49 Ranger 600 ACE 2020

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Hej

Jag har länge bestämt mig för en Ny 49:a 600 ACE inför nästa säsong och har nu lite funderingar ang. den Nya 600:an.

Vet att det är knappfärdig info ännu men ngn kanske har koll. Blev besviken då de kortat maskinen ang bärigheten Men den kanske inte är sämre med 2020 - 600:an.

Jag har kört den i årsmodeller 16-18 en hel del och bestämt mig för att denna maskin passar mig som handsken Men hur tror ni skillnaden blir med nya "kortare" mattlängden ihop med nya easyride:n?

Blir längdens skillnad obefintlig då boggien är 100mm längre än tidigare 3900? Eller har jag fattat fel (I.s.f bör skillnaden vara liten emot 4144 mattan).

Anar att smidighet/hanterbarheten är stor skillnad med gamla 49 mot nya 49 med Radien och hela nya konstruktionen.

Att de inte monterade nya p-Drive var synd men kanske en prisfråga? Eller anses 600 ACE vara för motorsvag för att utnyttja dessa varvtalsförändringar kanske?

I Specen står det att den har böjda nedre A-armar Men i tillbehör säljs detta separat för 3880kr ? Tryckfel?

Jag är en 60-årig gubbe som knappt kör leder men vistas mkt i vildmark med ospårat och liten kälke med kåta och fällor/fiske och det optimala har tidigare varit en Tundra 600 Men p.g.a Tundrans vinglighet (har hund med på skotern bl.a) så har jag inte riktigt tyckt den var optimal för mig dock räcker 600:an i effekt.

Vad tror ni skoter experter?

/T
 
Reactions: Shingo

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Min körning påminner mycket om din, valde 600 Etec just för att få mer motorkraft. Något som jag haft stor nytta av då man är ensam ute. Hade haft problem med den svagare Ace motorn.. Ska du bara smyga runt under normala snöförhållanden är den bra, men får det jobbigt i riktigt djup snö.
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
Bra att den blev kortare,skulle ha kommit med den smala framvagnen och p-driven.
P-driven är lätt att skruva/justera i.
Borde väl gå att sätta dit i efterhand
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag lyckade lyckligtvis övertala min 75-åriga far att gå upp ett snäpp i motorstorlek när han köpte sin Ranger 49 nu i höstas. Motiveringen är att hade han gått på 600 ACE så hade han varit tillbaks i samma "träsk" han var i när han hade den gamla femnian för en massa år sen dvs att han skulle behöva lära sig vara livrädd för vatten på isen igen.

För det verkar vara någonstans närmare 100 kusar gränsen går för att en skoter ska orka paddla på i vattensörja utan att tappa fart och ankra.

Så mitt råd är: Finns bara pengarna så kosta på dig ACE 900an eller 600 e-tec, om inte annat just för att du är själv ute och inte har nära till hjälpen.
 
Reactions: mas

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Jag fick reda på av en ÅF att det inte skulle gå att få en NY maskin PRO 900ACE med 39mm matta, utan enbart med en 900ACE ST annars hade den varit intresssant för mig.
Såg även detta i spec "Bygg din maskin" Därför slog jag 900ACE ur hågen, jag vill inte ha en 59matta då jag vissa väderperioder åker på hårdföre på sjöisar och frusna skogsvägar, anar att detta skulle ta hårt på en 59-matta.

Visst måste det väl gå att få 39matta om man beställer en PRO 900 ACE maskin som skall byggas åt mig? Vad är extrajobbet?

Åter till frågan: Vad bedömer ni skillnaden blir i bärighet p.g.a den kortade längden på nya 600 ACE, jämfört med gamla 4144mattan?
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jag fick reda på av en ÅF att det inte skulle gå att få en NY maskin PRO 900ACE med 39mm matta, utan enbart med en 900ACE ST annars hade den varit intresssant för mig.
Såg även detta i spec "Bygg din maskin" Därför slog jag 900ACE ur hågen, jag vill inte ha en 59matta då jag vissa väderperioder åker på hårdföre på sjöisar och frusna skogsvägar, anar att detta skulle ta hårt på en 59-matta.

Visst måste det väl gå att få 39matta om man beställer en PRO 900 ACE maskin som skall byggas åt mig? Vad är extrajobbet?

Åter till frågan: Vad bedömer ni skillnaden blir i bärighet p.g.a den kortade längden på nya 600 ACE, jämfört med gamla 4144mattan?
Ny 2019 PRO 900ace med 39mm matta
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Sett den !

Nu när jag väl köper helt Ny maskin vill jag ha easyride. Gör jag bort mig som inte köper en p-Drive maskin? Vet inte om jag har behov av dessa varvtalsregleringar i mitt trapperliv. (Sjöis/slask perioder kanske)?

Ingen som har ngn info om kommande 49:an 600 ACE -2020?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Du kan inte köpa en 900ace PRO och kapa ned kammarna på mattan? Då får du de egenskaper du efterfrågar.
Ang. 600ace. Bland de som sladdar skoterleder vilket är rätt tungt jobb för motorn så räcker 600ace till att dra med när man har en maskin med lågväxel. Argumentet för att köpa en 900ace som ledsladdarskoter brukar vara att när det är vatten å skit på isarna så orkar inte 600ace riktigt med.
Personligen hade jag satsat på 900ace även om jag mest skulle smyga runt o ta mig till fiskevatten.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Hej och tack för all In-put från er alla.......

Det jag nu hitills hört av fler handlare som nyligen var över och testade Nya 600ACE:n var att den nya 2020 maskinen var en hel del lättare än gamla och en helt ny maskin gällande smidigheten/användandet = avsevärt bättre.

Det enda jag inte riktigt fått vetskap om är hur "bärigheten" förändrats med kortare maskin, jag tyckte att den gamla 600ACE med 4100-bandet hade perfekt bärighet för mitt användande. Då har i gengäld Nya 3900 easyride förbättrat maskinen avsevärt säger de allihop (dessutom +100mm bäryta - har ej fått bekräftat om detta gäller 3900 utan bara 5900 boggien) vet inte riktigt hur detta räknas mot gamla 4100-mattan?!
*Skit när man inte hinner få provköra Ny maskin innan beställning skall göras.

Visst funderar jag på 900:an men vet inte om prisskillnaden är värd mitt användande så mkt. Då nu p-drivens justeringsmöjligheter tydligen är sämre på 900 känns den ännu mer ointressant för mig nu! Utan det handlar om mattlängd/+30hk, hästkrafter som jag egentligen aldrig saknar.

Vad tror ni nackdelen med den kortare 3900 på 600ACE kan bli för mig om man jämför med ex. -19 med 4100-mattan?
Överväger de nya fördelarna de ev nya nackdelarna?

Tanken är att sätta på bl.a "Brp Snabbjustering av spårvidd" + "Brp:s Asymmetriska plastbelag" belagen blir justering INNÅT (ej breddning) för att få lite mer svängbarhet när det behövs. Vet ngn hur många mm detta skulle förändra c/c 996mm -21mm = 975 mm -mm?
 

Attachments

Last edited:

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Senaste info från ÅF angående kommande 49 Ranger 600ACE.

Boggie/matta 6kg lättare och Radien-chassiet/konstruktion bör göra ytterligare -kg kanske?
Motor +2hk till med nya insuget, avgassystemet och mappning - ändringar gjorda liknande PRO-modellerna.

4,5" Digitalmätaren har följande info (se bild)

Nya Service intervallen är enligt boken:
1:a service 300 mil
Garanti kravet är service en gång per år eller enligt mil intervall.
För att den 4 åriga garantin skall gälla.

Ps. Om denna maskin är med i BRP On Tour nu så skriv gärna här om ni provat den.......
 

Attachments

Last edited:

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Någon som varit på Lynx träff och sett nya 49 Rangern 600ACE i dagarna?

Vad anser ni i så fall?
 

deves

Ny medlem
10 maj 2019
4
0
1
47
Sverige
När jag jämnför Lynxs reklambilder på gamla och nya ranger 600 ace så verkar det som det är 100mm mindre matta i backen på nya med 3900 längden. På bilderna på Lynxs hemsida så är flippen uppe. Kan hända att nya är längre med flippen nere, så att den då blir lika lång som gamla med 4100.
Har du kommit till något beslut om beställning?
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Hej

Japp, Tomten kommer med den nya 49 Ranger 600 ACE 🎅

Var bra osäker ett tag men totalekonomin (Vem vet Vad bensinpriset hamnar framöver) och att jag gillar att smyga "tyst" i markerna avgjorde mitt val. Fler som testade den i Finland bland ÅF tror att den passar som handsken med mina kriterier. Har ju kört föregångaren en hel del själv och tror nya 3900 längden, easy raiden, lägre vikt samt bättre viktfördelning blir perfekt., trots lite mindre bäryta. Har egentligen inte hört ngn användare som anser att motorn är för klen för mitt ändamål, den smyger ju igång på ett helt annat sätt än 600R e-tec, som många nu är missnöjda med angående smygförmågan. Hade smygförmågan varit likvärdig så hade det förmodligen blivit en 600R Commander MEN då är Commandern tyngre, dyrare i allt, klumpigare/bredbandare, 44-mattan/kraftigare motor river upp lite mer på te.x sjöarna.

Fick dessutom ett riktigt riktigt bra rabatterat totalpris ca 12% - motsvarar väl årets prishöjning ungefär.

Visst har den God förmåga trots klen motor

Känns bra nu!
 
Last edited:

deves

Ny medlem
10 maj 2019
4
0
1
47
Sverige
Härligt! Har du varit nöjd med föregångaren så blir nog nya bra också. Vissa säger att 2025 kommer bensinpriset ligga runt 30kr/liter. Så att köpa en 600 ace är ett bra val. Har själv en 600 ace xtrim men är sugen på något som tar sig bättre utanför leden. Har haft Rmk 155 som tog sig överallt men gillade aldrig den körstilen. Tycker mycket mer om att i lugn takt och tystnad ta mig fram.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Vad tror ni om drevningen på -20 49:an 600 ace 21/53/116 visst var föregångaren 21/51? Ihop med kortat matta och 62hk. Kommer man märka skillnad jämfört med föregångaren? Handlarna påstod ju detta efter provkörningar i Finland......prototyp dock
 
Last edited: