2019 Lynx ranger 49 pro tråden

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Provade en 2019 49 pro 600etek i helgen och jag förstår inte varför det klagas på den. Tycker den beter sig precis som den ska. Måste ju ha vart någon galen tå in/ut på de som upplevt konstigheter.
 

Axcent

Medlem
21 dec 2020
5
0
1
37
Kiruna
Provade en 2019 49 pro 600etek i helgen och jag förstår inte varför det klagas på den. Tycker den beter sig precis som den ska. Måste ju ha vart någon galen tå in/ut på de som upplevt konstigheter.
Jag hämtade min 2020 49 900ace igår och har provat den en kort stund idag. Tycker inte heller att det är något konstigt med den. Lite fram tung kanske men det är ju en tung motor... Men upplever ingen vinglighet som många påpekar. Sen är det ju en annan boggi på 2020. Kanske gör skillnad, jag vet inte.
 

TrapperT

Medlem
6 dec 2016
49
6
8
Köpte ju en -20 49:a 600ace för ett år sedan och är mer och mer nöjd för var tur....Har kört i Alla tänkbara fören nu och värd varenda krona, även om förra årets istid kostade mig slidsen innan 100mil, nu sitter BRP/vespel på...

Kompisen är Inte alls nöjd med sin -19 900 ace, ostabil, vinglig säger han. Han flyttade "hålet" 18x5mm som nämnts här tidigare Men ändå inte alls nöjd..

Nu är min 3900 och med easyride, även noterat att det skiljer ca 5-6cm i sitthöjd. Jag anar att tyngdpunkten och "spindlarnas vinkel" är ett av problemen....

Riktigt nöjd faktiskt...(även om det inte har med PRO-tråden att göra sry) 👍
 
Last edited:
Reactions: JAAG

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Provade en 2019 49 pro 600etek i helgen och jag förstår inte varför det klagas på den. Tycker den beter sig precis som den ska. Måste ju ha vart någon galen tå in/ut på de som upplevt konstigheter.
Nej. Testade ALLT innan jag sålde bort den. Om du har kört den några dagar i blandad terräng förstår du precis vad vi menar. Den maskinen är inte vid sina sinnes fulla bruk. Bästa kvittot för det kommer ju från Lynx själva, då de året efter bygger om den helt, igen, trots nytt chassi 2019.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Jag hämtade min 2020 49 900ace igår och har provat den en kort stund idag. Tycker inte heller att det är något konstigt med den. Lite fram tung kanske men det är ju en tung motor... Men upplever ingen vinglighet som många påpekar. Sen är det ju en annan boggi på 2020. Kanske gör skillnad, jag vet inte.
Jag tror att de flyttat tillbaka spindlarna har stor betydelse.

Tänk dig att du gör armhävningar, med armarna långt utsträckt framför dig...om någon skulle gå förbi dig och peta dig i sidan, skulle du tippa på sidan direkt.

Om du skulle göra armhävningar med armarna i axelhöjd, med lite bredare utsatta händer, då skulle du vara jävligt stadigt ifall någon petade i dig.. det skulle vara näst intill omöjligt att välta dig..

Ungefär så ser jag på tippigheten hos Ranger 2019. Skidornas position är alldeles för långt fram, i kombination med en boggi som byggde på vingligheten..
 
Reactions: JAAG och mas

Axcent

Medlem
21 dec 2020
5
0
1
37
Kiruna
Jag tror att de flyttat tillbaka spindlarna har stor betydelse.

Tänk dig att du gör armhävningar, med armarna långt utsträckt framför dig...om någon skulle gå förbi dig och peta dig i sidan, skulle du tippa på sidan direkt.

Om du skulle göra armhävningar med armarna i axelhöjd, med lite bredare utsatta händer, då skulle du vara jävligt stadigt ifall någon petade i dig.. det skulle vara näst intill omöjligt att välta dig..

Ungefär så ser jag på tippigheten hos Ranger 2019. Skidornas position är alldeles för långt fram, i kombination med en boggi som byggde på vingligheten..
Du har nog rätt i mycket när det gäller positionen av skidorna. Dom är nån cm längre bak på 2020.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Min gissning är att dom försökte få -19 lättstyrd. Ju längre del av skidans köl och styrstål som befinner sig framför vridaxeln desto mera "servoverkan" får man. Tyvärr blev resultatet att den självstyr som en, (valfritt fult ord här), så den blir snudd på okörbar istället.
Det ihop med en boggi som har oändlig utfjädring att hjälpa till med tippandet och resultatet blev en långt från optimal maskin.
 
Reactions: Beretta

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Är de någon som kör 2020 och är nöjd med variatorerna eller är de fortfarande lika svår att smyga med?
 

bondenPaavo

Medlem
1 jan 2000
9
0
1
HereSneezeDuck
Vikt. Vikt är av ondo.

Vad väger en 2021 49 ranger pro 600R?

Torr/tjänstevikt?

Tänkte köpa mig en ny lappmoppe och insåg att Tundran väger 223 torr. Men då är ju den undermotoriserad istället...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag hör bara bra saker om tundran! Att den ska vara mer som gamla tiders snögångare och gå ovanpå snön hellre än add vålda sig fram medelst vattenjetprincipen.

Undrar hur länge det dröjer innan det dyker upp trimkit till 600EFIn? Det är ju vad jag förstår i grunden en R-motor med annat bränslesystem och utan avgasportar.
Avgasportar är ju i princip onödigt ändå på en skotermotor, sätts nog dit mera av ljuddämpningsskäl än annat, men frågan är hur långt bränslesystemet räcker??

Första liraren som lanserar ett 100-110 kusars kit till 600EFI som inte kostar som mellanskillnaden till en Summit lär få kränga ett gäng!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag hör bara bra saker om tundran! Att den ska vara mer som gamla tiders snögångare och gå ovanpå snön hellre än add vålda sig fram medelst vattenjetprincipen.

Undrar hur länge det dröjer innan det dyker upp trimkit till 600EFIn? Det är ju vad jag förstår i grunden en R-motor med annat bränslesystem och utan avgasportar.
Avgasportar är ju i princip onödigt ändå på en skotermotor, sätts nog dit mera av ljuddämpningsskäl än annat, men frågan är hur långt bränslesystemet räcker??

Första liraren som lanserar ett 100-110 kusars kit till 600EFI som inte kostar som mellanskillnaden till en Summit lär få kränga ett gäng!!
Jag tror också att det inte bör dröja länge tills det finns trimkit till 600efi. Har undersökt en del och det skulle inte kosta många kronor att få typ 110hk ur den motorn. Bara det kommer en powercommander eller liknande till 600efi.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Hur stor är skillnaden mellan 600efi och etec känns dom likadana så länge man kör hyffsat lugnt och inte nyttjar max effekten. Tycker det är synd dom inte säljer Tundra med 600 etec men dom kanske tycker den blir för dyr.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Hur stor är skillnaden mellan 600efi och etec känns dom likadana så länge man kör hyffsat lugnt och inte nyttjar max effekten. Tycker det är synd dom inte säljer Tundra med 600 etec men dom kanske tycker den blir för dyr.
Många sådana val gör tillverkarna av prispolitiska skäl. Till syvene och sist skiljer det knappt något alls i tillverkningskostnad mellan exempelvis en Summit SP och en Freeride. Vad dom gör är att lägga upp en plan för vad som ska påverka utpriset och hur mycket och sen försöka få den tabellen att stämma någorlunda över hela programmet.

Skulle tro att dom har valt ett prisspann där tundran ska ligga och sen så kan dom inte sätta i en större motor i den även om det inte skulle kosta mer att tillverka för att det då skulle störa prisbilden.
Att EFIn saknar avgasportar och har annan insprutning gör den motorn gissningsvis ett par/några hundringar billigare att tillverka än 600R.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Hur stor är skillnaden mellan 600efi och etec känns dom likadana så länge man kör hyffsat lugnt och inte nyttjar max effekten. Tycker det är synd dom inte säljer Tundra med 600 etec men dom kanske tycker den blir för dyr.
har inte kört nya 600r etec än, men jämfört med tidigare etec tycker jag efi:n går bättre, så länge man håller sig upp till 85hk uttag... skulle gissa att den är väldigt likvärdig 600r etec upp till 85hk.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
600R är ett helt annat "djur" än gamla 600 E-tec! Skulle vilja påstå att jag alla dagar i veckan väljer 600R före 800-Etec till och med.

Men som sagt, jag hör bara bra saker om 600 EFI.
 

Kalleranger2020

Ny medlem
8 feb 2021
1
0
1
39
Luleå
Är det någon som upplevt att variatorremmen håller dåligt? Jag kom 20 mil på min första rem, under inkörning.
Isåfall är det någon som gjort något åt saken?
 

Klyv-Olle

Ny medlem
10 feb 2021
4
0
1
33
Vindeln
Vilken skoter har bäst framkomlighet och smidighet mellan en ny 49 Ranger och nya Tundran? Nån som testat båda? Det är mest 600 ace jag har i åtanke
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Tundran är väl en decimeter smalare ungefär och har inga a-armar som hakar i. Så rent framkomlighetsmässigt bör den vinna givet samma motor och längd.