250 000 till 300 000:- för en ny maskin

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Någon fler än jag som tycker det känns som löjligt mycket pengar för en skoter..

Vem har råd med detta, vem köper nytt nu för tiden? Jag trodde toppen var nådd för något år sedan då en ny gick på ca 200 000:-

Reflektioner på detta?
 
Reactions: suregom

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
De som köper nytt till dagens priser tar sig råd. Själv skulle jag aldrig kunna motivera ett sådant köp för min egen skull.
Priserna kommer säkerligen bara fortsätta att stiga och därför tror jag att det inom en snar framtid kommer bli möjligt att leasa skotrar.
 
Reactions: suregom

Murstock

Medlem
15 feb 2023
5
0
1
31
Sveg
Det är hiskeliga summor. Men det blir väll ingen större skillnad på försäljninen ändå, folk fortsätter köpa och givetvis på kredit som det redan gjorts i alla år.

Jag personligen hade hellre varit utan skoter än att köpa en på avbetalning, eller så hade jag nöjt mig med en bättre begagnad maskin.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
I vår familj använder vi 4 maskiner kontinuerligt. Skulle behöva uppgradera 3 av dem. Men att lägga 450 000:- - 850 000:- (begat eller nyköp) känns som ouppnåeligt på en vanlig arbetarlön..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Priset är väll en sak, man tar sig råd.
Men maskinerna är ju förfasiken inte värda det dom kostar, kvalitén är ju fortfarande usel på dom, många motorer går ju inte änns som de ska, visa käkar stift utan anledning, handtag som snurrar, tumvärmare som lägger av mm...
Upptäckte på min shredder att bussningarna till variatorvikterna glappar otroligt mycket bara efter 120mil, självklart ett garantifall men det hjälper ju inte till att göra kvalitén bättre.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Nog tror jag att nyförsäljningen gått ner ganska kraftigt? Iaf på lössnö segmentet där det finns många yngre köpare. Är iaf vad jag hört ryktesvägen.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Det tråkiga med dagens nypriser är att det även tar död på begagnatmarknaden. En 2-3 år gammal maskin ligger ändå lätt över 150k-strecket
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Men visst ska det väl ändå vara så. Om inte begagnatpriserna följer med nypriserna är det ju galet. Skulle snarare säga att begagnade skotrar ska bli dyrare för att minska glappet till nypriserna.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det tråkiga med dagens nypriser är att det även tar död på begagnatmarknaden. En 2-3 år gammal maskin ligger ändå lätt över 150k-strecket
Men det är väll väll självklart, annars skulle det inte gå att sälja en ny maskin maskin för 250k+ om den bara är värd 100k efter 2-3år.
 
Reactions: mattgojohn

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Sålänge det finns en skara kunder som kan köpa 3 nya turbosar för att ha stående uppe i fjällstugan för att någon kanske behöver dom vid nåt tillfälle, samt företag som utövar kreativ bokföring på såna inköp så kommer ju inte priserna att minska, snarare tvärtom.
Vi som är rätt genuint intresserade i arbetarklassen får nog nöja sig med ett par-tre år gamla maskiner som nyast ifall man även vill ha någonstans att bo 🤠

Det har ju varit lite för enkelt att köpa saker på avbetalning senaste åren, även det gör ju sitt

Och som sagt, kvalitén är ju åt helsike med tanke på priset
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Priset är väll en sak, man tar sig råd.
Men maskinerna är ju förfasiken inte värda det dom kostar, kvalitén är ju fortfarande usel på dom, många motorer går ju inte änns som de ska, visa käkar stift utan anledning, handtag som snurrar, tumvärmare som lägger av mm...
Upptäckte på min shredder att bussningarna till variatorvikterna glappar otroligt mycket bara efter 120mil, självklart ett garantifall men det hjälper ju inte till att göra kvalitén bättre.
Det tråkiga med dagens nypriser är att det även tar död på begagnatmarknaden. En 2-3 år gammal maskin ligger ändå lätt över 150k-strecket

Och här har vi en intressant tankekedja.
Kass kvalitet och maskiner utom garanti som ändå kostar närmare 150k är en märklig kombination.
Ponera att man kostat på sig en 4 år gammal 850 av valfritt märke som tappar en kolvskirt det första den gör så man måste köpa ett nytt shortblock @50k minst.

I min värld är exempelvis en 2T turbo ett rullande chassi samma dag garantin går ut, oavsett om den fortfarande går eller inte....

Men jag förstår definitivt att man vill ha betalt för begmaskinerna då nya kostar långt över 200k.
Själv så konstaterade jag redan i fjol att jag aldrig mer kommer "kunna" köpa nytt, inte av senaste årsmodell i alla fall. Det kommer bli att hålla uppe ögonen efter nya "leftovers" i första hand eller ett år gamla begade med få mil fortsättningsvis.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Och här har vi en intressant tankekedja.
Kass kvalitet och maskiner utom garanti som ändå kostar närmare 150k är en märklig kombination.
Ponera att man kostat på sig en 4 år gammal 850 av valfritt märke som tappar en kolvskirt det första den gör så man måste köpa ett nytt shortblock @50k minst.

I min värld är exempelvis en 2T turbo ett rullande chassi samma dag garantin går ut, oavsett om den fortfarande går eller inte....

Men jag förstår definitivt att man vill ha betalt för begmaskinerna då nya kostar långt över 200k.
Själv så konstaterade jag redan i fjol att jag aldrig mer kommer "kunna" köpa nytt, inte av senaste årsmodell i alla fall. Det kommer bli att hålla uppe ögonen efter nya "leftovers" i första hand eller ett år gamla begade med få mil fortsättningsvis.
Håller med till 100%, jag själv skulle ha svårt att motivera 150k för en maskin utan garanti eller väldigt kort garanti kvar.
Får se hur det blir när det blir dags för byte, tänkte ha shreddern en säsong till. Har inte tillverkarna kommit med något nytt måste ha (nya dekaler eller ny plast på samma chassie duger inte). Då kommer jag nog köpa någon/några äldre axys polaris 800 och fixa 180hk själv.
En beggad 2-t turbo är för dyra att laga om det händer något utanför garantin, en brp turbo 22k, på polaris boosten ligger turbon på ca 65k, eller ca 30k för mittendelen med propellrar. Sen är det resten också...
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Antar det beror på vad man tjänar samt vad man har "råd" med.

Största problemet är precis som asker säger, kvaliten är kass. Problem med tändstift, kass finish på plasten osv.. Sen ska man ju inte heller skjuta under stolen att kör du lössnö och inte är expert så kanske något/några saker går sönder på en säsong och då är du lätt uppe på 20k i delar, på en helt ny maskin..

Tänkte ev. byta in min 9R (en -24) till en 9R (-25) men lägga 50k emellan för små saker är hiskeligt, det är ju in princip samma skoter, med några små förbättringar..

Det jag har varit mest sugen på är gå från 155 till 146, men nu köpte jag istället matta+skenor & drivhjul så kör jag 155 slash med 146 matta istället, får se vart det landar nästa år, om det blir en 146:a direkt eller vad jag gör.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Ja det har verkligen spårat ur sista åren. För min egen del kan jag nog med 99% säkerhet säga att jag köpt min sista nya maskin i år då jag ”fyndade” en avbokad -23 146” 9R och hade det inte varit just för prislappen så hade jag byggt om 850in till 146” och fortsatt nöta på den.

Men ja det är ett jävla dilemma för jag skulle heller inte köpa eller vilja ha en lössnömaskin utan garanti. Man vet ju själv hur man använder sakerna och ett motorhaveri kommer förr eller senare oavsett vilket märke man sitter på. Det mesta är dyrt till dagens maskiner men motordelar framförallt är förbannat dyra.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Min -22 Freeride har garanti till början på -26 så den blir antagligen kvar ett år till, den har inte ens 200 mil på sig än så.

Dummade mig och kompletterade besättningen med en -20 Rave Enduro 600 för att förlänga säsongen. Tillsammans är nu mina två maskiner värda ungefär vad en ny Freeride eller Expert kostar -25 med fördelen att "gamlingarna" jag har kommer falla lite långsammare i värde än en ny maskin gör första åren.

.... jag och en polare diskuterade häromdagen och konstaterade att om man lagt ner all den tid och alla de pengar som man lagt på skoterintresset genom åren på aktier/börsen istället så skulle man helt säkert varit pensionär nu!
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Håller med, går ju knappt köpa en ny skoter idag med de priser som gäller… man får ju en jävligt vettig fyrhjuling för under 150 tkr, lägger hellre pengarna på en ny hjuling..
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Vad gör folk med sina fyrhjulingar, känns spontant som att förutom till älgjakten och lite lätt skyfflande av snö så är det ett rätt onödigt fordon. Missförstå mig rätt, min skoterkörning är till 100% nöje, men är verkligen en fyrhjuling rolig?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Mysigt att glida runt på 😜 Nä men det är väl som du säger, älgjakten och lite skogsjobb samt transportera arslet istället för att ta bilen. Skoter är ju helt klart mer nöje i men menar att det är ganska mycket maskin man får för pengarna jämfört med en skoter
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vill man jämföra mängden maskin per peng, och kvalitet per peng, så kan man ju jämföra skotern med en motorcykel.

Utan att ha kollat priserna så misstänker jag att om man lägger 250k på en supersporthoj så får man en maskin som tål precis allt vad en någorlunda vanlig människa kan utsätta den för, och i många år, utan att motorn detonerar.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Håller med, går ju knappt köpa en ny skoter idag med de priser som gäller… man får ju en jävligt vettig fyrhjuling för under 150 tkr, lägger hellre pengarna på en ny hjuling..
Man får ju även en vettig skoter för 150000 kr men ska man ha det värsta duger inte 150000 kr varken till skoter eller ATV.