36"

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hej
Hur stor skillnad är det egentligen med 36" framvagn isf orginal på pro rmk? Har även sett att zbroz rekommenderar byte av fjädrar om man går till 36"

Jag är "nybörjare" på teknisk skogsåknig och skotern orginal i övrigt.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Lättare å tippa ikull, men svårare å hålla balans i då hävarmen blir kortare. Så det är frågan vad du själv tycker är mest värt. Lätt å tippa, eller lätt å kontrollera ;)

Buken blir också närmare snön med 36" framvagn i tippat läge. Dock en väldigt liten skillnad så tror inte det ska ha något å säga.

Men börjar man räkna med vinklar å mått så förstår man ju att det finns både för å nackdelar med 36" framvagn.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Peter Wilhelmsson tillverkar 36" framvagnar till Polaris utan kortning av dämpare. Han har ingen annons på blocket just nu såg jag, men pinga honom på Polaris ridersclub på fejjan.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Blir den verkligen svårare att kontrollera när man ligger på skrå? ("nedtippad")
Är det STOR eller liten skillnad på att tippa omkull dem?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Nja min åsikt är att 36" framvagn är helt klart bästa modifieringen på en Pro!
Maskinen blir fantastisk att manövrera, underbar att skråköra med, inga problem med balansen enligt mig!
Bara fördelar.
Inga dämpare behöver kortas om du åker årsmodell -13 eller nyare!
Z bros 36" kräver dock progressiva fjädrar om du kör originaldämpare då kränghämmarna är borta, du kan dock borra hål i tvärstagen så du kan fästa kränghämarna i dessa och köra originalfjädrar!
Vet ett flertal som gjort det!

Alternativt köper du Alternative Impacts A armar som har fästen för krängningshämmare, dessa har grym kvalité!
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Börja med att köra original så kan du ju känna efter vad du tycker själv, kanske har du någon polare med 36" framvagn som du kan testa och få en känsla. Jag har kört pro rmk 800 i 4 vintrar med original framvagn och krängningshämmare och provat några av mina kompisars pro rmk med 36". Det märks faktiskt väldigt stor skillnad när man får kastbyta mellan en skoter med 36" utan hämmare och en med 39" med hämmare. Det känns väldigt ostabilt och tippigt som första intryck innan man vant sig lite.
Är väl en vanesak, men jag tycker pron är så pass lättkörd redan med 39" så jag har behållit min.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
hmm, sugen som fasen att prova. Får köra av en a-arm så jag kan motivera byte.
Har tyvärr ingen kompis med 36" :(


Tack alla för svar .
 
9 sept 2015
35
2
6
Jukkasjärvi
håller med Anders-F.. inget att tveka över om du nu inte vill raca i back kuppen eller så;) körde nån ploj back tävling med 36"(visserligen med rehab på ett knä) men då hade jag önskat en 39'a
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Finns det nån som säljer alternative impact i sverige eller ska man beställa från usa? Känna ju bäst att kunna köra med krängare.

/Johan
 

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Nån som har just wilhelmssons 36" och har nåt att säga om utförande och kvalitet? Är det värt tusenlappen man tjänar mot z-broz AI?
 

RML

Medlem
24 aug 2015
19
0
1
Umeå
Jag har monterat Wilhelmssons 36" på min. Jag är nöjd. Kvalitet och utförande känns rejält. Har lyckats vara in i två kraftigare fjällbjörkar, dock inte i så hög hastighet, men syns inte på a-armen (samma sida båda gångerna). Jag gillar också valmöjligheten att kunna köra med krängningshämmaren, fast det kanske man kan nu också på z-bros.
 

JanP

Välkänd medlem
16 dec 2013
110
1
18
Hagge
Jag har beställt en Wilhelmsson nu, utan krängarfäste.
Hoppas jag inte behöver nån krängare...
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Lättare å tippa ikull, men svårare å hålla balans i då hävarmen blir kortare. Så det är frågan vad du själv tycker är mest värt. Lätt å tippa, eller lätt å kontrollera ;)

Buken blir också närmare snön med 36" framvagn i tippat läge. Dock en väldigt liten skillnad så tror inte det ska ha något å säga.

Men börjar man räkna med vinklar å mått så förstår man ju att det finns både för å nackdelar med 36" framvagn.
Lastar man två stycken skotrar på ett kåpsläp så kan styret börja ta i kåpan som den ej gjort tidigare med när den blir smalare. Men löses lätt med en liten träbit mellan skida och släpvagnsläm. =)
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Finns det någon här som kör med 36" zbroz på en ny 2016? Har ni behövt slipa bort något? Hur är passformen? känns lite sisådär att behöva modda spindlar...

Priset på AI med beställning från USA blir en bit över 7k allt som allt. Så det känns lika bra att beställa zbroz av vilhelmina.

Tacksam för svar!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag skulle nog satsat på willhelmsons framvagn om du är ute efter de mest prisvärda. AL skulle jag satsat på om man är ute efter bästa lösningen. Zbroz om man är märkes*** å vill vara som alla andra åkare ;)

Nämen skämt åsido. AL kanske är dyraste alternativet men om du får ett brott i en kulled vid en smäll så har du sparat 2-4000:- beroende om du räddar en eller två a-armar.
Detta är ju dock inget man kan räkna med ska ske. Utan man får se de som en bonus.
Får du smäll på skida eller spindel så är det en väldigt stor chans du räddar armarna å kullederna bryts!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja nu verkar då titanframvagn ha betalat av sig. Tyckte de var konstigt att ingenting hade hänt i lördags på rideandseek. Hade en stor jävla smäll i framvagn ute på en sjö. Låg en sten å gömde sig å de var lite snöblint så man kan ju där i 60-70knyck.
Hade 2 andra smällar också men dom var lite mindre samt inne i skogen.

Small till rejält och jag stannade å kollade lite snabbt. Allt satt kvar å man gasa vidare i stridens hetta.
Ser nu detta :D





Sista bilden vart konstig vinkel. Den var böjd mer än vad bilden visar. Tur dom inte knäcktes iaf! Bara byta ut dom å gasa vidare! :evil: