2001 ZR 600 EFI - startar ej mer

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
Hej! första inlägget för mig blir om problem med min AC zr 600efi ca 2001

på lördagen startade jag skotern för säsongen, det vart några vändor med startgas i cylindrarna innan den hoppade igång.
fyllde på några liter nytt bränsle, (rätt tom sen ifjol) sen for jag en sväng,
efter en stund, kanske 15-20 minuter efter litet gaspådrag så tappade den orken och stannade
den gick starta direkt igen men typ orkeslös.
kollade om det fanns bränsle och det fanns men var rätt lite.

stod och klurade nån minut och provstartade igen, då hoppade den igång som vanligt, gick några meter sen ville den dö igen, men jag pumpade på gasen (tror jag) så den piggnade på sig och gick sen som vanligt hela vägen hem, ca 5 minuters körning, iof lugn körning men kändes normalt som sagt.


sen fick skotern stå nästan hela dagen.

innan skymning så startade jag igång den igen och kopplade grabben efter på bob/snowracer (delad uppfattning vad det heter :) )

vi körde nog 15-20 minuter och den gick helt som vanligt, men körde såklart lugnt då han var efter.

sen kände jag att den gick lite ojämnt och jag styrde hemåt, stannade sedan i pärlandet 100 meter hemifrån 🆒

då va jag ganska säker på att det va slut på bränsle, kollade tanken och det va lite men jag provstartade den igen och den startade till några sekunder men sen dog den.

för lite bränsle såklart.. så vi gick hem, men grabben va ju ändå nöjd med åkturen.

på söndagen tog jag med en dunk bränsle och gick ner och slog i det, sen drog jag några gånger, men den va stendöd.
lossade tändstift och försökte droppa ner sista droppen bensin ur dunken men ingen skillnad.

:mad:

tog en annan skoter och drog hem den och sedan började min felsökning...

kollat gnista - finns på båda stiften

testat med startgas i cylindrarna, - den tänder till.

kollat kompression - ca 7kg på båda cylindrarna (testade på min zr800 samtidigt som låg på ca 8kg på båda cylindrarna)

lossat på returen på bränsleledningen efter spridarna - där fanns tryck, sprutade en liten stråle när jag bände med en liten mejsel mellan slang och rör.

för kuls skull tog jag de gamla begagnade stiften som låg i skotern och satte dit tillsammans med startgas.
nu startade den direkt och gick ca 20-30 sekunder, dock lite högre varv än normalt, gissar den gick mest på startgasen, men kändes för länge för den mängden så borde fått bränsle med men det är en gissning alltså, för att sedan åter tvärdö och bli lika som innan.

jag är inne på att det är spridare som ska rengöras
men känns som ett stort ingrepp att "börja med" så finns det andra tips på hur man går vidare tar jg tacksamt emot dem :)


//relativt nybörjare på skotrar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
De är överdjävligt känsliga på att batteriet är kanonfräscht och att laddningen funkar fullt ut. Volten kan va 12,40v men amp kan va för låg och då funkar inte insprutningen. Mät batteriet innan start och med motor igång om du får igång den. Batteriet måste till att börja med ha minst 12,4 volt och laddningen på 3000v bör ligga på minst 13,5 v gärna 14v.
Prova starta med startkablar till bilbatteri. Du kan ha surat ner stiften så elda på dem såfort de ser blöta ut.
Kolla även att tanvent är öppen genom att blåsa i tanken med käften. Då ska du höra att de pyser någonstanns då är de ok.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
hej och tack för svar!

jag har dock inget batteri :)

är det statorn man bör undersöka istället?
Oj kollade på en med elstart hehe. Då skulle jag misstänka att bränslepumpen håller på lämna in för den startar på startspray eller om du ger den bränslesupar genom tändstifthålen. Kolla kablaget ner till pump för de kan va glapp i kontakter till pumpen. Testa pumpen genom att koppla in 12v batteri men ryck ur kontakter som går från pump till elhärvan. Klipp av kablarna till pumpen och koppla in batteri på dem eller om de finns kontakter du kan dra ur och trula in 12v i. Om pumpen går då så testa dänga på tanken för att få fram glapp och går den inte så däng på tanken då också för att utesluta glapp. De kan även va fel på strömförsörjningen till pumpen så om pumpen funkar med batteri testa dra igång den samtidigt. Då kan de va fel på stator eller voltregulator. Bränslepumpen måste ha 12v likström så om voltreg är väck går den för sakta eller inte alls.Om pumpen går men du är osäker på om den går fullt ut så mät trycket på soppan. Jag har inte stenkoll på trycket till just zr men de brukar ligga på 3,4-3,7bar på de flesta skorar.
Spridarna är de inge fel på om den går bra ibland. Undantag om du hör att en cylinder lägger av men den går på en cylinder så länge du håller den igång med gasen.
 

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
det fanns ju bränsletryck när jag lossade returslangen, liten tunn stråle när jag bände mellan slang och rör med mejsel.
men det kanske är för lågt?

jag ska se om det går tvångsköra bränslepumpen med batteri och samtidigt provstarta.

tänkte även mäta statorn då jag sett filmer om det på youtube.


frågade lokalt bland yngre förmågor som är haj på skotrar, de trodde moderna 95 bränslet kunde ställa till det, kan det vara så?
men borde väl iaf starta kan man tycka...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
det fanns ju bränsletryck när jag lossade returslangen, liten tunn stråle när jag bände mellan slang och rör med mejsel.
men det kanske är för lågt?

jag ska se om det går tvångsköra bränslepumpen med batteri och samtidigt provstarta.

tänkte även mäta statorn då jag sett filmer om det på youtube.


frågade lokalt bland yngre förmågor som är haj på skotrar, de trodde moderna 95 bränslet kunde ställa till det, kan det vara så?
men borde väl iaf starta kan man tycka...
Bränsletrycket måst mätas.
95 okt som nu har 10% etanol gör inte detta problem ivf. De enda de gör är att mappen snålas ut mer eller mindre farligt för motorn ber hur fet org mappen är samt att alla lager i motorn rostar! Om du har etanol kontakt non eth eller eth läge så ska den dras isär eller tryckas ihop ber på viken soppa man kör. Jag är osäker på om din maskin har det men jag tror det. I etanolläget så lägger ecu boxen på 4-5% mer soppa i hela reg och de skyddar motorn från härdsmälta som de kan bli med e10/nya skitsoppan 95 okt. Undvik den soppan till varje pris mest pga att lagren rostar som ett tok, men även för att man måste köra i etanolläget för de ger ca 2dl mer bränsleförbrukning milen!
 

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
jaha nu ha ja lyckas hitta felet, det va egentligen inte ett så allvarligt fel men har resulterat i gråa hår, svordomar och tankar att skrota skotern eller skänka bort den...

jag lossade iaf kontakten till bränslepumpen och körde med extern batteri, jorå den snurrade men lät som den gick lätt, så ja öppna tanklocket och kikade där nere när jag körde, hände ingenting och lät som den pumpade luft..

lossade återigen returen på spridarbryggan och det kom ju bara några droppar sen luft..


så jag tankade i 10 liter till, 98oktan denna gång och körde pumpen med batteri.. joorå nu fick den tag i bränsle och det sprutade i returen.
återmonterade slangen, pumpade upp tryck och röck i snöret... pang small den igång


det va helt enkelt för lite bränsle när den en gång blivit tom trots att ja slagit i nästan 10 liter...



nu går den och jag körde en sväng... gick bra en stund.. men sen tvekade den igen och höll på dö och saknade kraft... men jag tog mig hem..

kan det vara täppt filter eller någon avluftning till tanken?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
De låter som sugsilarna i tanken flyter omkring. De är vanligt på många maskiner att någ sugsil lossnar så den drar luft helt random.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Jag hade liknande problem till ditt en gång på en Polaris 700. Då var det så att i bensintanken var det slangen som sög bensinen, gick ner till botten och sedan upp igen, så den låg ovan bränslenivån i vissa lägen fast jag hade tankat 10 liter. Jag fiskade upp den med ståltråd och klippte bort en bit så gick det bra sen.
 

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
hej igen!

har nu åkt lite igen men den dog...

testa med batteri på bränslepumpen men den sög bara luft.

lossade slangen vid spridarna och körde bränslepumpen och då kom det bränsle.

skruvade tillbaka slangen och sen gick den som vanligt.

kollar man när den är igång så ser man typ att det rinner bränsle ner längs pumpen.

kollar jag i tanken på min zr800 när den går så är det en distinkt stråle på returen, typ framifrån på höger sida i tanken.

det kan ju skilja mellan modeller och även årsmodell då jag tror 800 är nåt år nyare.

men det måste vara nå galet, kan det vara så att bränsleslangarna är trasig?

måste man bort med hela styrstången för att få upp bränslepumpen, ser väldigt trångt ut.

kan det vara något annat problem?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om sugslangen eller om de är flera sugslangar ligger ovanför bränslenivåpn så kan de förmodligen läcka ut från pump som du såg, allt är möjligt. För att ta lös locket till tank ta lös hala sadeln med tank. Sadel och tan brukar i många fall bara sitta fastskruvad med två m 6 skruvar inne i sadelbagage luckan. Lossa dem så är de bara dra hela sadel med tank bakåt. Du kan bli tvungen lossa plasten på varje sida tank nere vid botten tank höger o vänster sida. De är den svarta plasten som tätar in mot motorrum som ev kommer haka i tanken. Så är de på min Thundercat ivf. Har du flax kan du trycka fast pumpens övre del den kan ha lossnat, tänk även på att de kan gå limma fast om plastklämmor blivit trötta på pumphuset. Limma med kemisk metall iså fall modell Biltema är klart bäst i bensin och etanol men JB weld duger också och även Plastic paddings kemiska metall.
 

Camaro1969

Medlem
17 jan 2022
13
1
3
39
hälsingland
LÖST!

det var sugslangen från pumpen ner till T-röret som var halvt av.
gick helt av innan jag fått upp det ur tanken.

jag lossade på dynan/tanken enligt ditt förslag

fantastiskt att det finns så mycket hjälp att få!

nu går zr600 bra
får nog starta en tråd om zr800 med då den vill tveka vid gaspådrag... men det blir ett senare bekymmer :)

stort tack!
 
Reactions: Boost III