2012 PRO RMK vs. RMK

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kikat på RMK 800'or.. 8000:- mellanskillnad för andra dämpare, snyggare färgsättning och 4kg viktminskning. Motiverat? Är det något man kommer ångra om man köper en "Non-PRO" eller är det bara onödigt mycket pengar?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
"Vanliga" RMK sägs ju ha större kylsystem. Kan ju vara bra en svensk vår i fjällen. Brukar ju vara stenhårt då.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Är ju annat styre på PROn, sen har den ju kolfiber båge bak de tror jag inte vanliga han. Sen har ju PROn även lättad stänklapp vilket inte är helt fel ;) Är dock inte säker på skillnaderna men kör man mest puder så kör på en pro men kör du mer på led och drar pulka osv kanske den vanliga är bättre.

Sen vad är 8000 på en skoter för ~130k?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nu börjar du äntligen fundera rätt!
jag har klen rygg så -4kg för mig är lätt värt de 8000kr i skillnad.

Det ända som säger emot på standard rmk misstänker jag är dämparna. Men jag är lur på om pro rmk dämparna kommer att räcka till också. Men på pro:n så är det renoveringsbara dämpare så där kan man chimsa om dom om det inte funkar. Vet inte hur det är på Ryde FX dämparna men Walker Evans har man jobbat med förut så dom kan iallafall jag bättre.
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För vad det är värt:
Burandt körde med andra dämpare än Pron då han ansåg att dom var i mjukaste laget.
Nu har ju han sponsring, så det är kanske inte det bästa exemplet...men: Jag träffade förra vintern fem Kanadensare varav tre körde Pro-av dom tre hade 100% eftermarknadsdämpare, en av dom hade endast bytt fram, dom andra två hade bytt fram+främre i boggien.
Jag provade faktiskt en -12 Pro Rmk 600, och den var djäkligt mycket mjukare fram jämfört med dom Burandt hade. Fast, det var bara efter led som jag upplevde det som ett problem, i snön funkade det hur bra som helst-under ~två timmars körning.

Kort sagt: Jag är inte den som ska döma-JAG tyckte att 600ans dämpning var fullgod till sitt ändamål. Rmkn är ju inte avsedd för snabb ledkörning även om det klarar av det förvånandsvärt bra. Och med lite tuffare dämpare klarar den det rent ut sagt skitbra!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Jag har mycket svårt att hitta en anledning till att köpa en std RMK i stället för en PRO. Det skiljer en massa prylar (skillnaden finns att läsa lite över allt, bara googla) som lätt är värt +8 tkr.
Större kylsystem kan vara en anledning men nej, om man nu skall dra kälke frekvent, köp en annan maskin:)

Bättre dämpare ja då finns Assault RMK:n som ett bra alternativ.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Jag har mycket svårt att hitta en anledning till att köpa en std RMK i stället för en PRO. Det skiljer en massa prylar (skillnaden finns att läsa lite över allt, bara googla) som lätt är värt +8 tkr.
Större kylsystem kan vara en anledning men nej, om man nu skall dra kälke frekvent, köp en annan maskin:)


Bättre dämpare ja då finns Assault RMK:n som ett bra alternativ.
varför inte posta in exakta skillnaderna som du har koll på ? :)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ids inte söka rätt på det just nu, det finns på snowriders forum ´övrigt´vill jag minnas.
Sök och du skall finna:)
Kan finnas under Polaris 2011 tråden där.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Om vi nu talar maskinen i sig, vad skulle ni själva ha valt? Är det inga större skillnader än just dämpningen ser jag ingen anledning till att köra PRO, men finns en risk att jag får leva med att ha valt det sämre alternativet av de både så känns det lite tveksamt..
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Synd att färgsättningen från RUSH PRO-R LE inte finns.. Då skulle jag verkligen vara eld och lågor :smile1:

Och den här vita versionen.. MAN GASSE!






Om det nu lutar åt en PRO, är jag en idiot om jag kör led med en 163"?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Skillnaderna är följande mellan Pro och Std RMK.

Styre (ProTaper-PRO)
Dämpare (WE På PRO)
Bromskiva + Bromshandtag (Wave skiva +Hayes PRO)
Kylare framför drivaxel (STD)
Ihålig sekundär axel (Pro)
Lyftbåge Kolfiber (PRO)
Hålad stänklapp (PRO)
Boggihjul 3 par (STD)
Boggihjul 1 Par (PRO)
Isrivare (PRO std.)`

95% Lössnö= PRO


Mer led o dra Pulka= STD.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Skillnaderna är följande mellan Pro och Std RMK.

Styre (ProTaper-PRO)
Dämpare (WE På PRO)
Bromskiva + Bromshandtag (Wave skiva +Hayes PRO)
Kylare framför drivaxel (STD)
Ihålig sekundär axel (Pro)
Lyftbåge Kolfiber (PRO)
Hålad stänklapp (PRO)
Boggihjul 3 par (STD)
Boggihjul 1 Par (PRO)
Isrivare (PRO std.)`

95% Lössnö= PRO


Mer led o dra Pulka= STD.
Mycket av det där är ju bara trams.
Enda som talar för Pro är dämparna.

Jag hade nog ändå köpt en Pro p.g.a att jag gissar att andrahandsvärdet blir högre.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Får gå och fixa en offert på en PRO imorgon.. Och en dragkrokssats :embarassed:
Kan jag räkna med att fotstegsförstärkare är ett måste?
Ni som har dessa maskiner, remförbrukning och motorns hållbarhet så här långt?

Törs man rulla en sån här utan att paja allt möjligt tänkbart?
 
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Skillnaderna är inte trams, mindre roterande massa är inte skit! Pro'n är lätt värd pengarna, om än att jag tycker dämparna är skitmjuka som dom levereras. Men å andra sidan så är det en smaksak + att jag är ingen lättviktare (100+).
Än en gång ang fotstegen.. DET ÄR INGEN FARA!! Kör för fan! Skulle du lyckas få sönder dom så sätter du antingen BB eller Airframes, och får en MYCKET bättre skoter på köpet!

Motorerna håller bra, mycket bra till och med. Och remamrna verkar hålla fint dom med.

Min Assault som Bamse har nu, den har rullats säkert 100ggr utan en skada. Så det är ingen fara det heller, det som kan åka är rutan och styret. Beroende på hur och var man rullar dom.

Var inte så nervös, det är en leksak. Som dessutom har både garati och försäkring..
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag har mycket svårt att hitta en anledning till att köpa en std RMK i stället för en PRO. Det skiljer en massa prylar (skillnaden finns att läsa lite över allt, bara googla) som lätt är värt +8 tkr.
Större kylsystem kan vara en anledning men nej, om man nu skall dra kälke frekvent, köp en annan maskin:)

Bättre dämpare ja då finns Assault RMK:n som ett bra alternativ.
Så du menar på fullaste allvar att man ska skippa rmk´n om man har tänkt ha med pulkan eller en bob i ett snöre ibland??
I fjol stod jag själv inför samma frågeställning, och jag handlade den "vanliga" till slut just för kylsystemets skull. Med facit i hand känns det fortfarande rätt, för när vi har varit ut nån familjesväng och även familjer med PRO´n deltagit så slipper då jag köra som en vettvilling med pulkan både på och utanför spåret för att det ska gå att ha en pulka därbak. Skillnaden i kylförmåga mellan maskinerna är absolut som störst när hastigheten är låg, en PRO-rmk med pulka kör inte många minuter innan tempen är skyhög medan standard-modellen kan man köra med som vanligt utan problem hela vägen fram till grillplatsen.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag köpte (beställde) mig iallafall en PRO Rmk för 2 dagar sen då jag bara är ute i snön i princip. Kändes helt värt att jag sen lyckades pruta maskinen till 131t också, så det var ju inte helt fel.

Jag skulle sagt PRO:n i alla väder!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
8000:- för en lättare bromsskiva, vilket inte är trams...
Och så dämpare som kan hända vara i en lägre klass, än de dämpare som skickliga förare klassar som "skitmjuka" vid leverans...

Är de de enda argumenten, vilket jag inte tror, så är är PRO´n inte värd de extra 8000:-

Bättre begagnade dämpare/fotstegsförstärkare/betterboards/bromsskiva hittas för dessa slantar om inte mindre... väl mkt mindre för att på peka de fåfängas föreställer...
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Så du menar på fullaste allvar att man ska skippa rmk´n om man har tänkt ha med pulkan eller en bob i ett snöre ibland??
I fjol stod jag själv inför samma frågeställning, och jag handlade den "vanliga" till slut just för kylsystemets skull. Med facit i hand känns det fortfarande rätt, för när vi har varit ut nån familjesväng och även familjer med PRO´n deltagit så slipper då jag köra som en vettvilling med pulkan både på och utanför spåret för att det ska gå att ha en pulka därbak. Skillnaden i kylförmåga mellan maskinerna är absolut som störst när hastigheten är låg, en PRO-rmk med pulka kör inte många minuter innan tempen är skyhög medan standard-modellen kan man köra med som vanligt utan problem hela vägen fram till grillplatsen.
Ja eftersom jag skriver det i detta forum så är det min högst personliga åsikt! (Har ju själv beställt en Assault RMK!)
Att dra kälke med dessa maskiner är ingen höjdare vare sig Pro:n eller std RMK!!
Std RMK har förvisso större kylsystem (vilket är bättre för pulkdragning) men nog går den varm iblan trots det, dämparna är ingen höjdare att belasta med en Nila kälke, inte chassiet heller vill jag påstå (gäller även PRO naturligtvis). Ett riktigt guppigt spår med kälke knäcker både dämparna och chassiet om du har otur.
Ska man nu bara dra fru och barn ut på sjön så fungerar nog en PRO lika bra (med isrivare och annat stänkskydd) som en Std RMK.
Frågan är hur mycket drar man kälke och under vilka förhållanden!? Hur mycket puder kör man? Hopp och drop?När man vet detta så väljer man maskin.

Kan dock konstatera att polaren M8 -10 kokade flera gånger vid körning på is/skare men det gjorde inte PRO:n eller Assaulten.

Har själv kört en Assault SWB med kälke i vinter, si så där, funkar men ingen höjdare.
Min Apex Turbo med kälke, sisådär, funkar men ingen höjdare.
Polarens M8, si så där, funkar men ingen höjdare.
Lynx Commander, fantastisk med kälke:)
OSV

Det bästa med skoter är att var och en köper det man vill och tror på, på dessa forum får man andras synpunkter och reflektioner men man beslutar helt själv vad man vill och tror mest på!

PS: Varför inte eftermontera en radiator eller kylare på en PRO? Blir billigare än 4 nya dämpare till STD RMK:n:)
 
Last edited:

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
jag beställde min pro för jag vill va värst på byn helt enkelt..ne men sitta o bråka om 8 tusen om man ändå ska ha nytt tycker jag är lite dumsnålt.. sen den kostar 8000:- mer av en anledning.. just att den är värre..sen om jag skulle dra pulka o skjutsa gumman så skulle jag köpt mig nå annat.
jävligt insnöat inlägg av mig men jag anser att man inte ska dra nilapulken bakom denna typ av maskin..men de e ju upp till var och en.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Körde en RMK std. 800 -11 i 200 mil förra året. En underbar maskin som fyller sitt syfte till fullo, LÖSSNÖ!! Std styret är klockrent! Bra temp även på hårt före. På led, ja visst men du kommer inte att ligga först.. I år så blir det en Pro RMK 600! Lite mera utmaning och bättre dämpare på led. Pro Taper åker av direkt. Min ska få ett RSI 5" styre "al´a burandt"
 
Last edited: