Hej,
Har hört att man ska vara noggrann med att ha bra olja i en 440, eller kan man köra på tex, delsyntet,
//Mendop
Har hört att man ska vara noggrann med att ha bra olja i en 440, eller kan man köra på tex, delsyntet,
//Mendop
nu kör jag med mineralolja i mina gamla sachs motorer men man skulle kanske tänka om, kanske inte spelar så stor roll på standard motorerna men till f/a motorerna kanske man skulle testa helsyntet.Viktigast är att köra olja av detta århundrade ,,,dvs Helsyntet!. Mineraloljan hinner inte med kolvhastigeheten så den skär bet lättare men sunkmineral.
Bästa olja jag käner till och kör på är Paybacks challenger helsyntet + att jag blandar i 0,2% av deras drivmedesfnörstärkare som innehåller boron viket ska göra att friktionen blir uppimot 70% lägre
Men Aspen helsyntet är också bra.
Även statoils helsyntet är i samma klass.
Jag har också hög kolvhastighet på min 1000cc trippel som varvas 9500v typ liknaden kolvhastighet 440 därför håller man sig till bra helsyntetare!
Ingen helsyntet i nya motorer är helt klart rätt. Och det gäller även 4taktsmotorer som har nya cylindrar/kolvar.nu kör jag med mineralolja i mina gamla sachs motorer men man skulle kanske tänka om, kanske inte spelar så stor roll på standard motorerna men till f/a motorerna kanske man skulle testa helsyntet.
edit: läste just den här tråden http://forum.snowmobile.se/showthread.php?28995-B%E4sta-2-taktsolja/page4 där kan man läsa att dom första 100milen ska man köra mineralolja, så bara att köra vidare med samma olja då. kommer att ta ett tag innan jag har kört 100mil med en maskin
mycket intressant, ska ha båtolja i åtanke nästan gång jag köper olja. men till burkarcupsmaskiner så för det bli mineralolja tillsvidare och sen om man får ihop 100mil så helsyntet. problemet man har är att man aldrig hinner riktigt köra in nya kolvar mm, 100mil på en Ockelbo är inget man fixar över en helg direkt.Ingen helsyntet i nya motorer är helt klart rätt. Och det gäller även 4taktsmotorer som har nya cylindrar/kolvar.
De flesta hojmärkena lev sina nya hojar med mineral för bästa inkörning och därmed tätare cylinderlopp.
Om man kör lågvarviga skotermotorer typ sach och andra encylindriga skotermotorer bör man köra båtmotorolja helsyntet. Detta pga att de flesta skoterhelsyntertarna och andra landbaserade tvåtaktsoljer är gjorda för höga effektuttag/temp och förbränns inte som den ska i lågvarvade motorer. Det blir bara en massa kocks/sot och de smörjer värdelöst på lågvarv då tempen är för låg för oljan (flamtemp).
Däremot båtmotorolja helcyntet förbräns helt vid lägre temp och lämnar inga skadliga kocksningar. Båtmotorolja passar även stenbra till lugnare endurokörningar i vassare motorer förutsatt att man inte kör höga varv hela tiden.