2010 tundra 550 lt

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Någon som skaffat/provat den?

Är otroligt intresserad av information om den.

Hur den är att köra, jämfört med t.ex forest fox osv.
Hur hård den är på bränsle osv.

//Dennis

Cluran

Medlem
7 jan 2010
20
0
1
Skogalid
Tjenare

Införskaffde mig en Tundra LT för ca en månad sedan, och nu 30 mil senare ger jag den med beröm godkänt. Jättefin att köra med, förhållandevis bra komfort och går som ett par tegsnäsare i ospårad terräng så med andra ord sinnessjukt bra. Otroligt smidig att köra i skogen med och du vänder på femöring med den. Nu har jag inte någon stor erfarenhet av liknande modeller som t.ex foxen eller rangern så jag kan inte uttala mig om hur den står sig mot de maskinerna. Men enligt renskötare och annat yrkesfolk som använt foxen så går dessa två maskiner ej att jämföras. Den sköter växlingen jätte bra och det går att smyga sig iväg i branta uppförsbackar utan några bekymmer. Det höga Summit styret är verkligen välkommet och inbjuder till stående körning. När det gäller bränslet så är ju inte 550 motorn direkt känd för låg förbrukning. Nu under inkörningen så ligger jag omkring 2,5 l på led, men i ospårat så sticker det iväg ytterligare. Men den borde bli nerställd efter 50 mila servicen. En nackdel är det stora luftintaget längst fram, i riktig puderkörning så plogar det in ordentligt med snö in under huven. Sammanfattningsvis så kan jag kan verkligen rekommendera ett köp av denna maskin.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Framkomlighetsmässigt är det hugget som stucket mellan tundra och foxen, samt rangern för den delen som Cluran nämner.

Körmässigt så är tundran lite av en revolution om man tänker på körställningen. Dock är den "tippigare" än foxen och när man drar så vill den lyfta skidorna väldigt mycket.

Komfortmässigt så har lts-konstruktionen vissa inbyggda svagheter som ingenjörerna tycks ha kompenserat mycket väl. Komforten är verkligen bättre men på den gamla goda tiden med 443:an så vibrerade maskinen mycket mindre.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
På era beskrivningar och omdömen låter det som om det helt klart är min sorts maskin. Har sneglat på foxen och rangern, men så såg man ju denna skönhet, för jag gillar utseendet skarpt. och har varit tveksam till rangerns framvagn, känns som om jag kommer hitta varenda stubbe när jag är ute.
gillar LTS´sen på det viset.

Att den är tippig gör inte mig något, inte eller att den vill lyfta skidorna.
De två roligaste skotrar jag någonsin kört. (på det sätt och i den miljö jag gillar att köra) har varit ockelbos 4500 och poro med wheelslideboggien, vilka båda vill lyfta skidorna och är bland de tippigaste skotrar jag tror man kan köra. men ack så fina de är i ospårad terräng och att köra på skrå osv.

Blir nog så att man följer sin första tanke och sparar lite till och skaffar en tundra 550 lt istället för foxen eller rangern.

Ska försöka komma åt att provköra den själv och bilda en uppfattning.

tack för era svar, det var precis vad jag "ville höra" =D

//Dennis

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har själv funderat och tittat på Tundran som komplementmaskin till sambon och om något år till pojken, att man dessutom kan använda den själv på smygturerna gör inte saken sämre.
Tyvärr ännu inte sett den " in action" men konstruktionsmässigt så ser det synnerligen intressant ut.

Det de måste göra innan jag skulle slå till, och då räknar jag med att det kommer en Lynxversion är att sätta dit en annan motor, 550:n skulle aldrig släppts till kund då den ju är törstig som få med lite aktiv körning och ställer man ned den så går det varmt eler värre.

Bifogar intressant bildjämförelse från en amerikansk tidning som säger det mesta om denna "boondocker", de har testat den också.
Annars finns det på Doo en massa om den, dock verkar de i NA bestyckat ned 550 för mycket på ena cylindern då flertalet ras inträffat , kan bero på att de på många ställen har dålig bensin med hög inblandning av etanol kanske.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
dhenniz: Det vill jag å det bestämdaste avråda från. Tippigheten gör den i mina ögon bara svårkörd då man måste passa den hela tiden. Vidare är körställningen visserligen bättre än på foxen men sämre än rangern. Komfortskillnaden mellan rangern och tundran är så ohemult stor att jag inte någonstans skulle tveka om jag blev tvungen att välja emellan dem.
På det hela taget är rangern mera lättkörd, med högre komfort och lika framkomlighet jämfört med foxen och tundran. Samt att du inte ska oroa dig för hur framvagnen håller. Jag har inte ens hört talas om sönderkörda framvagnar på de här maskinerna men jag har hört talas om både den ena och den andra lts-framvagnen med glappande styrleder.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hmmmm.....

Gillar verkligen utseendet på tundran, men rangern är alltså bättre?

Dock går väl foxen billigare?

räckvidd är något som känns ganska aktuellt, drar tundran 2,5 liter milen så tar man sig ca 13 mil, det känns otroligt lite. och så är alla 550?

vad har foxen för ungefärlig förbrukning? och tankrymd?

Komfortmässigt så går det ju modifiera en del och kanske leva med resten?

Nu blir jag tveksam igen.....

Cluran

Medlem
7 jan 2010
20
0
1
Skogalid
Att tundran ska vara så oerhört tippig vet jag inte om jag har tänkt så mycket på. Visst det är ju verkligen inte en ledsmiskare, men man kan trycka på ganska bra efter led och ändå behålla balansen.

Sen vad jag har hört om Rangern och även upplevt med Freestyle Backcountry som båda delar RF chassit är att framvagnen inte packar ihop snön lika bra under som LTS'n utan skjuter den framför sig. Tundran är flat under och ger större bäryta, precis som bilden ovanför illustrerar.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
dhenniz: Rangern är bättre såtillvida att den är aningens mer lättkörd samt att den är enormt mycket komfortablare. Just lättkördheten är en vanesak och inget du kommer ångra i efterhand hur du än gör, det är bara en sak du känner om du hoppar från den ena skotern till den andra. Men komforten är det stor skillnad på, känner du inte att du behöver komfort så är det förstås upp till dig och då rekommenderar jag ingen av maskinerna framför den andra.

Cluran: Tippighet i snön. Det är skitjobbigt efter ett tag att hålla på att passa maskinen så att inte en skida dyker till i snön och hela maskinen helt plötsligt sticker iväg åt nåt håll.
Just bilden ovanför så tycker jag att de har illustrerat problemet på ett enormt dåligt sätt. Nej man kan inte illustrera ett så komplext problem med bara gröna och röda ytor. Nej man kan inte dra några större slutsatser av att någon dragit in några frontbilder i paint. Låt säga att en maskin med extremt små gröna ytor har en lätt motor som är monterad långt bak, inte är det sämre än en maskin med stora gröna ytor med en tung motor långt fram. Ett så komplext problem låter sig inte lösas så enkelt. Sen finns det annat att klaga över också men jag har varken tid eller lust att göra det så om nån vill höra så får ni fråga.

Problemet med att rangern plogar sig fram mer jämfört med foxen och tundran finns där men det är inte så stort att jag skulle välja någon annan maskin enbart pga det.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag måste nog helt enkelt prova maskinerna själv på nåt vis. foxen är nog inga problem att provköra ordentligt, däremot rangern och tundran.....

får kolla upp möjligheterna att provköra dem på nåt vis.

rowan

Ny medlem
11 apr 2012
2
0
1
Jag har också funderat på ett översnöfordon, har tidigare väldigt bra erfarenheter av Skidoo Trapper :)
Den är ju extremt "tippig" men går inte det att lösa med rejäla plastbelag under skidorna? Blir ju inte snyggt men brukar väl lösa problemen med att skidorna skär ner och dyker åt ena eller andra hållet. Tack för en grym tråd.