2023 Lynx Ranger 49 Pro Tråden

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Spännande maskin för året

3900 lång istället för 4100
64mm Kammar istället för 59
Radien chassi istället för radien-x (samma smala kåpor som boondocker tex)
Multi-linq platta på tunneln
Fastmonterat drag i tunneln istället för i draget
Kort stänklapp, kanske obra?
Utöver det samma som tidigare:
36" framvagn
Flippboggie
Uppåtböjda a-armar
7.2" display
Luftkylare med fläkt
Är väldigt intresserad av denna maskin och funderar på att beställa, känns som väldigt brett arbetsområde som inte alls skulle göra bort sig i branterna med 600r motorn
 

Attachments

Reactions: suregom

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Tycker den ser riktigt intressant ut men undrar hur boggien i låst läge är i lösare snö om man jämför med tex en Boondocker 3900 med pps boggie.
 

MaSt

Medlem
1 jan 2000
25
0
1
Om man vill uppdatera dämparna till Öhlins - vad tror ni om det?
Bara fram eller runt om?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Om man vill uppdatera dämparna till Öhlins - vad tror ni om det?
Bara fram eller runt om?
Förutom att jag föreslår att du börjar i andra änden så funkar det nog kanon. Framdämpare kan du nog hitta begagnat annars från vilken annan Radien/G4 som helst.
36" framvagn inbjuder inte överdrivet till ledbombande ändå och det är ju där framvagnsdämperiet gör av sig mest, (jag har en helt Öhlinifierad Summit -22).
Största skillnaden per investerad krona kommer du få om du börjar bakifrån med Öhlinifierandet. Att fjädringen funkar bra bak hjälper även framvagnen. Är den supermjuk fram så börja med att byta till hårdare fjädrar.
 

MaSt

Medlem
1 jan 2000
25
0
1
Tack för hjälpen, vilka dämpare föreslår du passar som passar bäst?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Till boggin finns det nog inte så mycket välja på är jag rädd. Den boggin har bara funnits några år och har inte suttit på några skotrar med "fränare dämpare" så hitta något bra begat lär innebära lite detektivarbete och letande om något passar från annat märke.

Till framvagnen passar vilka som helst dämpare från Radien/G4 med 36" framvagn. Boondocker, Summit X/Expert, Freeride, bara att välja. Dämpare från äldre, REX/XM passar också MEN då måste du göra hylsor, (innerdiameter 8mm, ytter 10mm), att stoppa i dämparbussningarna eftersom de nyare maskinerna har M8 bultar till dämparna och dom äldre hade M10.
 
Reactions: nanowire och MaSt

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Hur går 49an vid friåkning jämfört med tex summit 600 hyffsat lika matta och samma motor och vikten skiljer väl inte allt för mycket heller.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Beställde en 23a igår med leverans sep-okt så nu blir det lång väntan över sommaren..
Drog avtryckarn på '23a här också. Blir intressant och prova. Hur vinglig kommer den vara? Hur lätt kommer jag köra fast utanför leden? En lång höst stundar... 😊
 
Reactions: Jämte73

Jämte73

Ny medlem
24 mar 2022
2
1
1
50
Åre
Drog avtryckarn på '23a här också. Blir intressant och prova. Hur vinglig kommer den vara? Hur lätt kommer jag köra fast utanför leden? En lång höst stundar... 😊
Hämtar min nya i morgon 😃 var in i fredags och tittade och kollade mina ändringar/tillval blev rätt så nu är det bara snön som fattas😂
 
Reactions: nanowire

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Vad tog du för tillbehör? Hämtade min för nån vecka sen. Nu står hon i garaget och längtar. Har börjat gå skogspromenader och planera hur jag ska trampa till bra tillfartsspår till leden haha
Hämtar min nya i morgon 😃 var in i fredags och tittade och kollade mina ändringar/tillval blev rätt så nu är det bara snön som fattas😂
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Ja då har man varit ut och rullat lite med pro-rangern. Första intrycken är lite känslig på gasen. Lite ovant, mest en vanesak men något jag noterat. Inslagsvarvet på primären är ganska prick 3000 rpm. I örvigt när det gäller hur själva maskinen uppför sig är den rätt lik commandern i känslan. Denna är precis som väntat lättare i framvagnen (commandern jag jämför med var 900 4t). Känns rapp som tusan motormässigt. Skotern är också lite vingligare som väntat med den smala framvagnen. Man kan liksom lätt bryta upp den på ena skidan. Det blir spännande att prova hur pass smidig den är i pudrigare lössnö. Idag var spåret hårdfruset och spårigt efter gårdagens slaskväder. Blade-skidorna och nuvarande boggiinställning gör den tungstyrd i detta "väglag". Nästa grej blir definitivt att spänna centralfjädern.
 
Reactions: nanowire

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Nån som varit ut i det lösa och provat pro rangern hur går den jämfört med en (riktigt) lös snömaskin är ju rätt mycket som är lika numera dock annan boggie som jag misstänker är sämre i lössnön. Är sugen på en 49a nästa gång inbillar mig att en 600 ska duga gubbkör en Boondocker ds 850 i dag.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Hilfe! Hur får man ordning på den här maskinen!? Har provkört lite mer nu inkl lössnö. Det är dock inte puder här nere vid kusten utan har smältfryst två omgångar. Det är gott motstånd i "lössnö" som är halvhård eller hur man nu ska beskriva. Upplever vingligheten som har nämnts tidigare. Vet inte om det är som 2019 men typ om jag kör ut på en orörd myr har jag nästan svårt att hålla rak kurs. Speciellt om jag kör i ett tidigare spår. Skidorna vill skära ner åt sidorna och jag tvingas hoppa fram och tillbaka och verkligen anstränga mig för att parera svängningarna fram och tillbaka. Nog vet jag att skotern har smal spårvidd men ska den vara så ostabil i sidled? Känns som att det är nått jag missar. Har ställt balatan 1 snäpp lösare ( var på kortaste från fabrik). Har ställt främre boggidämparn 2 steg hårdare (var på lösaste från fabrik). Gjorde det för jag tyckte den hade högt skidtryck, kanske bidrar till vinglighet i det lösa? Bakre dämparn är oförändrad (lösaste). Har ställt om spårvidden på skidorna till bredaste (verkar väl göra ca en tum på vardera sida). Får testa vidare till helgen. Vad kan man annars göra?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Att ligga i, och försöka följa ett djupt smalt tidigare spår är halvt hopplöst oavsett vilken smal skoter du väljer, den kommer obönhörligen att vilja orma sig fram som ett gäddrag om man inte mer eller mindre smyger. Jag och polarn "bröt" lite skoterled i helgen med våra summitar och även om vi försökte köra rakt och precis bredvid så blev det en hel del vobbelspår efter den som körde tvåa.

Kolla Toe-In, som trots namnet MÅSTE vara aningens toe-out, annars blir skotern vedervärdig. Sen så ska man göra skillnad på vinglig och snudd på okörbar. Alla maskiner med 36" eller smalare framvagn kommer att vara vingliga i någon utsträckning. -19 Ranger 49 var det närmaste okörbar jag har provat, den ville bara vara upp och ner, gick den upp på en skida så föll den aldrig ner igen utan att man aktivt styrde ner den. (900 Ace med 40" framvagn jag testat mest, tvåtaktarna var lite bättre pga lägre vikt)

Men det kan tänkas att Lynx dummat sig och satt dit Summitspindlarna igen i år, ta ett kort på spindeln från sidan så man ser båda kullederna samt skidbulten så kanske vi kan utreda frågan. På den bra "Boondockerspindeln" så sitter skidbulten rakt under, eller kanske till och med aningens bakom en linje genom kullederna, på Summitspindeln hamnar skidbulten en bit framför samma linje.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Hilfe! Hur får man ordning på den här maskinen!? Har provkört lite mer nu inkl lössnö. Det är dock inte puder här nere vid kusten utan har smältfryst två omgångar. Det är gott motstånd i "lössnö" som är halvhård eller hur man nu ska beskriva. Upplever vingligheten som har nämnts tidigare. Vet inte om det är som 2019 men typ om jag kör ut på en orörd myr har jag nästan svårt att hålla rak kurs. Speciellt om jag kör i ett tidigare spår. Skidorna vill skära ner åt sidorna och jag tvingas hoppa fram och tillbaka och verkligen anstränga mig för att parera svängningarna fram och tillbaka. Nog vet jag att skotern har smal spårvidd men ska den vara så ostabil i sidled? Känns som att det är nått jag missar. Har ställt balatan 1 snäpp lösare ( var på kortaste från fabrik). Har ställt främre boggidämparn 2 steg hårdare (var på lösaste från fabrik). Gjorde det för jag tyckte den hade högt skidtryck, kanske bidrar till vinglighet i det lösa? Bakre dämparn är oförändrad (lösaste). Har ställt om spårvidden på skidorna till bredaste (verkar väl göra ca en tum på vardera sida). Får testa vidare till helgen. Vad kan man annars göra?
Vilken eller vilka maskiner jämför du med har du kört tex Summit med 36 " framvagn och upplever dom stadigare eller har du kört maskiner med bredare framvagn tidigare ?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Att ligga i, och försöka följa ett djupt smalt tidigare spår är halvt hopplöst oavsett vilken smal skoter du väljer, den kommer obönhörligen att vilja orma sig fram som ett gäddrag om man inte mer eller mindre smyger. Jag och polarn "bröt" lite skoterled i helgen med våra summitar och även om vi försökte köra rakt och precis bredvid så blev det en hel del vobbelspår efter den som körde tvåa.

Kolla Toe-In, som trots namnet MÅSTE vara aningens toe-out, annars blir skotern vedervärdig. Sen så ska man göra skillnad på vinglig och snudd på okörbar. Alla maskiner med 36" eller smalare framvagn kommer att vara vingliga i någon utsträckning. -19 Ranger 49 var det närmaste okörbar jag har provat, den ville bara vara upp och ner, gick den upp på en skida så föll den aldrig ner igen utan att man aktivt styrde ner den. (900 Ace med 40" framvagn jag testat mest, tvåtaktarna var lite bättre pga lägre vikt)

Men det kan tänkas att Lynx dummat sig och satt dit Summitspindlarna igen i år, ta ett kort på spindeln från sidan så man ser båda kullederna samt skidbulten så kanske vi kan utreda frågan. På den bra "Boondockerspindeln" så sitter skidbulten rakt under, eller kanske till och med aningens bakom en linje genom kullederna, på Summitspindeln hamnar skidbulten en bit framför samma linje.
Jag känner igen det där med vobbelspår vid ledbrytning men det var solklart vobbligast för mig på 49 pro som körde först och stabilare för kompisen på xu commander som följde.

Ang toe-in har jag lagt en tummstock och jämfört center-till-center visuellt bak och fram över skidorna och det är bredare fram (ca 1 cm).

Nåja, ska bli intressant nu att testa om spårviddsjusteringen ger nån märkbar skillnad. Eftee det laborera med centerdämparen och balatan.

Så här ser det ut, är det summit- eller boondockerspindel?


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Vilken eller vilka maskiner jämför du med har du kört tex Summit med 36 " framvagn och upplever dom stadigare eller har du kört maskiner med bredare framvagn tidigare ?
Nja har väl inte testat då mkt skotrar. Förr hade jag summit 600 -99 (hade smalt mellan skidorna) och renegade 800 -02. Sen hade jag uppehåll från skoter i 10 år och nu i fjol blev det comeback i skoterbranschen. Då har jag kört en rev xp summit 146 och vi har en backcountry 146 i familjen också. Men tycker då min nya ranger är den vingligaste av dessa.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Att den "går krokigt" då du ligger först är en övningssak, Där är den antagligen inte värre än någon annan lika smal skoter.

Spindeln ser onekligen "Summitaktig ut", och den lutar mycket bakåt också, om det nu inte är bildvinkeln ställer till det....
Men Spindlar och spindellutning märks inte lika mycket, om ens alls, i lössnön utan dom märker man av på hårdare underlag och kanske särskilt om man kör då det är en tunn skorpa skare som vill rycka och slita i skidorna.
Du får köra mer och labba med fjädringen under tiden. Korta/förlänga balatan, stalla på och av fjädrar osv. Finns det ett fjädringskapitel i instruktionsboken måhända, med tips för olika förhållanden?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
10
18
Hade jag köpt en 49a och inte njöd med tippigheten hade jag monterat en 38" framvagn, kommer bli som en ny stabil skoter.
 
Reactions: rydde