2003 Polaris XC 600 Edge ingen gnista, behöver specs/manual

lochraceness

Medlem
15 dec 2013
6
0
1
Jessheim, Norge
Hallå! Jag har en Polaris XC 600 Edge, första gång registrerad i 2003 (regnummer sxm196) som för närvarande inte har någon gnista. Jag har kopplat ur den röda knappen som man kan stänga av motorn med (ska den då egentligen gå då? se gärna bilder), rengjort och smord en stor kontakt under oljetanken, kopplat ur en svart sladd med vit stripa, bytt tändstift och generellt försökt att se om jag hittat något fel... Det enda jag kan konstatera är att det inte finns någon gnista.

Jag behöver nu specs och kanske en liten förklarning på hur man mäter stator. Sladdarna i den sotra hvita kontakten under oljetanken är bruna och gula, har jag för mig.

Om någon har några andra tips, är jag mycket lydhör för detta? Går det t.ex att testa CDI på något vettigt sätt?


Undrar i o för sig också om detta är en udda skoter; ser inte ut att figurera så ofta på listorna hos reservdelsförsäljarna. Eller är detta en Polaris INDY XC 600 Edge?



Tacksam för alla relevanta svar!!!



Mvh Lochraceness305203052130522
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Bygla ihop stoppknappens kablar för de kan va slutande som ger gnista.
CDI går inte mäta för en lekman inte de på flesta firmor heller man får utesluta allt annat istället och byta den sist.
Statorn mäter du med vanloig multimeter i ohm.
Om du har dubbla separata tändspolar är de nog ok men om de är en genmensap spole med två tändkablar kan de va den som felar De går testa gnistan med spole från moped gräsklippare annan skoter båtmotor äldre bilar.
Här nedan har du statorn hos Rmstators som är bästa piratstatorn och säljs även i sverige av Gosnow mf.
Där på sida n finner du värdena under spec och vilka kablar du ska mäta på både för stator och picupp.
 
Reactions: lochraceness

lochraceness

Medlem
15 dec 2013
6
0
1
Jessheim, Norge
Tack för jättebra svar, båda två.

- Jag har försökt att ta bort den svarta kabeln med hvit stripa och hvit kontakt; ingen skillnad.

- Jag har en 'dubbeltändspole', får vel kanske kolla med en annan tändspole från en mc eller liknande då.

- Mätte lite på statorn i natt då jag inte fick sova; mellan röd o grön, har jag 14 ohm, där det ska vara 7 ohm på rm statorn.
Hade också 30ish om där det ska vara 14 ohm.

Är detta tillräckligt för att det ska bli problem tror ni? Den röda sladden var skarvad och lite dålig; jag klipte av det dåliga till jag hittade frisk tråd, men ohm värdena var fortfarande dåliga (dom jag uppgav, är värdena efter att jag gjorde detta, innan var det 17 och 37 ohm).

- pickupen mätte okej värden.


Är mycket tacksam för återkoppling!


Mvh Lochraceness
 

lochraceness

Medlem
15 dec 2013
6
0
1
Jessheim, Norge
... och där kom den en form av facit: Jag skarvade den dåliga sladden som bäst jag kunde och bytte tändspole. Hey Presto, skotern har gnista och vaknade till liv!

Frågan är om jag törs att köra med detta så länge ohm värdena är utanför specs? Vad skulle ni göra?


Mvh Lochraceness
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Vilken tändspole satt du dit för den bör va från samma modell om man ska åka vidare för där är jag osäker på om en random tänspole kan belasta cdi boxen för mycket i längden.
Mätdiffen på statorn lät väldigt fel typ 50% av vad de ska va då borde den inte funka alls. Kan de va fel inställd multimeter?
 
Reactions: lochraceness

lochraceness

Medlem
15 dec 2013
6
0
1
Jessheim, Norge
Tack för jättebra svar och info!!!

Jag satte dit en tändspole från en MC, Kawasaki 750-900 nånting tror jag.

Tror att jag ska beställa en ny tändspole och ett nytt batteri från GoSnow.

Jag är osäker på om det är fel på multimetret eller fel inställning, men jag tror inställningen är okej i alla fall. Jag kan försöka mäta med ett annat multimeter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ja byt tänspole för säkerhets skull. Om statorn visar fel värdeen den går bra ändå så är de ingen fara att åka vidare inget grillas :)
 
Reactions: lochraceness

lochraceness

Medlem
15 dec 2013
6
0
1
Jessheim, Norge
Jättebra, tack för bra svar. Ett batteri, en tändspole och en voltregulator/likriktare i reserv är precis nu beställd från gosnow. Jag ser mycket fram emot att få testat snöskotern ordentligt.