2-takts oljor

pille

Välkänd medlem
29 mar 2010
135
4
18
Östersund
Hej, gör detta med en klump i halsen då jag antar detta ämne med oljor tagits upp ett antal gånger förut.
Men fundering är bara den att jag är osäker hur jag ska ladda upp med olja i min "nyare" maskin,
Jag hade tänkt köra på okq8'as "Rs formula 2takt" men den kostade tydligen så mycket som 1800:- för 20 liter och då är det billigare att köra xps men tyckt den var lite i överkant förut, så undrar vad ni kör i era maskiner och om ni har några bra rekommendationer,
Mvh //

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Vad köper du xps helsntet för under 90kr/l (1800/20)?
Billigaste jag sett i sverige är Stenmarks maskin med 97kr/l (+ ev.frakt).

Jag planerar att köra min etec på Aspen, inte främst för att den är billigare utan för att jag vet med säkerhet att det är en bra olja.

pille

Välkänd medlem
29 mar 2010
135
4
18
Östersund
Tänkte på delsynteten..
vad är det för priser på Aspen är det bättre grejer för pengarna det?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har en intressekoll om Aspen, där skulle den kosta ca 83kr/l ink frakt (ca 75kr/l vid avhämtning) vid köp av 12l.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=72142
Dock är det för dåligt intresse än så länge.

Aspen är en välkänt bra olja som uppfyller de senaste klassningarna och tillverkas av Motorex
Om den är bättre än RS Formula 2 takt eller XPS kan jag dock inte uttala mig om.

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Notera att XP-S delsyntet har BRP slutat tillverka och istället sänkt priset på helsyntetoljan, till kunder som köper maskiner av oss säljer vi en kartong dvs 3x4L för 1000kr = 83kr litern... (Stenmarks 1099) Hur mkt tjänar man på att köra nått annat? Låt oss räkna...
Vi tar nån skräpolja som kanske går att köpa för 50kr/l och att ni kör 200mil per år, snittförbrukning på en 800etec 2,5l mil/3% olja för att räkna högt (på oljan) 200mil x 2,5L = 500L soppa 3% av 500L = 15L olja, kostar oljan 50kr/L = 750kr, kostar X-PS oljan säg 95kr/L = 1425kr, du har alltså sparat 625kr på en normal säsong om det nu änns går att hitta en olja för 50kr/L, definitivt inte en där inte avgasportarna kladdar igen vid -25. Ska man sen titta på en likvärdig olja som x-ps, kanske går att hitta för 75kr/L. Då har du sparat hela 300kr. Drygt 4st öl på krogen... Just saying :)

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Lakapää säljer olja etec godkänd för 1100 kr per 20 liters.
Helsyntet är de också

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Rent krast kan man säga såhär, ingen olja förutom XP-S är godkänd för etec och alla oljor är godkända för etec. Hur kan det vara så?
Jo, du får köra på vilken olja du vill (förslagsvis 2-takt olja ;) i din etec. Skulle det uppstå ett tex. Motorhaveri som kan härledas till oljans smörjegenskaper skickas det ett oljeprov till ett oberoende företag som utför oljeanalyser. Visar sig oljan vara lika bra eller bättre äventyrar det inte garantin från BRP och är den sämre får man helt enkelt kräva skadestånd av företaget som annonserat att oljan är "etec godkänd"
X-PS oljan är dock den enda BRP kan garantera funkar till etec motorerna. Dom garanterar alltså att kör du på deras olja och följer serviceintervallerna kommer du aldrig ha ett motorbekymmer som har med oljans smörjegenskaper att göra.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Hej, gör detta med en klump i halsen då jag antar detta ämne med oljor tagits upp ett antal gånger förut.
Men fundering är bara den att jag är osäker hur jag ska ladda upp med olja i min "nyare" maskin,
Jag hade tänkt köra på okq8'as "Rs formula 2takt" men den kostade tydligen så mycket som 1800:- för 20 liter och då är det billigare att köra xps men tyckt den var lite i överkant förut, så undrar vad ni kör i era maskiner och om ni har några bra rekommendationer,
Mvh //
Du köper olja på fel ställe. Jag betalade kring 1500 för 20L OKQ8 RS Extreme helsyntet. Var visserligen förra vintern men ändå. Körde hela förra vintern på den i E-tec 800an.

Och du "Wingspeed", 3% är INTE högt räknat i en E-tec 800a. Min Freeride -11 tog 5-7% och Boondocker 800 -13 tog 4-5%. Kan tänka mej att en ledåkare kan komma ner på 3% men gasar men verkar den vansinniga oljepumpen gå på fullt spett hela tiden!
Sen den där återförsäljarskrämselpropagandan kan du tona ner! BRP-motorerna lägger inte av pga dålig olja, dom lägger av pga att lagren inte smorts ordentligt, (ordentligt betyder i detta fallet av olja istället för den vansinniga fettinpackningen). eller för att kolvringsstopparna ramlar ut eller att veven glider isär.

Har BRP sänkt priset på olja så är det jättebra, för oljan är bra, men tidigare har den varit onödigt dyr!

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Och du "Wingspeed", 3% är INTE högt räknat i en E-tec 800a. Min Freeride -11 tog 5-7% och Boondocker 800 -13 tog 4-5%. Kan tänka mej att en ledåkare kan komma ner på 3% men gasar men verkar den vansinniga oljepumpen gå på fullt spett hela tiden!
Håller med.
Och vid hårdkörning tar dom rätt bra med soppa också.
4-5L/mil och 3-5% olja.
Körde slut på en hel dunk olja på 5-6 dagars åkning förra året.
100-120 L soppa och 4 liter olja.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Kör XPS bara för att eliminera eventuellt strul om det skulle bli garantiärende på motorn. Visst det skulle säkert gå att bevisa att ett annat märkes olja är lika bra eller bättre vid analys, men kan nog i princip garantera att BRP kommer försöka få till en process av det.

Vet inte exakt hur mycket olja jag brukar köra upp per säsong, drygt 3000 spänn kanske. De 3000 lägger jag gladeligen för den dagen när det händer något med motorn och jag kan få det åtgärdat utan något som helst tjafs eller undanflykter som skulle göra att jag inte kan köra skoter.

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Om du varit läskunnig så hade du sett att jag aldrig skrivit att motorerna lägger av pga dålig olja, jag sa OM dom skulle göra det. Så om din motor nu tar 7% dvs 35L olja räknat på 500L soppa så betalar du för XP-S 83x35=2905kr. Räknar vi på RS extreme som i detta fallet så hamnar vi på 75x35 2626kr dvs du har sparat 279kr på att köra på den oljan.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
För det första, det blir inte 83kr/l för xps eftersom det inte är 4l i dunkarna.
För det andra, detta pris gäller endast för de som köper en skoter hos "er", vanligt folk har svårt att komma under 100kr/l.
För det tredje, faktumet att BRP inte ens valt att klassa oljan tycker jag talar väldigt starkt för att de vill skrämma sina kunder att enbart köra på denna olja. det blir helt enkelt svårare att jämföra med andra oljor och därmed svårare att hävda att en annan olja är minst lika bra/dålig.
Jag är så cynisk så jag tror att BRP rekommenderar xps bara för att tjäna mer pengar, inte för att det är den bästa oljan för motorerna. Det kanske är en jättebra olja, men det är omöjligt att veta eftersom ingen opartisk granskare har fått testa den, och det är ju dumt att chansa, speciellt när garantin gått ut.

Det finns bara en bra anledning att köra på xps, och det är för att slippa tjafsa med brp vid en ev. garantireparation.

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Självklart vill dom sälja deras olja för att tjäna pengar likaså alla andra oljetillverkare vill sälja deras olja för att tjäna pengar, det jag vill komma fram till att det i slutändan inte skiljer så mycket pengar att köra på xp-s eller en olja av liknande kvalité mot en dålig olja, och största skillnaden är avlagringarna på avgasportarna. Sen har du mycket rätt, en dunk innehåller 3,785L dvs 88kr/L

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Är ni lika noggranna när ni köper olja till personbilen?
De står t.ex ofta castrol eller mobil1 på olika olje lock ex vw / audi. Tro inte för den skull de hälls ner sån olja i eran motor på passaten eller q5an eran.

Nä oljan brp säljer vill de hemlig ha för å kunna kränga deras iväg deras dyr olja. Lakapää oljan eller paybacks olja funkar klockrent och är godkänd etec!