36" framvagn sks

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nybliven ägare till en sks axys. Har inte hunnit provköra den nästan.

Har planer på att byta ut framvagnen till en i stål som är 36". Z-broz. Funkar det med original dämpare? Vill mest byta för jag är rädd att a-armarna i aluminium kommer böjas första turen i skogen.

eBay har en framvag för 4000:-. I Sverige kostat dem typ 6000. Kommer det passa?
 

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Ja det passar, den blir lite högre men jag har inte upplevt det som nått problem! om man vill ha original höjd så ska man kunna ta styrspindlar från pro-ride chassit som är lägre och stadigare!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Det är nog bara en fördel att den är högre.

Vilken av dessa borde man köra på ?

1.
http://www.ebay.com/itm/ZBROZ-RACING-ARS-FX-Polaris-Pro-RMK-AXYS-Snowmobile-36-A-Arm-Kit-/351722590564?hash=item51e44cd164:g:H-cAAOSwGWNUWxZz&vxp=mtr

2..
http://www.ebay.com/itm/ZBROZ-RACING-ARS-FX-Polaris-AXYS-RMK-Snowmobile-36-A-Arm-Kit-/222137050305?hash=item33b86664c1:g:gxEAAOSw~bFWMip2&vxp=mtr

PRO RMK står det på andra.


Men man måste inte slipa eller borra några nya hål för dämpare? Det behöver man på vissa Ski-doo när man byter till Sc36. Eller är det bolt on? Bara åkt BRP innan så ingen koll på Polaris.

Åker en SKS 800 Axys-16. "blåsvarta"
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Den första var lite skum då det stod både 39" och 36" i samma annons på olika ställen.

Som det står i en av länkarna behöver man slipa lite i spindlarna för att behålla fullt styrutslag.
 

Tommiz

Välkänd medlem
25 dec 2011
122
9
18
Borlänge
Det pratas om priserna 4000kr på ebay och 6000kr hemma, även om det råkar stå 4k på ebay-prislappen så är man väl uppe i nästan 6k med frakt tull och moms så prisskillnaden är inte så stor som det ser ut vid första anblicken.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja det står ju på ebay ( första länken) 4000kr för kittet, sen $70 frakt = 600kr. Sen moms 25% på 4000kr ( vet inte om det kommer på frakten också) = 1000kr, tull = 2-3% = 100kr, posten avgift = 100kr

Detta blir ju 5800kr så inte mycket att vinna på att köpa från USA då. Bättre stödja dom inhemska handlarna ;)
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Ja det står ju på ebay ( första länken) 4000kr för kittet, sen $70 frakt = 600kr. Sen moms 25% på 4000kr ( vet inte om det kommer på frakten också) = 1000kr, tull = 2-3% = 100kr, posten avgift = 100kr

Detta blir ju 5800kr så inte mycket att vinna på att köpa från USA då. Bättre stödja dom inhemska handlarna ;)
Jo det kommer på frakten också! så man räknar ca 25% påslag (tull+moms) på priset med frakt. Alltså i detta fall ca 5800:- som du skrev. Vilket är helt meningslöst och bättre att handla hemma så man stödjer sina lokala. Om inte annat betydligt lättare att byta om det skulle bli fel!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
fast man kanske inte vill stödja sina lokala eftersom dom är betydligt mycket dyrare på just de man ska ha, då kanske det blir billigare här hemma tillslut också om alla skulle beställa
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
fast man kanske inte vill stödja sina lokala eftersom dom är betydligt mycket dyrare på just de man ska ha, då kanske det blir billigare här hemma tillslut också om alla skulle beställa
Alla ska ju tjäna på det annars kan ingen hålla på. Polaris ska tjäna pengar. General agenten ska tjäna pengar. Handlaren ska tjäna pengar. Hade man kunnat handla direkt från fabrik så hade ju priset varit skit och ingenting ungefär. Men nu funkar det inte så och utan handlare i Sverige så kan du ju räkna ut själv hur lätt det blir att ha skoteråkning som hobby/jobb....
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Ja det står ju på ebay ( första länken) 4000kr för kittet, sen $70 frakt = 600kr. Sen moms 25% på 4000kr ( vet inte om det kommer på frakten också) = 1000kr, tull = 2-3% = 100kr, posten avgift = 100kr

Detta blir ju 5800kr så inte mycket att vinna på att köpa från USA då. Bättre stödja dom inhemska handlarna ;)
aha det är så pass dyrt och handla på eBay. Då får det vara , får väll hoppas Original håller. Synd dem ska envisas med ALU på så utsatta delar.

Det sistnämnda behöver man inte ens kommentera :)
 

ekemeke

Aktiv medlem
9 okt 2011
64
0
6
Härnösand
aha det är så pass dyrt och handla på eBay. Då får det vara , får väll hoppas Original håller. Synd dem ska envisas med ALU på så utsatta delar.

Det sistnämnda behöver man inte ens kommentera :)
Det sägs ju att alu armarna inte alls håller sämre än stål, bara det att alu böjer sig istället för att gå av. Fördelen med det är ju att det förhoppningsvis blir enklare att ta sig hem igen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Polaris säger att dom är lika starka...

Men tyckte att det verkade i vintras som att alu-armarna var vekare än tidigare stålarmar.
Man läste om många som krökte framvagnar.
En kompis krökte sin vid en ganska försiktig påkörning.
Visst ska dom kröka sig vid rejäla smällar, så är det.
Verkar nästan som att det beror mycket på hur smällen tar, en del verkar kunna köra i rejält och klara sig, medan andra böjer framvagnen vid små smällar.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Är de ok med orginal fjädrar, läst att man bör byta dem när man går till smalare framvagn.

Från zbroz hemsida:
This dual rate spring kit is specific to our 36" Pro RMK A arm kit and built for your stock shocks. The stock springs will be too soft for most riders and too soft for aggressive riders. By using a dual rate kit we still get a nice plush ride but allow you to hit stuff fast and jump without bottoming. The kit includes two main springs, two spring collar adaptors for the walker evans shocks, two spring dividers with build in crossover, and two tender springs. If your still looking for more upgrade those stock shocks to a set of our Exit shocks and the spring kit will still work. Saving money when you purchase the better shock absorber
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Angående detta med 36" framvagn. Hört talas om att zbroz blir fel i geometrin oavsett om jag åker med rätt dämpare. Ni som åkt, stämmer detta? Upplevs den nervös osv? Skulle ha att göra med spindeln som blev bruten på något vis.
Inte provat en 36" framvagn själv nämligen.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Ska chansa och prova åka med ALU armarna i vinter. Jag är väldigt orolig att Jag kommer kröka dem när Jag kör i skogen. Vet flera kompisar som böjt sina ...

Först ska Jag byta styrstålen till ett par som inte är i Cormant , det ska hjälpa en del om man kör in i sten med skiderna. Om det är så vet Jag inte. Suger inte tag lika mycket som cormant.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Är i min mening ett bättre alternativ än Z-broz, har kört 3 säsonger med den framvagnen på proride. Blir inte lika svampig som z-broz då den har fäste för krängaren. Upplever att z-broz med org dämpare blir aldeles för mjuk.
Blir AI till Axysen också.

Det var detta jag fick höra berodde på själva uppbyggnaden av zbroz. Alltså spelar ingen roll vilken längd du har poå dämparna blir fel i geometrin. Skulle vara intressant s¨å man inte lägger 5tkr+ på nått skit som inte funkar som det ska...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Spelar ingen roll vilken framvagn det är, Zbros AI eller nåt annat.
När man kortar av bärarmarna för att få smalare spårvidd behöver även infästningen för dämparen på undre bärarmen flyttas inåt.
Det innebär att dämparen får mer hävstångsverkan på sig och blir svagare/mjukare.

När man flyttar dämparinfästningen inåt så innebär det oftast också att bärarmen blir att peka mer neråt med ökat skidtryck som följd.
Zbros 36 på proride tror jag inte ökar skidtrycket just nåt då dom valt att sätta infästningen till dämparen långt ner.
Men på Zbros och AI till Axys så sitter infästningen på ovansidan av bärarmen. Ganska likt original.
Då kommer skidtrycket att öka.
Tyckte man läste att folk med Zbros 36 på Axys tog styrspindlar från Proride för att det skulle harmonera bättre. Dessa är lite kortare och man får därför mindre skidtryck.
Ett annat sätt är att korta dämparna.

Har själv kört Zbros 36" på proriden ett par säsonger och har då varit nöjd.
Lite mjuk i dämperiet blir den, men det funkar tycker jag.

Kommer köra AI 36"på Axys, återstår att se hur det funkar.