3 mil på en rem, nytt rekord?

markus s

Ny medlem
16 mar 2010
2
0
1
Mora
Hur länge ska man köra in remmen???
Har ett problem vad jag än gör så börjar remmen krypa uppåt och slira vad har jag gjort för fel???

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Man ska köra lugnt i 50km med ny rem... När du monterar remmen kan man justera variatorskivorna så de ligger precis jämt med ryggen på remmen..... Men vad f*n vet jag :)

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
Man ska köra lugnt i 50km med ny rem... När du monterar remmen kan man justera variatorskivorna så de ligger precis jämt med ryggen på remmen..... Men vad f*n vet jag :)
383 remmen ska då sticka upp typ 2-3 mm ovanför variator skivorna (sekundären) så sa dom då hos min återförsäljare, och jag TROR att 197 remmen ska ligga jämns med skivorna som du säger.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Ja precis... 197 remmen som är slät bör väl ligga exakt i våg med variatorskivorna, och 383 remmen som har räfflor ska ligga högre.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Ett bra sätt att justera remmen är att palla upp skotern bak och sedan justera tills mattan börjar krypa runt sakta av sig självt. Den ska inte snurra runt fort utan krypa sakta eller åtminstonde gå att snurra runt med ett finger.
Då har man hittat rätt höjd på remmen.

R

RevMan

Malgomaj har helt rätt eftersom remmarna kan skillja lite i längd så blir justeringen olika på olika remmar.