3 liter milen adventure 550 -08?

Glidern1

Rookie sledder
10 nov 2007
9
0
0
Timrå
Är det normalt att en adventure -08 550 F som gått 35 mil ska dra nästan 3 liter milen vid försiktig ledkörning. Kan det kanske vara så att det byts munstycken vid 50 mila servicen och att den då drar mindre efter det.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Sv: 3 liter milen

Det tror då jag iaf att dom gör! Det borde du snabbt kunna ta reda på om du ringer till dom du köpte den av :)
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Sv: 3 liter milen

Dom brukar ta mer bensin när dom är nya och körs in men har inte hört någon som tar 3 liter milen?!

Be dom kolla upp det när du lämnar in den på service.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: 3 liter milen

dom brukar byta munstycken på 50mils servicen, min tog ca 2.8 före och 1.8 - 2 vid hårdare körning sen =)
 

Glidern1

Rookie sledder
10 nov 2007
9
0
0
Timrå
Sv: 3 liter milen

Tack för svaren, 2,8 liter är vad min har drar nu oxå. Jag ska faktiskt kolla upp med min säljare om dom byter munstycken eller inte.
 

Glidern1

Rookie sledder
10 nov 2007
9
0
0
Timrå
Sv: 3 liter milen

Har pratat med några Lynx verkstäder och inte på någon av dessa byter man munstycken vid 50 mila servicen. Däremot så byter dom om kunden gör det valet. För övrigt så har faktiskt bränsle förbrukning själv minskat nu under helgen till 2,2 liter och skotern har nu gått 45 mil så det är tydligen på väg åt rätt håll bara man får milen på skotern.
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Sv: 3 liter milen

Är du nöjd med skotern annars ? Jag tycker det är en fenomenal maskin ! Enda grejen som jag retar mig på är rutan. Det blir en liten virvel precis i ansiktshöjd när man kör typ 40-50 km/h. Ställer man sig upp så känner man tydligt att det blir lite mindre dragit. Sjukt dåligt då ja inte gillar hjälm med visir eller glasögon. Men betyget för Adventure 550 är snudd på 5 plus av mig. Men det är klart 45 mil är lite för lite för att verkligen känna maskin.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
min x-trim 550 drar mellan 3-3,5 per mil fast det talade dom på firman att den skulle göra med
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Har läst några inlägg om dessa 550f, jag tror att det tar ett tag för kolvringar och cylindrar att köras in helt ( stålfoder och inte nicasil ) efter det verkar det som vissa drar ca 2 liter milen, ev inte om dom är nerdrevade för sportigt axx..
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
i såfall sitter jag alldeles i närheten *s*
nämen till saken hör att först snöade det bra .... ospårat i skog o mark , ja tummen snudd på värkte av den körningen ... sen töa det bra med 3 dm vatten på isen som följd och nu har det kommit 3 dm nysnö igen
sen visst jag gillar att gasa då o då med ...
enda riktiga nackdelen jag kan komma på är att den är ohyggligt spårkänslig så det kan du vänta dig ... i övrigt en riktigt bra apparat med en boogie skapad för riktikt aktiv åkning .... ett ledparti här på skogen var snudd på bedrövligt ( läs. perfekt testavsnitt ) med stora högar och gropar ... körde 3 vändor över det partiet bara för att försöka provocera x-trimen ... 50 km 70 och till slut 90 km/h och allt som hände var att jag flög högre o längre men inte ett enda genomslag
Ang. bensinförbrukningen så drar den mindre o mindre för varje mil men som sagt jag var förbered på att den skulle suga i sig värre än en 700cc och enligt utsago ska den hamna runt 2 liter o inget mer efter dom första 50 milen
rer-backen fungerade inte alls dom första 5-10 milen o även nu efter 35 mil så vill den småjäklas vid kallstart ! obs. jag skrev kallstart för när motorn är varm funkar den felfritt
troligtvis är motorn för " rå " så den hinner tjyvstanna när man ska backa ut ur garaget på morgon ... lite grundgas har jag upptäckt hjälper men varmkör gärna länge om rer. ska backa ut maskinen det första du gör på morgonen

Ska man som jag använda den både i arbetet o på fritiden ute i djup snö tror jag maskinen mår absolut bäst av att dreva ner den ... borgafjälls lapparna drevade ner x-trimen 2 kugg o kasta på en 44:as matta men det är lite för mycket strypning för min smak !
ett kugg mindre vore snudd på optimalt och mattan duger länge o väl för en normal användare som jag

Jaha hoppas du finner lite svar på dina " har jag skitit i skåpet " frågor och skulle du vilja fråga mer så fråga på du *s*

En kanonmaskin du har köpt iaf. !
 

Glidern1

Rookie sledder
10 nov 2007
9
0
0
Timrå
Tror nog att dom flesta skotrar med rer- back har problem att tjuvstanna vid kall motor och att det inte bara gäller 550 fläkt.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
ja nu har jag - 16 grader och ska ut i jobb med x-trimen .... 3-5 min. varmkörning så funka rer:en klockrent
inte helt fel pojkar att ha ett arbete där arbetsgivaren betalar soppan/oljan för inkörningen * s *