2-takts olja

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
tjena hällde i vanlig 2 takts olja i skotern, går det att kö på vanlig 2 takts olja eller måste man kö på snöskoterolja?
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Självfallet går det att köra på 2-takts olja då det är samma sak som snöskoterolja (?) Om du nu har en 2-takt såklart. Om du inte menar i kedjehuset där bör du inte ha det.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Snöskoterolja är anpassad till lägre temperaturer. Skiljer inte så mycket när motorn är varm fast den kan bli tung att dra igång då två-taktsoljan är tjockare än skoterolja.
 

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
Självfallet går det att köra på 2-takts olja då det är samma sak som snöskoterolja (?) Om du nu har en 2-takt såklart. Om du inte menar i kedjehuset där bör du inte ha det.
skrev kanske lite fel, menade om vanlig 2-taks olja tål så låga temraturer om det klumpar ihop sig eller nått :p
 

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
Snöskoterolja är anpassad till lägre temperaturer. Skiljer inte så mycket när motorn är varm fast den kan bli tung att dra igång då två-taktsoljan är tjockare än skoterolja.
ok ska fixa skoterolja sen då, då vet jag att det inte är någon fara :p
 

macon

Välkänd medlem
22 okt 2009
264
0
16
Sandviken
Tror inte det är några problem. Jag körde på vanlig 2-takts olja i min srv och formula plus. Det gick då bra
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
jag köpte då 20lit två takts olja i vintras för det var billigast till min MM och inte vart den tungdragen eller nånting. köp det billigaste säger jag. för själv kör jag upp nästan 30liter per år.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Grills kanske lite OT, men jag måste säga congratulations inte ofta man får läsa om folk som lyckas med en 500mil per år, jag är avundsjuk.

30L olja, 2%, ger 1500L bensin, och så säger vi 3L/mil = 500mil/säsong NICE
 

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
Grills kanske lite OT, men jag måste säga congratulations inte ofta man får läsa om folk som lyckas med en 500mil per år, jag är avundsjuk.

30L olja, 2%, ger 1500L bensin, och så säger vi 3L/mil = 500mil/säsong NICE
han kanske inte menade bara skoter utan cross moped o.s.v
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. jo kanske de, men vid 17års ålder så uteslöt jag att han körde moppe, cross slog mig inte :)..
och ämnet var ju olja till snöskotrar så..
men jag du har rätt, men vi kan ju hoppas att han får plöjja 500mil Mountain max i vinter
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Har du en motor utan avgasportar så är det inte så noga, bara oljan inte blir "asfalt" när det blir kallt. Har du avgasportar så kan det vara värt att ha en olja som inte sotar så förbannat.
 

henkeeeh

Välkänd medlem
8 nov 2009
188
0
6
långshyttan
Har du en motor utan avgasportar så är det inte så noga, bara oljan inte blir "asfalt" när det blir kallt. Har du avgasportar så kan det vara värt att ha en olja som inte sotar så förbannat.
ok kör en exciter utan avgasportar så det är lungt isf :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Grills kanske lite OT, men jag måste säga congratulations inte ofta man får läsa om folk som lyckas med en 500mil per år, jag är avundsjuk.

30L olja, 2%, ger 1500L bensin, och så säger vi 3L/mil = 500mil/säsong NICE
Om man istället räknar på 3% så blir det 1000liter soppa och 333Mil vid 3L/mil förbrukning. Så är det inte helt orimligt. Sen kan man säkert räkna bort lite 2T olja som man spetsar kaffet med :)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag har beställt hem Castrol SR Snowrace, 4 liter för 400:-
Är den bra/dålig och är det ett bra pris?

Eller finns det billigare som fungerar precis lika bra...
Är ny på detta med 2T
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag har beställt hem Castrol SR Snowrace, 4 liter för 400:-
Är den bra/dålig och är det ett bra pris?

Eller finns det billigare som fungerar precis lika bra...
Är ny på detta med 2T
Har du köpt något utan att kolla om priset ligger rätt samt om produkten är bra så kommer nog varje säljare i världen älska dej!

Jag kör med OKQ8:as 2takts olja och har gjort det i flera år utan några som helst problem..
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Har du köpt något utan att kolla om priset ligger rätt samt om produkten är bra så kommer nog varje säljare i världen älska dej!

Jag kör med OKQ8:as 2takts olja och har gjort det i flera år utan några som helst problem..
Jag jämförde lite mellan olika fabrikat, främst Redline då jag har haft mycket med dom att göra (inte företaget utan folk som handlar med deras produkter) och har använt deras produkter väldigt mycket.
Och deras motsvarighet kostade över 600 för samma mängd i butiken.

Har tänkt höra med dom om jag kunde handla direkt från dom i fortsättningen istället för att gå via olika butiker.