Dec-03 kl 01:18 PM (CET)]Rotax ÄR driftsäkra maskiner, har bara kört rotax och har aldrig haft problem med dom.
det måste vara nåt mindre fel på din. byt tändstift. kan vara så att stiftena är dåliga fast det inte ser ut som det, var så för mig tex.
 

enduropower

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
arjeplog sverige
den har både bensin bra gnista bra komp oxå.. har även bytt stift 3 gånger.. pratade me ne kille som sa att jag skulle köpa ett annat stift, orginalstiftet kanske va förklent.. aja.. jobbigt när de e snö och skotern vägrar!
 
Det är inte så att du försöker starta den med fjolårets bensin kvar i tanken? Vissa skotrar är ju väldigt oktankänsliga. Prova ge skotern bränsle direkt i cylindrarna. Startar den då men dör inom ett par sekunder så är det bara att förtsätta ge honom fräsch bensin via cylindrarna. Tillslut så kommer den att gå som den ska
 

Fast

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
Mitt tips är att om du ej gjort det så kolla kompen, dåligt komp kan vara en trolig orsak till att den ej startar.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
hur högt kg tryck hade du i cylidrarna då?

Hur uppkom felet? efter sommarförvaringen eller köpte du den som den är?
Det ända jag då kan tänka mig är att tändningen är åt hvetet
eller att gnistan är för svag så när kompen bildas så "blåser" den ut gnistan... alltså att den inte orkar tända.

 

illern

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Luleå
Om den har bra gnista och bra komp och den inte ens startar när den får en sup. så kan de ju vara att cdi:n har fått spratt eller så är tändkablarna fel..
 

johanstorm

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
1
6
Jungsund Finland
Visit site
Inte är det Lynx du ska klaga på, de e fan så bra skotrar!!!!!
Försök att ge nån droppe direkt under stiften, då brukar det hända saker, även om den tycktes död förut!!!! MEN GE INTE FÖR MYCKET BARA!!!!

"Ryck i snöret"
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Vilka stift använder du? JAg fick skaffa br9 EYA och sätta dit i helgen för den ville lägga igen stiftet på vänstra cylindern så den bara gick på högra då jag körde lungt men med eya så vart det bättre