2-taktsolja F8 2009

Ztefan

Ny medlem
3 nov 2020
2
0
1
36
Söderhamn
Hej,

Ny när det kommer till snöskotrar. Har nyss skaffat mig en Artic Cat F8 SP 2009 och sitter och funderar på oljor. Har googlat en hel del men får så många olika svar tycker jag kring vad man ska köra på för 2-taktsolja till maskin. Har vi någon mer erfaren här som kan svara på detta eller komma med rekommendationer? :)

Tackar på förhand
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om oljepumpen är fabriksinställd så bör man köra samma viskositet eller blaskigare än Arctic cats olja. Sopar man i en mer trögflytande olja får motorn för lite olja helt enkelt. Jag justerar alltid in oljepumparna så den drar 2% med den olja man nu sopar i och drar de 2% håller motorn extremt länge dessutom.

Här är några oljer som jag kan garantera ger bra skydd jag har under många år skruvat i motorer som kör någ av dessa oljorna de finns såklart fler bra men jag kan bara tala för dessa.
Ingen inbördes ordning!
Payback Challenger halvdyr. (lite rök)
Payback snopro lite billigare Medel rökutveckling)
Aspen helsyntet för lanbaserade maskiner är medeldyr typ som payback snopro väldigt lite rök och luktar friterad mat.
Maxxima oljer är helt ok och ryker minst av alla.
ok/q8 Racing extream eller vad den nu heter den är halvdyr till dyr men ger bra fet yta i motorn och ryker medelmåttligt.
Yamalube är bra och ryker medelmåttligt.
Polaris ves gold har jag själv ingen erfarenhet av med den har bra rykte ev sotar den avgasportar hårt om jag mins rätt?
 

Ztefan

Ny medlem
3 nov 2020
2
0
1
36
Söderhamn
Maskinen har inte gått speciellt långt endast 256mil enligt mätaren och jag antar med dom tidigare 2 ägarna att dom "känner" senaste ägaren, så har dom inte gjort någon ändring på maskinen alls.

Tackar för snabbt svar, ska dyka mig in i lite läsning om dessa oljor. Tack igen :)
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Sökt runt lite om 2-t olja men hittar inte så mycket. Varit utan maskin sedan mitten på 90talet men fick ett ryck och köpte mig en gammal ZR600. Köpte på mig lite A9 Snowmobile syntetisk 2-t olja då den var billig men har aldrig hört talas om A9 olja.
Finns det någon erfarenhet av A9 här på forumet ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sökt runt lite om 2-t olja men hittar inte så mycket. Varit utan maskin sedan mitten på 90talet men fick ett ryck och köpte mig en gammal ZR600. Köpte på mig lite A9 Snowmobile syntetisk 2-t olja då den var billig men har aldrig hört talas om A9 olja.
Finns det någon erfarenhet av A9 här på forumet ?
Den oljan är fortfarande för ny för att veta hur bra motorer håller ihop med den i längden. Man måste köra minst 500 mil och plocka isär motorn för att veta det. Men din motor tål vad som helst så du kan köra på spillolja om du vill. Se bara till att den drar minst 2% olja. Justera oljepumpens wirespänning tills den drar minst 2% helt enkelt. Och om du låter den dra 3% i genomsnitt så håller den ännu bättre. När jag kör tveksamma oljemärken som jag inte har koll på hur bra de är bruka jag hälla i 1%extra i bränsletanken. Och på maskiner som man blandar i bränslet 1% extra.
 
Reactions: Broby

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Den oljan är fortfarande för ny för att veta hur bra motorer håller ihop med den i längden. Man måste köra minst 500 mil och plocka isär motorn för att veta det. Men din motor tål vad som helst så du kan köra på spillolja om du vill. Se bara till att den drar minst 2% olja. Justera oljepumpens wirespänning tills den drar minst 2% helt enkelt. Och om du låter den dra 3% i genomsnitt så håller den ännu bättre. När jag kör tveksamma oljemärken som jag inte har koll på hur bra de är bruka jag hälla i 1%extra i bränsletanken. Och på maskiner som man blandar i bränslet 1% extra.
Vet att tidigare ägaren kört med iblandning i bränslet. När jag ser att den drar runt 2% hade jag tänkt skippa blandat bränsle men anammar nog din modell med att fortsätta blanda i 1% även i fortsättningen.
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Köpt några flaskor A9 för att prova, detta då jag blir irriterad i halsen av Polaris VES olja.
Men går bort då den blev riktigt trögflytande jämfört med VES då det var -20 på natten.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vet att tidigare ägaren kört med iblandning i bränslet. När jag ser att den drar runt 2% hade jag tänkt skippa blandat bränsle men anammar nog din modell med att fortsätta blanda i 1% även i fortsättningen.
De räcker med 0,5% extra i bränsletanken.
 
Reactions: Broby

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Köpt några flaskor A9 för att prova, detta då jag blir irriterad i halsen av Polaris VES olja.
Men går bort då den blev riktigt trögflytande jämfört med VES då det var -20 på natten.
Menar du att motorn blir för tungdragen med a9 oljan för den är segare i kyla? Om inte de är ett problem och du har en motor med mekaniskt driven oljepump så kolla bara vad den drar och justera upp pumpen om den drar mindre än 2%.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Köpt några flaskor A9 för att prova, detta då jag blir irriterad i halsen av Polaris VES olja.
Men går bort då den blev riktigt trögflytande jämfört med VES då det var -20 på natten.
Intressant.
Har inte haft så kallt här nere men upplevde den som tunn i rumstemperatur mot hur jag minns 2-t oljan från förr. Kan ju lägga en flaska i frysen men ger ju inte så mycket då jag inte har något att jämföra mot samt att jag har noll koll på hur pumparna fungerar men är det en kolvpump med variabel volym så ger den ju samma mängd oavsett viskositet så länge den bara flyter så pass att den hinner fylla pumpkammaren men nu vet jag ju inte alls hur oljepumparna fungerar på skotern så där får någon gärna rätta mina spekulationer.
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Har inte mekanisk oljepump.
A9 kom ut som sirap ur flaskan, VES Extreme lika tunn som vanligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är inte kolvpump de är liknade vanlig oljepump till fyrtaksmotorer som är skovel/impeller så viskositeten på oljan är viktig. Om du nu har en vevaxeldriven oljepump så kan du justera oljemänden. Om de är förgasarmaskin spänner man en wire så pumparmen flyttar sig mer. På insprutare polaris som ex skruvar man in en justerskruv som har låsmutter för att få mer olja. Jag är just klar med finjustering av mina Polarisar ,de drog bara 1,4 resp 1,7% och nu har jag justerat in dem så de drar 2%..
Intressant.
Har inte haft så kallt här nere men upplevde den som tunn i rumstemperatur mot hur jag minns 2-t oljan från förr. Kan ju lägga en flaska i frysen men ger ju inte så mycket då jag inte har något att jämföra mot samt att jag har noll koll på hur pumparna fungerar men är det en kolvpump med variabel volym så ger den ju samma mängd oavsett viskositet så länge den bara flyter så pass att den hinner fylla pumpkammaren men nu vet jag ju inte alls hur oljepumparna fungerar på skotern så där får någon gärna rätta mina spekulationer.
De är inte kolvpump de är liknade vanlig oljepump till fyrtaksmotorer som är skovel/impeller så viskositeten på oljan är viktig om de är mekaniskt driven pump. Om du nu har en vevaxeldriven oljepump så kan du justera oljemänden. Om de är förgasarmaskin spänner man en wire så pumparmen flyttar sig mer. På insprutare polaris som ex skruvar man in en justerskruv som har låsmutter för att få mer olja. Jag är just klar med finjustering av mina Polarisar ,de drog bara 1,4 resp 1,7% och nu har jag justerat in dem så de drar 2%..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har inte mekanisk oljepump.
A9 kom ut som sirap ur flaskan, VES Extreme lika tunn som vanligt.
Ok då är de eldriven pump och jag vet inte hur känslig de är för trög olja men ryggmärgen säger att de är ännu mer känsliga för sirapsolja :eek:
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
De flesta oljor ändrar ju tjocklek med tempen är det så känsligt på tjockleken på oljan bör blandnings förhållandet variera rätt mycket även om man kör på den olja tillverkaren föreskriver men det kanske inte är så noga hur mycket olja motorn får ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De flesta oljor ändrar ju tjocklek med tempen är det så känsligt på tjockleken på oljan bör blandnings förhållandet variera rätt mycket även om man kör på den olja tillverkaren föreskriver men det kanske inte är så noga hur mycket olja motorn får ?
Tillverkaren ställer in oljepumparna efter den olja de säljer och de är viktigt att den får den mängden.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Jo så långt är jag med men eftersom oljans tjocklek varierar och enligt vad som står här påverkar oljans tjocklek hur mycket olja motorn får så innebär ju det att den får olika vid -30 eller om du kör i -2. Tillverkaren kan ju inte veta vilken temp du tänker använda skotern i och har du kört nån timme gissar jag att tempen på oljan blir bra mycket högre eftersom oljeburken sitter under huven där det troligtvis alltid är + grader med elektrisk oljepump kan man säkert ha nån kännare för temp och kompensera för det men vad jag vet finns ingen sån funktion utan tillverkaren litar på att skotern får rätt olje mängd oavsett om oljan är -30 eller +10.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De ställer förmodligen in dem så de ger tillräckligt mycket vid 20-30c och då får de mer om de blir varmare.
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Idag var -15c, A9 var något tunnare, tror jag skulle våga använda den när det är varmare än -5c.
Kanske svårt att se, men en lite filmsnutt från idag:

 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Såg ju inte så trevlig ut. Tom färgen ser ju annorlunda ut än i rumstemp. Får nog slänga in en flaska i frysen och se om den går att hälla efter det vid tillfälle.