2t Ljuddämpare som är tystare än original

Hoolmaa

Aktiv medlem
18 dec 2006
90
1
8
Gällivare
Hej ! Jag vet inte om det redan finns en tråd om detta. Men skulle det vara möjlig att få ännu lägre ljudnivå än original eller blir utrymmesbehov och mottryck ett problem?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Utrymmet är största problemet och även mottrycket. Om plats finns så skulle man kunna montera en fullflödesdämpare efter org dämpare. Men den dämparen måste ha 3 tums eller 3,5" perforerat rör genom sig för att inte bygga motstånd om de är en sportmaskin . Även med så stort hål genom dämparen så kan motorn få för högt motstånd så jag kan inte garantera att de funkar för ingen lär ha provat detta. Ljudet skulle inte dämpas speciellt mycket heller med en sådan 3" fullflödesdämpare.
Men prova välta upp maskinen och tryck fast en stor race 3" bildämpare på utblåset och torrgasa lite så får du fundera på om de är värt micklet.
Äldre maskiner före 2000 talet har större maskinrum så på en sådan skapelse kan de gå få in en dämpare till.
På en nyare maskin skulle man kunna mont extra dämparen under sadel som Yamaha 4 taktare har. Då kan du ha en stooor dämpare. Men då måste man garanterat ha 3,5" rörförlängning och dämpare för att inte bygga motstånd (om de är en sportmaskin)
Om du menar fläktkyld arbetsmaskin gäller helt andra tightare mått.
Man kan även dra in utblåset i bandtunnel de dämpar nog en hel del men de ger hal matta på hårt underlag och kolsvart boggi.
Uppge modell så kan du få mer exakta svar.
 
Last edited:
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Oj du har en så vass maskin då finns inte mycket utrymme och man kan inte strypa den lilla minsta utan att den bränner ner kolvarna .De skulle ev gå dämpa den mer med 3,5 tums förlängningsrör från org dämparen och dra det till under sadel där man mont en 3,5 Tums dämpare så stor som möjligt i dämpvolymen. Utblåset från dämparen skulle man kunna dra rakt ner i bandtunnel för att få ner någ db extra. Men även fast man har så grova rör som 3,5 tum så är det inte helt säkert de inte skulle bygga motstånd och jag tror inte de dämpar så mycket heller. De skulle bli ett tungt system också!
Ett annat enkelt sätt att få ner ljudet mer effektivt vore att mont en katalysator efter org dämpare. Men de skulle såklart ge för högt motstånd om man bara monterade katten utan andra moddar på systemet! Du kan ju fippla dit en racekatt 100 cellers löst på golvet under maskinen för att höra om de dämpar så mycket att de är värt besväret att bygga om avgassystemet. Prova då en så stor racekatt som möjligt (länk) du tror går trula in i motorrummet.
Låt os säga att den skulle gå så tyst av en katt att du blir helt såld så skulle man ev kunna få det funka ändå. Jag skulle då börjat med att mäta upp org piptryck på helt orört system i hela registret och de bör göras i bromsbänk. Därefter skulle jag satt dit katten provisoriskt under maskinen bara typ flexsslang och lös på golvet och kollat piptrycket igen. De skulle förmodligen bli för högt men de kan finnas ett bot på det genom att bara byta ut stingerröret mellan pipa och org dämpare still ett grövre rör. De är där en hel del av mottrycket sitter så byter man ut de mot större rör minskar trycket i pipan. De skulle såklart krävas några rördim byten innan man hittat rätt i piptryck men om man gör lösa stingerrör som bara är att klamra fast så går de fort att nå önskat/hyfsat rätt tryck. Jag kan dock inte svära på att detta funkar för man vet inte hur mycket mottryck org dämpare har. Den kan i värsta fall ha för mycket motstånd och då hjälper inte större stingerrör så mycket.
Men de vore kul att höra hur mycket en katt dämpar.

https://www.j-spec.se/motor/avgassystem/katalysatorer/katalysatorer/sbf-godkand-racekatalysator-100-cell-hogeffekt
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Följdfråga hur många skulle va intresserad av att få ner ljudnivån några db mer vs original ljud?
Jag tänker de kan vara lönsamt att utveckla en extra dämpare om man lyckas få in den under motorkåporna.
Hur många skulle köpa en sådan dämpare förutsatt att maskinen går fullt ut och inte tar skada samt inte blir tyngre än max 2 kg mer.
 
Reactions: Karl-Erik Hjälm

Rundvikarn

Välkänd medlem
Följdfråga hur många skulle va intresserad av att få ner ljudnivån några db mer vs original ljud?
Jag tänker de kan vara lönsamt att utveckla en extra dämpare om man lyckas få in den under motorkåporna.
Hur många skulle köpa en sådan dämpare förutsatt att maskinen går fullt ut och inte tar skada samt inte blir tyngre än max 2 kg mer.
Jag skulle då vara intresserad , inte till mina gamla BR 2 utan till den lekskoter som äldsta barnbarnet kommer att skaffa så snart han tagit skoterkortet i höst .
Varenda dB som försvinner är ett stort plus för grannsämjan på helgerna , en 16-åring har ju inte direkt samma dygnsrytm som oss äldre och då grabben är hos mig så ska det köras :D