2t olja ifrån utombordare i skoter???

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hejsan! har 4liter 2t olja som ska vara i utombordare, kan jag använda den oljan i min skoter? eller blir det haveri???

Min teori är att det bara är att gasa, då den oljan kanske smörjer bättre. Men vill höra va ni tänker.

Skoter/skotrarna som ska gå på oljan är en yamaha 700 trippel och en yamaha 500cc..Årsmodell -98/-99.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Är det en ren utombordsolja ska du inte hälla den i skotern
En utombordare går betydligt kallare då den kyls av färskvatten hela tiden och oljan har därför en lägre förbränningstemp.
I skotern kommer den oljan att förbrännas i förtid och då upphör smörjningen i din motor.

Så har jag fått lära mig iallafall
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Japp det ligger nog något i det.
Farsgubben sa det för någon veckan sen, håller på mke med båtar på jobbet och då hade han sån olja hemma men han tyckte in jag skulle hälla i det i skotern så.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Är det en ren utombordsolja ska du inte hälla den i skotern
En utombordare går betydligt kallare då den kyls av färskvatten hela tiden och oljan har därför en lägre förbränningstemp.
I skotern kommer den oljan att förbrännas i förtid och då upphör smörjningen i din motor.

Så har jag fått lära mig iallafall

Helt riktigt, oljan är inte designad för de förränningstemperaurer och kolvhastigheter som man har in en skoter, oljan börjar förbrännas för didigt och det är risk för haveri.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Okey , men då vet jag hur det ligger till... får då köpa en skvätt skoterolja då=) Tänkte eftersom man hade sån olja hemma.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Finns ingen motor som går så (kall) som en utombordare och det finns väl ingen motor som går så pass (varm) som en skoter kan göra.. men om man kör en äldre maskin hade jag inte brytt mig ett skvatt !!