44-matta på en 550f?

Matteo

Medlem
31 jan 2012
27
0
1
Ockelbo
Går det att sätta på en matta med 44mm kammar på en 550f (Lynx X-trim -08).
Det sitter ju bara 32mm-matta orginal.
Förutsatt att den får plats i tunneln - det verkar finnas olika åsikter om hur mycket det påverkar prestandan att byta till större kammar?

Dreva ner verkar inte vara att tänka på, men lite går att göra i alla fall enligt den här tråden:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52973&highlight=44+mm+matta+550f

Förresten - behöver det vara nåt visst spelrum i tunneln eller räcker det med att mattan får plats?
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
En kompis monterade en 44'a på sin -08 men det var en rave.
Vet inte om det är samma på rave som xtrim.
Han bestyckade upp förgasare efter tips från en tävlingsåkare.
Han satte i 500 i högfart gick tydligen betydligt bättre sen hur soppaförbrukningen
blev låter jag vara osagt.

Mvh Stefan
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Det ska funka men å driva runt en 44mm matta med en 550 det kan inte vara kul. 550 är ju redan slö och driva runt en 32mm matta.
 

JIIG

Välkänd medlem
7 okt 2010
124
1
18
umeå
På min summit 550-05 sitter det en 44:as matta och det går då riktigt bra men jag vet inte om den är drevad nått.
Jag har även 2 x-trim 550 med 32.as matta och dom tar sig fram bra, men inte samma bett som i summiten.
 

Matteo

Medlem
31 jan 2012
27
0
1
Ockelbo
Tack för svaren.
Jo det är bättre framkomlighet som eftersöks. I sinom tid ska det bytas till en kraftfullare maskin, men för tillfället får jag nöja mig med den jag har.
Jag tycker ju bäst om att spåra själv och det kan bli lite frustrerande när det bara spinner och man knappt kommer framåt. Det är definitivt inte värt pengarna att köpa en ny matta när den befintliga är hel. Men då kanske det kan vara värt att hålla ögonen öppna efter en begagnad 44 (eller 38).
 

Matteo

Medlem
31 jan 2012
27
0
1
Ockelbo
Ja det är nog inte värt besväret för den lilla skillnaden en 38 skulle göra.
Har dock kollat runt lite men inser att en beganad 44a är nästan omöjligt att hitta. Och chansen att hitta en som dessutom passar är ju ännu mindre.
Men det är väl bara att hålla ett öga på annonserna ibland. Hittar man nåt så hittar man..