2019 Lynx ranger 49 pro tråden

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
När det gäller smygkörning så har jag en hundraprocentig lösning, montera dit Heelclickervikter ihop med originalfjädern, lasta på hälen allt som går och sen se vad som behövs läggas i för vikt längre ut sen. Min 850 har 2700 i ingrepp, på 3000 kör jag på plogat underlag i jämn låg krypfart utan att den vill koppla ur hela tiden, i lössnön så ligger varven på kanske 3200-ish vid krypfart. Ingreppet är distinkt och den orkar med sig utan remslir. Jag kör med vikter med fast häl, inte med ledad häl som kopiorna som Diablo kör med har.
Heelclickervikterna är det första som åker på på 600an jag beställt till nästa år.
Gosnow.se har dessa kit.
Har också ca 2600-2700 i ingrepp. Osannolikt att krypa fram i 16-20 km/h på en 850. Laborerade med mina gamla Billy Howard vikter samt DJ popeye's i kombination med Daltons nya p.fjäder. Hade tur och fick det rätt på en gång.
 
Reactions: JAAG

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har också ca 2600-2700 i ingrepp. Osannolikt att krypa fram i 16-20 km/h på en 850. Laborerade med mina gamla Billy Howard vikter samt DJ popeye's i kombination med Daltons nya p.fjäder. Hade tur och fick det rätt på en gång.
Under 10 km/h går bra på vägen. I det lösa går det ju ännu saktare.
 
Reactions: mattgojohn

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Jag har kört och ägt de flesta maskinerna som nämnts på sista två sidorna. Enligt mig finns det ingen skoter som klarar skogssmygningen bättre än nya Tundra 600 Efi. Den går därtill att smygköra, dvs 3-25 km/h UTAN detta jävla ryckande som framförallt 600R lider av (ägt 2 st olika 600R maskiner..) Blir jävlat skogstokig på att variatorerna hoppar på och av när man vill krypa runt i skogen. Det gör inte Tundra 600 efi, den går att smyga med från dag 1. Den är dessutom helt sjukt bra i lössnö, ospårat. Otroligt bra balanserad maskin. Den är smal, men det ser jag bara som en fördel i min körning, jag upplever den inte vickig alls, utan otroligt förutsägbar. Tittar jag vänster, går den vänster, osv. Jag behöver aldrig slita i skotern för att den ska lyda. Jag åker som fortast 60-80 km,h med mina skotrar, tycker jag inte hinner se naturen om jag gasar mer än så. Och Tundran klarar dessa farter och mer utan problem. Extra fläkten framtill är också suverän, går inte varm på våren (vet att fler maskiner har detta) Prislappen gör ju inte saken sämre, man har ju råd med 2 st till priset av en skoter...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Som sagt, lösningen på ryckigheten heter Heelclicker! Gjorde experimentet efter mitt förra inlägg och jag kan köra i jämn fart i 4km/h på vägen, lägre så kopplar den ur men inga ryck!
Till nästa år har jag beställt en Summit 600 och Heelclickervikterna ska dit direkt och jag är helt övertygad att det kommer funka lika bra på den!
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Kan inte förstå vad dom gjort så det inte går bra att smygköra har en Boondocker 3900DS 850 den funkar hur bra som helst att smygköra sakta med i skogen utan ryck helt original i variatorn. Kommer inte ihåg vad den kopplar in på men ligger över 3000 rpm i alla fall.