2T olja BRP E-tec

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Är nog i brist på eget testlaboratorium egentligen helt omöjligt uttala sig om kvaliteten på en olja med någon större säkerhet, och XPS är med största säkerhet tillräckligt bra.
Så för min del är det en prisfråga.... och särskilt när man haft den törstigaste 850n i historien!
Nu har dom bytt oljepump på min skoter för att se om förbrukningen går ner något, för den var rent löjlig i vintras.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Är nog i brist på eget testlaboratorium egentligen helt omöjligt uttala sig om kvaliteten på en olja med någon större säkerhet, och XPS är med största säkerhet tillräckligt bra.
Så för min del är det en prisfråga.... och särskilt när man haft den törstigaste 850n i historien!
Nu har dom bytt oljepump på min skoter för att se om förbrukningen går ner något, för den var rent löjlig i vintras.
Hur många procent drar den i genomsnitt?
Drar alla 850 mycket olja eller rättare sagt vad är normalt för en 850?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hur många procent drar den i genomsnitt?
Drar alla 850 mycket olja eller rättare sagt vad är normalt för en 850?
Det beror på.

Det gäller alla etec för de funkar tydligen lika (enligt Oktan). Om det stämmer vet jag dock inte men det låter inte orimligt. Jag hade ju en Summit t3 800 etec som drog kopiösa mängder olja (runt 10%) och oktan förklarade för mig hur systemet fungerar. När man trycker in gasen så ger den en kort stund (vet inte vad kort stund innebär) 100% olja oavsett hur långt in du trycker gasen och sen reglerar den in efter vad den behöver. Varje gång du släpper gasen helt till noll och gör ett omtag så ger den 100% olja när du gasar igen.
Så om man som jag paddlar gasen ganska frekvent så kommer den att dra mycket olja och de som har jämnare gastumme och framförallt inte släpper gasen helt kör på en oljemängd som jag antar regleras av ECU:n.

Oljepumparna mäts tydligen upp och får ett "kalibreringsvärde" och det värdet ska tydligen stå på pumpen och det programmeras in i ECU:n via BUDS.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Alla "storkubiks-Etec" jag varit i kontakt med har varit törstiga på olja men det har skiljt lite. Min -11 Freeride 800 halsade så den inte gick vara i närheten av då den stod still för det började sticka i ögon och hals, min -13 BD 800 var aningens bättre. Min -19 850 var törstig men inte bisarrt törstig, min -22 850 jag har nu kan nog nästan konkurrera med "elvan".

Min Freeride 850 drar ungefär dubbelt mer per dag än vad polarens Summit 850 drar om vi följs hela dagen och använder upp lika mycket soppa. Halv oljetank, och kanske lite drygt det, på 30L soppa har inte varit ovanligt.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Alla "storkubiks-Etec" jag varit i kontakt med har varit törstiga på olja men det har skiljt lite. Min -11 Freeride 800 halsade så den inte gick vara i närheten av då den stod still för det började sticka i ögon och hals, min -13 BD 800 var aningens bättre. Min -19 850 var törstig men inte bisarrt törstig, min -22 850 jag har nu kan nog nästan konkurrera med "elvan".

Min Freeride 850 drar ungefär dubbelt mer per dag än vad polarens Summit 850 drar om vi följs hela dagen och använder upp lika mycket soppa. Halv oljetank, och kanske lite drygt det, på 30L soppa har inte varit ovanligt.
Upplever ungefär samma förbrukning vissa dagar, en halv tank olja per 30 liter bränsle på min -19 850.

Kostnadsfråga? Både ja och nej, oljan är inte det som är dyrast ändå
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Upplever ungefär samma förbrukning vissa dagar, en halv tank olja per 30 liter bränsle på min -19 850.

Kostnadsfråga? Både ja och nej, oljan är inte det som är dyrast ändå
Nä, men i en värld av kostnader så kommer jag kapa bort någon/några tusingar om jag kan göra det utan problem! Och 7-ish % oljeförbrukning kommer jag definitivt inte godta utan att gnissla om att få det åtgärdat! ... och särskilt som en kartong XPS gått från 1200 till 1800-2000kr på några stackars år! Nu bytte jag maskin i månadsskiftet feb-mars så jag hann inte mer än 95 mil eller så efter det men på den sträckan spolade maskinen genom 20-25 liter olja, det blir dyrt på en hel 200-300 milavinter.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har kört 400 mil med min 850 och inte rengjort den än och nu är den inbytt så det får nån annan göra i så fall men den har mera normal oljeförbrukning det där låter helt skumt bör ju ryka en hel del gissar jag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
En liten tröst med 7-10% oljedragning är bra mycket mer kusar de kan handla om 3 -5+hk i en bänk mellan en som får max 2% och en som får 7-10%. Ju slutatare kolvar/cylindrar desto mer skillnad i effekt.
Och kolv cylinder lär hålla stenbra om nu inte kolvringar sotar fast?
I A-kart som har 250cc motorer som ger hutlösa 100hk så kör man allt mellan 10-15% olja just för att få ut den effekten. Kollar man på uppvärmingsvarvet de kör så bolmar de rök :)
I Arctic cat Thundercat 1000 maskinen jag har kör jag 5-7% enbart för bättre pulver men då är förgasarna uppbestyckad för den oljeblandningen. Thundercatten rycker rätt mycket också ingen vill ligga bakom mig på led :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Har man slut så häller man i det som finns att tillgå. Men in the end när man summerar säsongens kostnader så är nog oljan bland det sämre att försöka spara pengar på. Man får många liter olja för tex en pipa eller slutburk som i de flesta fall idag bara ger reducerad effekt.

Till E-tec så finns det ingen annan olja än XPS jag skulle rekommendera. Jag kör den i alla mina 2-taktare (även Polarisen för VES Extreme är rent ut sagt en skitdålig olja, sotar våldsamt mycket) Motorer jag renoverat som gått på XPS är fantastiskt fina inuti, tom avgasportar som aldrig varit ur på 800-900mil är inte farligt sotiga.

Även Fuchs och Payback som är E-etc godkända sotar väldigt mycket mer, speciellt Fuchs oljan. Och som Boost III har nämnt så är sot väldigt dåligt för spridarna på E-tec och är orsaken till många haverier.

Och angående förbrukningen så gäller det alla dagens med elektrisk oljepump då efter varje pumpgas så går den på max nån millisekund typ. Så försöker man vänja bort det kan man säkert spara nån liter över en hel säsong. Ger oftast bättre kontroll i skogen också om man inte släpper gasen helt 😎
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Polaris elpump påstås gå billigt i olja typ 2,5-3% vad jag hört.
Asker är inge duvunge vad gäller polaris och han uppger de siffrorna och han kör ju lössnö. Eller är de hans körsätt som får de dra så lite?
Hur mycket drar en m8000 Arctc ctec 2 motor 800a i lössnö såklart.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Polaris elpump påstås gå billigt i olja typ 2,5-3% vad jag hört.
Asker är inge duvunge vad gäller polaris och han uppger de siffrorna och han kör ju lössnö. Eller är de hans körsätt som får de dra så lite?
Hur mycket drar en m8000 Arctc ctec 2 motor 800a i lössnö såklart.
Arctic har jag inte en aning om, ingen i bekantskapskretsen kör det längre. Kan själv bara jämföra Polaris 850 mot Rotax 800 och 850 och ja visst går den förstnämnda något billigare men tar i mina jämförelser mer bränsle vilket nog mest bidrar till den procentuellt lägre förbrukningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Arctic har jag inte en aning om, ingen i bekantskapskretsen kör det längre. Kan själv bara jämföra Polaris 850 mot Rotax 800 och 850 och ja visst går den förstnämnda något billigare men tar i mina jämförelser mer bränsle vilket nog mest bidrar till den procentuellt lägre förbrukningen.
Ja de har du rätt i kör man en Polaris 300 mil på en vinter och den tar 2,5% olja så nog fan har den tagit 7 reser mer soppa och olja vs en e-tec.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Och angående förbrukningen så gäller det alla dagens med elektrisk oljepump då efter varje pumpgas så går den på max nån millisekund typ. Så försöker man vänja bort det kan man säkert spara nån liter över en hel säsong. Ger oftast bättre kontroll i skogen också om man inte släpper gasen helt 😎
Släpper helt gör man ju sällan eller "aldrig", däremot håller man ju inte gasen still en enda sekund när man skråar i riset. Så frågan är vad som triggar extraoljan? 100% gas eller 0% gas? Eller bara en förändring i gaspådrag?
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag har kört med - Lukoil moto 2t snow - på 20l sjukt nöjd, men nu går den inte att få tag i, är teboil samma? Eller något man får lov att åka och hämta?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Polaris elpump påstås gå billigt i olja typ 2,5-3% vad jag hört.
Asker är inge duvunge vad gäller polaris och han uppger de siffrorna och han kör ju lössnö. Eller är de hans körsätt som får de dra så lite?
Hur mycket drar en m8000 Arctc ctec 2 motor 800a i lössnö såklart.
Stämmer rätt bra att polaris 800/850 med elpump drar ca 3%, har såklart inte mätt med mätrör och våg. Men sopar man ner 30-35liter soppa så går det i 1 liter olja.
Samma med brp 850 turbo r ligger på typ samma, fast den drar mer soppa ca 7liter/milen, men procenten på oljan är ca 3%
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jag har kört med - Lukoil moto 2t snow - på 20l sjukt nöjd, men nu går den inte att få tag i, är teboil samma? Eller något man får lov att åka och hämta?
Problemet med teboli och lucoil är att de kommer från ryssland och det vill inte eu handla så mycket av i dagsläget.
Skillnaden på luc och teb är att teb säljs som en olja "gjord" i eu, måste isåfall vara etiketterna som är trycka i eu (finnland) :) annars ska det vara samma.
 
Reactions: albatraoz

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag har kört med - Lukoil moto 2t snow - på 20l sjukt nöjd, men nu går den inte att få tag i, är teboil samma? Eller något man får lov att åka och hämta?
Körde du den i en Polaris Ac som har vanlig pilsnerisnsprutning eller i en brp e-tec?
För att lista ut om de finns en olja som är lika sotfri som brp olja så måste man köra 1000 mil i just en e-tec. De kan bli ett dyrköpt test då hårdtrycksinsprutarna sotar igen och de blir god natt med i värsta fall kolvar cylindrar och vevaxel.
100- 300 mil kan man nog komma på viken olja som helst men 301 mil + då kan de bli farligt just i e-tec.
Den enda olja som kan funka skulle va båtmotorolja för de ligger på samma flampunkt som brp xpx oljan och de är extremt rensamma och sotfria överlag. Men de ger inte samma skydd när man kör över halv gas för redan då övestiger man trimgraden för en båtmotor med hetare förbränning mm. Kör man lugnt med kälke och fisketurer så funkar nog en båtmotorolja bra.
På Usa forum har man bättre data på vilka oljor som verkligen funkar i e-tec under mååångfa mil och där pratas de om stora usa oljorna Amsoil Klotz mf flera. Men de är bara vissa sorter av typ Amsoil som de rek! nMen de blir lika dyra att ta in i svedala så de är ingen mening och de är dyra äver i usa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Stämmer rätt bra att polaris 800/850 med elpump drar ca 3%, har såklart inte mätt med mätrör och våg. Men sopar man ner 30-35liter soppa så går det i 1 liter olja.
Samma med brp 850 turbo r ligger på typ samma, fast den drar mer soppa ca 7liter/milen, men procenten på oljan är ca 3%
Drar en e-tec 850 turbo mer soppa än Polaris utan eller med turbo vid samma körning?
Hur mycket soppa drar en e-tec 850 utan turbo vs polaris 850 under en dag med samma åka?
Bara 3% oljeförbrukning på e-tec turbo va underligt då de utan turbo tycks vräka i sig olja? Är de för att den kyls av bet mer soppa uistället så Brp har medvetet tagit ner oljeprocenten?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Drar en e-tec 850 turbo mer soppa än Polaris utan eller med turbo vid samma körning?
Hur mycket soppa drar en e-tec 850 utan turbo vs polaris 850 under en dag med samma åka?
Bara 3% oljeförbrukning på e-tec turbo va underligt då de utan turbo tycks vräka i sig olja? Är de för att den kyls av bet mer soppa uistället så Brp har medvetet tagit ner oljeprocenten?
Min egna jämförelse är mot pol 850 na och brp 850 t-r. Har ingen i min närhet som kör en boost 146" så man kan jämföra mot brp 146, sen bara för man kör på exakt samma ställe så kan förbrukningen skilja rätt mycket beroende på körstil.
Men 7liter/milen är typ ett snitt jag fått i vinter med ca 70 mils körning. Så den drar säkert mer om man inte transporteras sig alls.
Polaris 850/800 axys har har legat på ca 8liter/mil som mest. 800 pro-ride turbo som mest 10L/mil.
Har säkert mycket med körstilen med tummen hur mycket olja de drar de med elpump. Har nog blivit bättre på att hålla jämnare mer gas på senare tid. Men finkör man med turbo-r så verkar den gå lika snålt som en etec ska tex när man smyger hem med nästan tom tank...