2008 Yamaha

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Ser ju fint ut! Men det jag undrar är varför dom inte kan bygga en motorstark skoter utan att behöva göra en trippel,,asså typ en twin turbo.
Så som nya polaris iq.

Haha skämtar du eller!!??
Hur kan du kan kalla polaris kanelbulle för motorstark det är nästan ett slag i ansiktet!
140hk med turbo vilket motsvarar 80 hk utan och detta på 750 kubik , snälla inse att polaris och andra tillverkare ligger ljusår efter yamaha då det kommer till fyrtakt.
Jag blir mycket intresserad av deras nya efi trippel , någon som stt några data på vikt och dyl ?
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Men varför har inte yamaha gjort nån riktig 440? riktig cross räser, nu räknar jag bort dem gammla men typ från -90 och framåt? men dom har väl inte precis satsat på skotercross så mycket, men nästan alla andra märken har ju en 440 jag menar, iq, rev ,racing, snopro, osv osv... jag tycker det är synd att yamaha itne gjort nån iallafall men nu pratas de ju om att lägga ner 440 i tävlings klass:( ....
 

jiha

Aktiv medlem
26 apr 2006
66
0
6
Gävle
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

GrolGom: Om du läser färdigt hela katalogen finns det fullständiga spec:ar på dom 3 sista sidorna i del 2.

// jiha
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Men varför har inte yamaha gjort nån riktig 440? riktig cross räser, nu räknar jag bort dem gammla men typ från -90 och framåt? men dom har väl inte precis satsat på skotercross så mycket, men nästan alla andra märken har ju en 440 jag menar, iq, rev ,racing, snopro, osv osv... jag tycker det är synd att yamaha itne gjort nån iallafall men nu pratas de ju om att lägga ner 440 i tävlings klass:( ....
Just denna nya fyrtaktstrippel körs ju för fullt på skotercross-banorna i Usa , om jag inte misminner mig så tog ju yamaha upp tävlingsverksamheten igen i år.
Yamaha teamet har ju dessutom lyckats ta en del-seger redan , trots att det var i år man gjorde comebacken med 4 taktssnurra.
Detta trots att man borde ligga efter utvecklingmässigt , eftersom man nyss tagit upp tävlingverksamheten igen med helt ny motorteknik.
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

nu kom jag in hittar alla data men dock vare sig angiven tjänstevikt eller torrvikt.
 

john deere 340 power1

Semi PRO sledder
30 okt 2006
141
0
0
ystifinland
www.badassboys.net
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

det kommer att bli som på motocross. för 10år sedan körde nästan alla 2t men nu kör nästan alla 4t. en 4t kan både gå bra på låga varv och ha bra drag.så det går ju finåka tyst och luktfritt och busa och hoppa.
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Har under kvällen forskat lite och hittat en vägning på en nytro prototyp, och herrejösses vad imponerad man blir !
tjänstevikten uppges till 576 pounds (ungefär 252 kg.) dvs fulltankad och klar.
Detta kan jämföras med tex skidoo 600 :582 pounds. polaris 600 :582 pounds,
Polaris fst som någon nämnde tidigare .......fniss 678 pounds... eller jaguar z1: 656,5 pounds , hihihi vad säger man fan så glad man blir om vad som komma skall.
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

hmmm får int fram nått på dom där länkarna =/
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Värska anti polaris tråden :D

Nej absolut inte blev dock lite brydd när du undrade varför yamaha inte bygger motorstarka och lätta 4taktare , mig veterligen så är det ingen som slår dom på fingrarna när det kommer till 4takt.
Däremot så tycker jag att polaris bygger väldigt fina 2 taktare , ta tex polaris 700 dragon det är nog en av årets hårdaste och roligaste maskiner....synd bara att man inte har råd med 2 maskiner :cool:
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

såg ju riktigt intressant ut ! blev ju sugen på en nytro mtx ,vad kommer effekten ligga på i den ,, o priset ??? såg int att det stod nånstans ?=/
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

när kommer dom ti sverige då ?;) nån som vet
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

det kommer att bli som på motocross. för 10år sedan körde nästan alla 2t men nu kör nästan alla 4t. en 4t kan både gå bra på låga varv och ha bra drag.så det går ju finåka tyst och luktfritt och busa och hoppa.
Men innom motorcross säger dom ju att det är mkt mer underhåll på en 4-taktare och att ett motorras går på hur mkt som hällst att laga..

Mvh/jonas
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Men innom motorcross säger dom ju att det är mkt mer underhåll på en 4-taktare och att ett motorras går på hur mkt som hällst att laga..

Mvh/jonas

Hej Jonas du ska inte tro att jag har någonting emot dig eller vill vara på dig hela tiden , vill dock tala om en del saker som du kanske inte känner till.
Du pratar om 4 takts-crossar ser jag och visst är det så att det är täta service intervaller på såna motorer, och säkerligen så är haverier kostsamma.
I mitt tycke så är dom också mer svårskruvade än 2-takts motorer dvs mera rörliga delar osv.
Men en sak ska du veta att dom flesta av yamhas motorer har ABSOLUT INGENTING med cross motorer att göra (med visst undantag för phazern).
skall man göra jämförelser så får man titta på sporthojs sidan, och det ska du veta att det är en helt annan femma.
Man har på mc-sidan kommit oerhört långt inom utvecklingen både tekniskt och miljömässigt.
En hojmotor idag väger lite ger mycket effekt och klarar även rätt hårda miljökrav.
Jag kan garantera dig att en hojmotor håller bra mycket längre än vad någon 2-takts skoter med motsvarande effekt någonsin kommer att göra.
det är faktiskt några av orsakerna till att jag väljer yamaha fyrtakt dvs jag slipper haverier och dyligt som jag hade då jag åkte 2 takt.
Det är förbannat skönt att raca på något som jag vet att det håller i alla väder som ingemar sade en gång i tiden:
- De e bare å åk.

//mvh
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Hej Jonas du ska inte tro att jag har någonting emot dig eller vill vara på dig hela tiden , vill dock tala om en del saker som du kanske inte känner till.
Du pratar om 4 takts-crossar ser jag och visst är det så att det är täta service intervaller på såna motorer, och säkerligen så är haverier kostsamma.
I mitt tycke så är dom också mer svårskruvade än 2-takts motorer dvs mera rörliga delar osv.
Men en sak ska du veta att dom flesta av yamhas motorer har ABSOLUT INGENTING med cross motorer att göra (med visst undantag för phazern).
skall man göra jämförelser så får man titta på sporthojs sidan, och det ska du veta att det är en helt annan femma.
Man har på mc-sidan kommit oerhört långt inom utvecklingen både tekniskt och miljömässigt.
En hojmotor idag väger lite ger mycket effekt och klarar även rätt hårda miljökrav.
Jag kan garantera dig att en hojmotor håller bra mycket längre än vad någon 2-takts skoter med motsvarande effekt någonsin kommer att göra.
det är faktiskt några av orsakerna till att jag väljer yamaha fyrtakt dvs jag slipper haverier och dyligt som jag hade då jag åkte 2 takt.
Det är förbannat skönt att raca på något som jag vet att det håller i alla väder som ingemar sade en gång i tiden:
- De e bare å åk.

//mvh

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Om jag hade råd skulle en 4-taktare inhandlas på direkten, men det är sånt som skolpojkar inte har råd med :D
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Men en sak ska du veta att dom flesta av yamhas motorer har ABSOLUT INGENTING med cross motorer att göra (med visst undantag för phazern).

//mvh[/quote

Håller med dig till fullo. Men jag måste förtydliga ang Phazern, Det enda den har gemensamt med Crossarna är borr/slag. Men den har även samma borr/slag som nyare R1 (05- tror jag.) Det är i princip en halv sådan.
Första servicen som ska göras på pz motorn är kontroll av ventilspelet efter 4000mil!

Var bara ett marknadsförings trick att säga att den var 2 yfz motorer.
Ett ganska dumt sådant om man frågar mig, dras en väldans massa paraleller med crossmotorernas täta serviceintervaller.

Själv ska jag helt klart köra FX Nytro RTX nästa år, tror det blir en kanon maskin!!!
 

GrolGom

Aktiv medlem
5 jan 2007
56
0
1
Timrå
Sv: Alla nya Yamaha skotrar 2008

Men en sak ska du veta att dom flesta av yamhas motorer har ABSOLUT INGENTING med cross motorer att göra (med visst undantag för phazern).

//mvh[/quote

Håller med dig till fullo. Men jag måste förtydliga ang Phazern, Det enda den har gemensamt med Crossarna är borr/slag. Men den har även samma borr/slag som nyare R1 (05- tror jag.) Det är i princip en halv sådan.
Första servicen som ska göras på pz motorn är kontroll av ventilspelet efter 4000mil!

Var bara ett marknadsförings trick att säga att den var 2 yfz motorer.
Ett ganska dumt sådant om man frågar mig, dras en väldans massa paraleller med crossmotorernas täta serviceintervaller.

Själv ska jag helt klart köra FX Nytro RTX nästa år, tror det blir en kanon maskin!!!

Fox Tvivlar inte en sekund på phazer motorn skulle vara ett dugg sämre , visste bara lite för lite för att uttala mig om den .
Med lite eftertanke så säger det sig självt att man inte bygger som på crossar ...... titta på kolvarna på nya fyrtakts crossar dom är tjocka som snusdose-lock dvs byggt för att köra på tävling och sedan rivas...kolvbyten med täta intervaller osv .
Det är helt enkelt en annan värld , iofs en värld som jag gillar men jag skulle nog föredra en r1 motor på min blivande yz :D .