2019 Summit 850 146 går sämre efter inkörning

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Hej,

Jag har ett litet konstigt problem som jag tänkte kolla om någon annan av er med 2019 850 summit har samma fel, så skriv gärna om eran går bättre eller sämre efter inkörningen.

Min summit har varvat så här(samma skit snöförhållanden hela tiden åt mig, så det har inte förändras något)

Vid inkörning så varvade den rpm max 8200(och höll sig bra mellan 8100-8200.
Efter inkörning så varvade den ca 7800-7900(och det även efter jag har spänt remmen och bytt remm(den går inte att spänna mera, mattan snurrar med den nya remmen om jag lyfter skotern bak, det gör den inte med den gamla)
Har inte sprängt någon remm än men har sätt att jag har fått ringar ibland på inre skivan på prim variatorn(ser ut som remmen ej går rakt ner, sen så har jag ganska mycket remmdam på sekundären)
Klickern har stått på 4a hela tiden...

Jag fick tips att ta bort vikterna extra vikterna som sitter på skruvarna på prim variatorn så jag gjorde det...fick också rådet att sänka klickers till 3 och testa, annars riskerar jag att få övervarv...så jag tog bort dem (3x 5,5g ca), men ändrade klickersen till 2 för att va säker..då varvade den bara 7500-7600 max?!, ändrade till klickers 4 och vikterna borta fortfarande och då varvar den 8000-8100.. Men det borde ju va orimligt att skotern ska gå sämre efter inkörning?!, det bör ju va tvärt om.

Hur går era snöskotrar vid inkörning och efter? Summit 2019, inga andra vill jag veta på eftersom det skiljer lite mellan 2018 och 2019.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Setupen är identisk med -18 förutom dom extra vikterna. Alla -19 jag känner till har haft samma bekymmer att dom inte orkar varva.

Har du rengjort variatorer innan du började köra med den? Hela motorutrymmet är nämligen sprayat med konserveringsolja för att slippa korrosion då dom fraktas över Atlanten, man tycker ju att det är ÅFs uppgift men tyvärr gör dom inte det. Det bidrar till remslir och övervarv ett bra tag om man inte tvättar bort det och gärna putsar av skivorna med typ slipduk eller väldigt fint sandpapper.

Den ska varva 8000-8100 då går den bäst, absolut inte mer.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Setupen är identisk med -18 förutom dom extra vikterna. Alla -19 jag känner till har haft samma bekymmer att dom inte orkar varva.

Har du rengjort variatorer innan du började köra med den? Hela motorutrymmet är nämligen sprayat med konserveringsolja för att slippa korrosion då dom fraktas över Atlanten, man tycker ju att det är ÅFs uppgift men tyvärr gör dom inte det. Det bidrar till remslir och övervarv ett bra tag om man inte tvättar bort det och gärna putsar av skivorna med typ slipduk eller väldigt fint sandpapper.

Den ska varva 8000-8100 då går den bäst, absolut inte mer.
Variatorerna ska vara putsade/rengjorda innan leverans enligt dem, jag kände på dem också efter jag hämtade den och de kändes rena.

Så alla du känner har tagit bort sina vikter?, eller hur har de gjort?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Ja precis eller satt dit lättare vikter beroende på vilket klick dom vill köra på. Karaktären ändras något för varje klick upp eller ner men jag anser att 3 funkar bäst.
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Utan vikter så klarar min nog inte att hålla varvet över 7900 med klickern på tre, men ska testa med trean man vet aldrig, men det känns ju skumt att dina polare kan ha några vikter + klickers på tre(det kommer aldrig min orka nu efter att den har blivit inkörd)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den ska varva 7900 +-100 varv. Hellre 7800 än 8000 då den tenderar nöta mer rem då den övervarvar. Detta enligt dynamo joe.

Läs på hans sida. Ibackshift

Mkt matnyttigt
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Den ska varva 7900 +-100 varv. Hellre 7800 än 8000 då den tenderar nöta mer rem då den övervarvar. Detta enligt dynamo joe.

Läs på hans sida. Ibackshift

Mkt matnyttigt
Det känns som skotern går sämre när den bara varvar 7800-7900, så jag föredrar nog att den håller 8000k rpm och ibland övervarvar till 8100 när den inte hinner med. Men visst kan den säker nöta mera rem då med lite mera varv(men man vil ju inte att skotern ska kännas trött), har redan läst på dynamo joe sidan eftersom jag hade hans variator kit i gamla skotern som jag va mycket nöjd med.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det känns som skotern går sämre när den bara varvar 7800-7900, så jag föredrar nog att den håller 8000k rpm och ibland övervarvar till 8100 när den inte hinner med. Men visst kan den säker nöta mera rem då med lite mera varv(men man vil ju inte att skotern ska kännas trött), har redan läst på dynamo joe sidan eftersom jag hade hans variator kit i gamla skotern som jag va mycket nöjd med.
Bänkar säger 7900 varv.
Skidoo säger 7900 varv
Experter säger 7900 varv
Du säger 8000-8100 för det känns bättre.
 
Reactions: Boost III

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Bänkar säger 7900 varv.
Skidoo säger 7900 varv
Experter säger 7900 varv
Du säger 8000-8100 för det känns bättre.
Då är min fråga...vilket varv är det? mätarens eller bänkens eller är de helt synkade?, sen kan det givitviss skilja exemplar till exemplar också(alla motorer är lite olika), ska testas och ändra klickern till tre..om den kan hålla 7900-8000 med det så kanske det är bättre....annars måste jag bygga om variatorerna(fjädrar m.m, eller andra vikter m.m), med 7800-7900 rpm(mätarens varv) så är min skoter trött men den kan ju ha något annat fel.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Enli
Då är min fråga...vilket varv är det? mätarens eller bänkens eller är de helt synkade?, sen kan det givitviss skilja exemplar till exemplar också(alla motorer är lite olika), ska testas och ändra klickern till tre..om den kan hålla 7900-8000 med det så kanske det är bättre....annars måste jag bygga om variatorerna(fjädrar m.m, eller andra vikter m.m), med 7800-7900 rpm(mätarens varv) så är min skoter trött men den kan ju ha något annat fel.
18 och 19 ska enligt info från mr diablo (fredrik nånting) visa helt rätt.

Skoter känns slöare för att den varvar mindre men den går bättre.

Dessutom: Mindre varv= mindre värmeförlust i variatorerna = mindre förlust av hästar på mattan.

Vad du hör och vad du känner kan du inte lita blint på.

På ibackshift (dynamo joe) säger väl han i grova drag:

Clickern är inte till för att justera varv. Toppvarven ändras om du clickar om men clickern ska inte användas till att justera toppvarv. Clickern ska användas för att justera växlingen.

Låg clicker: mer remslir initialt och varven stiger fort till toppvarv.

Hög clicker: mindre remslir och skotern tomvarvar mindre.

Toppvarven justeras med pivotvikter. 1g=200 varv.
 
Last edited:

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Enli

18 och 19 ska enligt info från mr diablo (fredrik nånting) visa helt rätt.

Skoter känns slöare för att den varvar mindre men den går bättre.

Dessutom: Mindre varv= mindre värmeförlust i variatorerna = mindre förlust av hästar på mattan.

Vad du hör och vad du känner kan du inte lita blint på.

På ibackshift (dynamo joe) säger väl han i grova drag:

Clickern är inte till för att justera varv. Toppvarven ändras om du clickar om men clickern ska inte användas till att justera toppvarv. Clickern ska användas för att justera växlingen.

Låg clicker: mer remslir initialt och varven stiger fort till toppvarv.

Hög clicker: mindre remslir och skotern tomvarvar mindre.

Toppvarven justeras med pivotvikter. 1g=200 varv.
En liten dumfråga... visst är pivovikterna de som sitter på skruven som håller fast klickern?, i så fall så har jag ett problem eftersom jag har tagit bort mina och bara skruven sitter där eftersom annars orkar inte skotern varva över 7800rpm eller högre, eller sitter det vikter på något mer ställe?, försökte googla men hittar dåligt med information.

Sen har jag försökt satt mig in när 850 lämnar mest effekt(viket varv), och det ser ut som vid 8000rpm är mest, men sen om det är bäst att rpm ligger det är ju en annan sak....men det borde nog va bäst att skotern hamnar på runt 7900-8000 och att den håller de varven.

 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja alltså den där mässingbulten som går att skruva ut på varje ramp. På den sitter vikterna.

Men även bultarna i sig väger ju och finns i 3 olika vikter.

Jag kör helt utan vikter och har fått slipa bort ca 1 gr på varje bultskalle för att få upp varven med ultimaxrem