4-takt

benjam

Medlem
6 mar 2005
24
0
1
Undrar om det inte är så att 2-takts eran är slut, vad har ski-doo i beredskap för att möta yamahas fyrtakts satsning. Har en summit just nu men min nästa maskin blir en yamaha. BRP har inte tagit hotet från japanerna på allvar, efter provtur med en yamaha fyrtaktare så finns inga tvivel längre. Det känns som att det är bäst att försöka bli av med sin 2-takt skoter så fort som möjligt innan den blir helt osäljbar.
SR
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Nja, än är den nog inte slut. Tror det behövs striktare utsläppsregler för att 2t ska dö i skotrar. Men nog är Yammaha på G allt, Ska bli intressant att se försäljningssiffror för 07. Fortsätter Yamaha att öka på världsmarknaden och dom andra att minska så ska det bli väldigt kul att se hur dom andra fabrikanterna svarar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Beror nog på lite vad man tänkt göra med skotern. Men för de allra flesta så passar behovet in bättre på 4T än 2T (sticker ut hakan lite men...)

Numera är inte vikten som är till 4Ts nackdel. Och även om man tar en RX1'a, som alla säger är tung, så väger den fulltankad och klar inom 2kg från en MachZ.

Sen en intressant grej, i vintras då jag tänkt byta in min gamla Warrior så skulle jag få ge 80(!) mellan för en flongny Warrior med samma utrustning. Var och kollade i veckan, nu behöver jag 'bara' slunga ut 60 mellan.

Frågade handlaren varför och tydligen har gemene man fått upp ögonen på Yammas 4T så populära numera så att 2ahandspriset har gått upp ganska mycket.

Tidigare kunde köpa en RX1 -03 för 65000:- och sen inskaffa turbo så får man en hyffsad maskin med nå jävulskt med pulver för 100 000:-

Att då sedan Pysrarna kommit (ser ut som f*n, men man vänjer väl sig) gör ju Yammas 4T blivit ännu mer populära...
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Kan inte hålla mig utanför debatten...

Håller med FOX Rider. Det kommer helt klart att bli köparna som fäller avgörandet. Själv är jag varken för eller mot 4T. När det gäller bränsleförbrukning blir det svårt att motivera 4T. Även EPA-kraven verkar ju skidoo ha rätt bra koll på med sina "moderna" 2T-motorer. Sedan när det gäller kraften, visst har 4T motorerna bättre register, men å andra sidan är variatorerna rätt precisa numera och kommer säkert förbättras ännu mer så att hålla sig inom några hundra rpm i registret är inte något stort problem. Sedan är det intressant varför Micke jämför en 165-170 hk 2T-maskin (Mach Z) med RX1 (150hk). Ta en MXZ med nya R-motorn (151hk) då och jämför viktmässigt, för då är ju hk antalet mer jämlikt. Sedan ska det bli intressant och se vad Arctics senaste 2T monster kan prestera vikt- och hk-mässigt (kan bli tufft för 4T-pjäserna att hänga med där utan att ta till turbo).

En annan trend som jag sett på senare tid är att Yamaha har satsat hårt på utveckling, inte bara motormässigt...man kan fundera hur en -07 Phazer skulle kunnat se ut/prestera om Yamaha satsat vidare på sina fina 2T motorer...

Som sagt, vi som konsumenter kommer fälla avgörandet. Jag personligen ser gärna lite häftigare 4T försök från Ski-doo, men skulle jag byta maskin idag skulle jag då åter valt skidoo, men det beror ju på att man är märkesb*g...
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Sedan är det intressant varför Micke jämför en 165-170 hk 2T-maskin (Mach Z) med RX1 (150hk). Ta en MXZ med nya R-motorn (151hk) då och jämför viktmässigt, för då är ju hk antalet mer jämlikt.
Jag tycker att det är helt rätt att jämföra Mach z och rx1, dom är ju konkurenter och ligger båda på 1000cc. Dessutom Finns R-motorn bara i summit. Tror inte det dröjer länge innan det är 180hk i rx1, tekniken finns redan i nya R1:an.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Jag tycker att det är helt rätt att jämföra Mach z och rx1, dom är ju konkurenter och ligger båda på 1000cc. Dessutom Finns R-motorn bara i summit. Tror inte det dröjer länge innan det är 180hk i rx1, tekniken finns redan i nya R1:an.
Var det inte att om man var snabb i våras kunde man beställa MXZan med R-motorn? Kanske jag som kommer ihåg fel...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
nja tror att det kommer gå bra för 4 taktarna men vad e en rx1 å hoppa ,burka lekköra bara ändå vist är den bränsle snål 4-takt=nej jag hoppas att det går bra för http://www.wolverine.se/ deras 4 takt skulle ja kunna tänka mej:D fast 2 takt som gäller för mej
RX1 är väl inte direkt gjord för att hoppa med, lika lite som en MachZ. Burka/lekköra går alldeles utmärkt.
Man skall nog välja maskin efter vad man tänkt göra.
 

117861

Medlem
9 nov 2006
24
0
1
Kiruna
Var det inte att om man var snabb i våras kunde man beställa MXZan med R-motorn? Kanske jag som kommer ihåg fel...
R-motorn kommer bara i Summit! Det är även så att 4-takt nästan tar mer bränsle än vad dom moderna 2-taktarna gör.
 
4

426H

Jag tycker att det är helt rätt att jämföra Mach z och rx1, dom är ju konkurenter och ligger båda på 1000cc. Dessutom Finns R-motorn bara i summit. Tror inte det dröjer länge innan det är 180hk i rx1, tekniken finns redan i nya R1:an.
Varför finns det ingen 180 hk rx1 nu? Det är ju det som är problemet. Yamaha ligger hela tiden 3-4 år efter. När yamaha kommer med 180 hk i rx1:an så har skidoo redan 180 hk i 800:an och 200 hk i 1000 kubikarn. Likaså med chassieutvecklingen. Skidoo kom med modern körsällning 2003. Det tog 3 år innan yamaha följde efter (rx). På RS modellerna sitter man fortarande som en hösäck och får ont i ryggen efter 20 minuter (jag vet, vi har en sådan i familjen).

Viktmässigt måste yamaha banta 34 kg (!) på sina skotrar (rx) innan dom kommer ikapp skidoos modeller med motsvarande prestanda (800 PT).

Skidoos 800PT drar MINDRE bensin än rx-motorerna.

Som det är nu tycker jag att 4T passar bäst i touringmaskiner. En annan sak vore ju om yamaha utrustade sina 4T-motorer med turbo från fabrik. Det tror jag är enda chansen att konkurrera med 2T.

Yamaha kommer säkert att öka sin marknadsandel i år. De år man lanserar nya modeller brukar man ta marknadsandelar. Att yamaha tar marknadsandelar i USA beror mycket på prissättningen också. I USA kör yamaha en lågprisstrategi, en RX1 (Apex) kostar ungefär som en 800 skidoo och är betydligt billigare än en 1000cc skidoo.

I ett längre perspektiv har dock yamaha inte ökat sina marknadsandelar. Förra året hade yamaha 17% av marknaden, vilket innebar sista plats och exakt samma marknadsandel som man hade 1992 när mätningarna började.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Varför finns det ingen 180 hk rx1 nu?
Varför just 180? MachZ levererar 160-164hk från fabrik (ej tweakad i bänk (nu har jag sett löjliga siffror som säger 180hk från en MachZ, men dem är det ingen som tror på)) RX1ans motor levererar iofs bara 150 (lite för gammal R1 teknik), men nya R1orna levererar... hmmm... få se... Mer än MachZan...

så har skidoo redan 180 hk i 800:an och 200 hk i 1000 kubikarn. Likaså med chassieutvecklingen.
Uhm, vill mkt gärna se en standardfabriksskidoo på 1000cc som lämnar 200hk och dessutom håller. Fast det är klart, så länge man lever i den tron att man måste byta kolvar/kolvringar var 400 mil och dessutom kallar det hållbart så..

Skidoo kom med modern körsällning 2003. Det tog 3 år innan yamaha följde efter (rx). På RS modellerna sitter man fortarande som en hösäck och får ont i ryggen efter 20 minuter (jag vet, vi har en sådan i familjen).
Ingen körställning att efterlikna. Enda skotern som jag fått ont i knä av är just den 'fina framflyttade körställningen'. Kan hålla med om att potatissäckställningen inte är den bästa, men skall man tuffa på i 40 mil under en dag så vill man inte sitta som att man har ett kvastskaft på fel ställe ;)

Viktmässigt måste yamaha banta 34 kg (!) på sina skotrar (rx) innan dom kommer ikapp skidoos modeller med motsvarande prestanda (800 PT).
Eeek, fel jämförelse... Då kan vi lika gärna jämföra moddad Phazern Turbo med en massa standardmaskiner.

Skidoos 800PT drar MINDRE bensin än rx-motorerna.
Hittills så har jag inte förlorat mot någon 2T vid macken, iofs så har det
då vart 600SDI maskiner som vart närmast mig. Men det är kanske inte rätt att jämföra en 120Hk 2T SDI mot en 1000cc förgasarmaskin.

Sedan så är fördelen med en 4T och soppaförbrukning att den inte tar speciellt mycket mer då man plågar den, det kan maninte säga om 800PT maskinen.

Förresten, vad kostar 2T oljan / liter till PT-maskinen?

En annan sak vore ju om yamaha utrustade sina 4T-motorer med turbo från fabrik. Det tror jag är enda chansen att konkurrera med 2T.
Inte turbo, kompressor passar bättre i skoter. Kraften finns på en gång då, Inga spolningstider att sitta och vänta på.


Uff, jobbigt å skriva. Det man iaf kan klargöra är att det finns 2 läger.
Jag skall då inte kliva tillbaka till 2T, det miltalet jag lägger ner på en maskin/år är inte lämpad för 2T, inte enligt mig iaf.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Lite kommentarer på kommentarer...

Varför just 180? MachZ levererar 160-164hk från fabrik (ej tweakad i bänk (nu har jag sett löjliga siffror som säger 180hk från en MachZ, men dem är det ingen som tror på)) RX1ans motor levererar iofs bara 150 (lite för gammal R1 teknik), men nya R1orna levererar... hmmm... få se... Mer än MachZan...
Nu jämför du motorcyklar och skotrar... :eek: Har du inga mer närliggande genrar att jämföra :D

Uhm, vill mkt gärna se en standardfabriksskidoo på 1000cc som lämnar 200hk och dessutom håller. Fast det är klart, så länge man lever i den tron att man måste byta kolvar/kolvringar var 400 mil och dessutom kallar det hållbart så..
400mil? :eek: Pratar du om 440 maskiner nu? :) Är inte 400mil en överdrift. Minst det dubbla är väl ändå mer normalt? :rolleyes:

Eeek, fel jämförelse... Då kan vi lika gärna jämföra moddad Phazern Turbo med en massa standardmaskiner.
Den som sa det han var det :) se ovan. Nej, vi ska jämföra fabriksmodeller tycker jag.

Uff, jobbigt å skriva. Det man iaf kan klargöra är att det finns 2 läger.
Jag skall då inte kliva tillbaka till 2T, det miltalet jag lägger ner på en maskin/år är inte lämpad för 2T, inte enligt mig iaf.
Håller med här, 4T motorerna har mig veterligen bättre (glesare) serviceintervaller. Så det är nog tillämpningen som får styra. Ska man köra väldigt många mil per år så kan nog 4T vara värd att fundera på.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Och ännu lite mer kommentarer på kommentarer som kommenterades...

Nu jämför du motorcyklar och skotrar... Har du inga mer närliggande genrar att jämföra
Jämförde motorer, inte maskiner. Yamma (i det här fallet) kan ganska lätt plocka erfarenheterna från en motor till en annan. Att sedan R1 varvar betydligt mer än RX1 gör att variatorn inte skulle hålla, såvida inte reduceringsväxeln ändras.

400mil? Pratar du om 440 maskiner nu? Är inte 400mil en överdrift. Minst det dubbla är väl ändå mer normalt?
Jag har läst om flera som åtminstone byter kolvringar efter 400mil och inte kör en 440. Men det kan kanske vara BRPs problem med kolvringar som gjort det.

Håller med här, 4T motorerna har mig veterligen bättre (glesare) serviceintervaller. Så det är nog tillämpningen som får styra. Ska man köra väldigt många mil per år så kan nog 4T vara värd att fundera på.
Jo, med min årliga körsträcka på ca 400-500 mil (om det är mycket eller lite får andra bedömma) så skall jag justera ventilerna ca år 2015 :D ... Men nåt säger mig att det inte kommer vara kvar nåt av chassit, eller övriga icke motordetaljer då.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Mikael.N .
Jag undrar om rx-1:eek:rna drar olja ?
Hur mycket får du fylla på 100 mil?
R1:eek:rna vill ofta ha 1 liter på 100 mil och det
tycker yamaha är normalt vid lite "snabbare" körning.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Under förra säsongen så fick jag fylla totalt 8dl olja (strax under 400 mil). Men den oljan är avsevärt mycket billigare (hederlig Mobil1 0W40) än Doos specialolja till 2T och jag antar att det dessutom går mer än 8dl under en säsong. Fick förresten aldrig något svar på vad DooOljan kostar.

När det gäller Yammas 4T och att de tar olja på högre hastigheter. En viss del (minimal) förbränns, men den största delen ångar ut genom vehusevakueringen pga för hög leakdown (vettesjutton vad det heter på svenska).

Det är endel -03 som kan ha det lite jobbigt med oljeförbrukningen (vet av dem som har tagit 1 liter / 40 mil), detta pga att det sitter R1'ans kolvringar, från -04 så sitter FZRens ringar och då blev problemet minimalt.

Så har man probs med en -03 så är det bara att kasta i ringar från en -04 eller nyare.
 

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Fick förresten aldrig något svar på vad DooOljan kostar.
BRP´s xps olja som föreskrivs till sdi-motorerna kostar 100kr/l!

Jag bytte bort min rx1 03(inga problem med oljan) mot en lynx x-trim 600 sdi till den här säsongen och det jag ser som negativt i mitt byte är främst oljan och sedan att jag behöver dra i snöret.. Annars tycker jag det verkar som en trevlig maskin.