430mm c/c framdämpare i indy?

R

Robin

Någon här som lyckats få in ett par i en polaris av indy(gen I)chassi?
Berätta vad som behövde göras.
Skulle behöva lite insperation om hur jag skall göra.

mvh/Robin
 
R

Robin

ingen som testat?

Orginal är 330mm c/c så det är en ökning på 10cm :O

såg att när jag tog lös dämparen (orginal) kunde jag släppa ner a-armen ner till 390mm innan styrstaget tar i chassit.

Jag har hittat en lösning på det hela som kan fungera, ska lägga upp en bild. så får ni kommentera vad ni tror.

mvh/Robin
 
R

Robin






1. Orginal sitter styrstaget fast på undersidan.
2. Om jag flyttar upp det så det sitter fast på över sidan borde jag kunna släppa ner a-armarna någon cm till.
3. Om jag vänder på nr.6 på bilden borde styrstaget komma högre upp vilket betyder att jag borde kunna släppa ner a-armarna ännu någon cm.

tror ni det skulle fungera?

mvh/Robin
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jag satt ett par 406mm (XC-10 framvagn) på min gamla indy, det enda som behövde göras var att spänna ihop dämparna en aning just när man skulle skruva dit dom, eftersom krängningshämmaren tog emot. Sen gick det kanon.

En annan gång monterade vi ett par edge dämpare (450 el. 500mm?) på en XC-10'a, det enda vi gjorde då var att ta bort krängningshämmaren så gick det hur fint som helst.

Båda skotrarna blev dock j*vligt hög.. Boggiesänkning är att rekommendera i samband med detta
 
R

Robin

polaris 400: ja troligtvis men har man inte tillgång till svets kan det bli lite svårt, man kan ju dock byta till stag från en xtra10 framvagn men det kostar ju.

pitabroed: jepp boggisänkning är ju en själklarhet i samband med detta. ska kolla lite om min idée verkar funka imorgon.

återkommer.

mvh/Robin
 

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
man kapar stagen, gängar dom invändigt med passande gäng. sedan tar man en bit gängstång plus en rörbit lika lång som man vill bredda. loctite på ena sidan gängstången, gängar fast den. trär på rörbiten, loctite på andra sidan gängstången och gängar in den och drar fast. gjorde så på en indy 650 som jag breddade.
 
R

Robin

det lät ju jäkligt smart faktist, måste kolla närmare på det.

mvh/Robin
 

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
det bästa är att sticka av stagen och rörbitarna i en svarv, då blir kanten rak.
man får inte blanda ihop stagen när man har stuckit av dom. risk annars för olika långa stag när man sätter ihop stagen igen.
 

Pupp

Välkänd medlem
5 dec 2004
141
0
6
Bredbyn (Ö-vik)
igår så bytte jag ut mina korta ölinare mot ett par längre fox dämpare från en gen-2 sks... ojj vad lång dom var!
började pyssla med att få dit dom men det var för litet utstick
på fäst-hålen i trail-armen.
Dämparen stöp i själva fästet så jag satt dit gen-2 trail-armar och dom nedre stagen för att få dit dom.
vinkeln på skidorna är inte riktigt som jag tänkt men det går att köra bra ändå.
kräng stagen försökte jag att få dit också men dom var bara ivägen.
tillslut så fimpade jag av dom med rondellen så var problemet ur världen
så gjorde jag men det finns nog fler sätt
här är några bilder på höjningen och förlängningen