4-takt nästa

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Hej alla skoterälskare. Angående nya Yamaha RS. Har nån provat nån i våras? Plus och minus, tack! Även RX1-kommentater önskas, jag är (snart) ny 4-taktsägare. En Rage. Fick den förresten för 106.900. Har nån gjort bättre affär? Säkert, nyfiken att höra i så fall.

windrosso

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
6
Hälsingland
Jag har också beställt en Rage. Lämnade in en skoter i inbyte så jag kan inte uttala mig om jag gjorde en bättre affär än dig men skotern stod i 52000 i inbyteslistan. Jag ska in med 45000.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har inte testat en Rage, men jag äger en Warrior. Det är bara motorn som skiljer så jag kan säga att den är en otroligt bra maskin, både efter led och i djupsnö. Men man skall undvika att stanna i djupsnö ;) Ripsaw-mattan har ett enormt grepp.

Fjädringen är suverän, efter man har justerat om den. Yamaha har inte den bästa (läs: urusel) inställningen av den. Lite tips & trick om fjädring etc. hittar du på www.rx1.info. Både RX och RS serierna avhandlas där. Det är på engelska men jag antar att det inte spelar någon roll.

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Fjädringen

Tack för tipset, micke. Men jag har inte hunnit läsa sidan ännu. Hur har du justerat fjädringen? Vad jag förstår har Yamaha lite problem med viktförskjutningen "weight transfer". Kan man lösa det på nåt bra/enkelt sätt?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det finns för och nackdelar med viktförskjutningen men lättast att förklara är att lotsa dig till en tjomme som beskrivit det. Texten är på engelska men det går nog bra ändå. Gå till www.rx1.info registrera dig på forumet och använd denna länk så kommer du rätt.
http://www.rx1.info/viewtopic.php?t=2774

Du kan även söka där för att hitta andra inställningar. Det finns en hel area som avhandlar ämnet (och andra areor med massvis med matnyttigt). :)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Klipper in texten från RX-siten (finns andra justeringar också):
======================

Changes as follows;

Front:
11mm, longer links.
130 straight rate springs set at no preload (det sitter liknande fjädrar från -04 och framåt), simmons flexi skis.

Rides like its on razor blades.
Corners so flat that I can agressively powerslide it on hardpack with a 1.25" track.
Some push in the corners where there's no snow, this I expect to correct with meaner wearbars.

Back:
FRA to maximum,
Main spring preload to minimum,
lower nylon washers to half thickness,
straps in a hair,
front spring preload reduced.

Small/stutter bumps: What bumps? I can see them but I can't feel them.
Whompers: Of course you can feel a 2 foot bump with a 1 foot suspension. A** kicker? No! The pain is all gone.

Theory on back-end adjustments:
Putting the preload to maximum increases the shock stroke, effectively like having a harder shock. Having the preload set so light allows the suspension to suck up the small bumps with half-strokes, but on the whompers, it builds spring pressure FAST due to the FRA. Because of the increased shock stroke and harder effective spring at deep stroke, it doesn't hit the bottom hard like it would otherwise. The spring doesn't build too far for the hit with the reduced preload.

The adjustment I did to the back softened the lower part of the ride for the smaller bumps, but adding a high FRA prevents it from bottoming, in effect, the best of both.

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Jag har beställt en RS Vector Mountain, då jag kör mkt i skogen o.s.v..

tog även med:

*back
*motorvärmare
*drag, med x-tra kylare
*extra boggiehjul
*bukplast(eventuellt)

jag har inte förhandlat priset klart ännu till 100% skall finslipas lite:p

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
motorvärmare, runt 1500:- omonterad, Defa har en med bimetall termostat.

X-tra kylaren är med i dragsatsen till mountainen iaf, dragsats strax under 3000:- omonterad.

E

Ej medlem/Inloggad

Får hem nya Ragen imorgon... Va ner till lokala handlarn å kolla när dem monterade det sista och startade upp den för första gången... Längtar som fan tills imorgon då jag ska hämta den. Snacka om att det blir torrkörning i väntan på snön... Längtar en aningen... //Jesper

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Från skidoo till yamma

Jag måste bara säga att Yamaha har en grym ***** finish och kvalitet. Jämfört med skidoos plast. Jag har haft skitkul med mina skidoo under sex-sju år, men nya revvarna tycker jag är alldeles för plastiga. Har ni sett hur skitiga och jävliga fjolårets guldblås revvar är???

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Batteri/olja

1) Ursäkta en dum fråga, men är det 6 el. 12 volt på Yammas 4-taktare. Jag antar att det är 12 om man nu måste ladda. Och om man nu ska ladda är det "mc-styrka" som gäller eller "högeffekt" som på bilar? Har nån blivit utan ström nån gång???

2) Oljebyte på en RX1/RS. Är det enkelt. Vílken olja rekommenderas? Måste filter bytas varje gång? Vad kostar en normal service? Varför jag undrar allt är att ingen instr.bok följde med min Rage (måste hämta den vid senare tillfälle) och att jag är en glad amatör vad gäller tekniken i skotrar.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
1) 12 volt, och det är typ MC-laddare som gäller. Jag har aldrig blivit utan ström, men för säkerhets skull så har jag med mig ett par slimma 1.5meters startkablar utifallatt. Finns ju inget startsnöre liksom ;)

2) Oljebyte på RX är lite knåpande. Hur det är på RS vet jag inte. Men på RX så måste luftfilter bort, evac till vevhuset, batteriet, batterihållaren samt att man måste lossa på CDI-boxen. Det finns eftermarknadspryl som man kan flytta på filtret till en mer lättare plats. Rekommendation är att man byter filter/olja en gång per säsong. Vicken olja... hmmm, lättflytande helsyntet, 5W30 eller nåt och välj inte den billigaste :) Service går väl lös på 500kr + olja i kedjehuset och motor + filter.

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Kablar o snöre

Du verkar kunna det mesta, tack för alla svar. Jag kommer garanterat med ännu fler frågor i takt med att snön börjar falla...

1) Var kan man köpa "slimmade" startkablar. Det finns inte precis så gott om plats till förvaring under huven.

2) Går det förresten inte att dra igång Yammas fyrtaktare via variatorn, med ett extra snöre, som det gick på min gamla Ski-Doo MXZ???

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Hög höjd

Jag kom på en annan grej också. Behöver man göra några justeringar av förgasare etc. på RX1/RS om man åker upp till fjällen. Normalt sett kör jag ute vid kusten.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
1) Jag gjorde dem. Köpte mjuk och fin kabel med silikonhölje (typ monsterkablar till högtalare) på kvalitetsaffären Clas Ohlson och köpte även ett par svarta och ett par Röda batteriklämmor som t.ex batteriladdare har och sen var det bara å löda ihop lite. Får utan vidare plats i det STORA;) förvaringsfacket på Warriorn...

2) Lycka till med att dra igång den :) Jag har läst om de som försökt och de har inte lyckats så bra, jag har själv inte provat och jag tänker inte göra det heller. Ungefär som att försöka kicka igång en R1-motor... ;)

Angående förgasarna, en kusin till mig kör myyyycket i fjällen och han justerar inte förgasarna något alls. Tydligen så är 4dunkarna inte lika känsliga för höga höjder. Det du kan göra, om du vill ha rappare gasrespons på högre höjder är att montera in Holtzmanfjädrar i gasarna. Det är mindre luft högre upp, alltså mindre vakuum. Men om det är värt pengen att byta fjädrar vet jag inte. Men det är bara att höra med Mats Tikka om det.

E

Ej medlem/Inloggad

mil skrev:
Jag måste bara säga att Yamaha har en grym ***** finish och kvalitet. Jämfört med skidoos plast. Jag har haft skitkul med mina skidoo under sex-sju år, men nya revvarna tycker jag är alldeles för plastiga. Har ni sett hur skitiga och jävliga fjolårets guldblås revvar är???
När man väl kört en rev kontra en rx1 så gör det inte mycket att plasten är svårare att göra ren !!