2 takts olja till 850 e-tec

2FST4U

Ny medlem
6 jan 2021
3
0
1
42
Gävle
Vet att det finns en del o läsa om oljesnack men hittar inget som är särkilt uppdaterad info utan det mesta är gamla trådar som ligger så därför tänkte jag ta upp frågan kring 2 takts olja och lite mer specifikt vad ni åker på i era ski doo 850 e-tec motorer.

det rekommenderas xps oljan till brp men det måste finnas alternativ som kostar bra mycket mindre än deras olja.

hart tex alltid kört på mobils 2 takts olja samt OKQ8 sprint oljan i min och mina söners crossar, tävlar inom sporten så grejerna får gå rätt hårt och har aldrig haft ett problem som härleds till dålig olja i någon av maskinerna.
Nu är det crossar och köra mest på sommaren men undrar såklart om nån av dessa kan fungera lika bra.

läst att brp ska ha olja med låg flamtemp (70 grader) för att inte spridaren ska sota och klegga igen, läser man på q8 sprint oljan så ligger den på 70 grader.

Presentera gärna vad ni åker på får
Oljor, hur länge och gärna dom med e-tec motorer, framför allt 850 då dessa skiljer sig lite från gamla 800an.

hoppas på mkt idéer och tips inom detta.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Föredrar du Sprinten framför RS Extreme?

Har kört RS extreme i diverse maskiner förr i tiden med gott resultat men nu kör jag XPS:en.

Vart hittade du data på Flamtemp? Kollade nyss och i säkerhetsdatabladen jag hittade så är båda dessa angivna till ÖVER 70 grader och i de tekniska databladen anges de till 81 grader för Extreme och 96 för sprint.
 

2FST4U

Ny medlem
6 jan 2021
3
0
1
42
Gävle
29090


Här är ett urklipp ifrån Sprint oljan från okq8.

Upplever du nåt mer posstivit med xps oljan nu eller är det ingen skillnad? Jag ställde in en kopp sprint olja i frysen igår och ska ikväll kolla hur trögflytande den är.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Visa bifogad bild 29090


Här är ett urklipp ifrån Sprint oljan från okq8.

Upplever du nåt mer posstivit med xps oljan nu eller är det ingen skillnad? Jag ställde in en kopp sprint olja i frysen igår och ska ikväll kolla hur trögflytande den är.

Du har redan bra koll på vad som är viktigast vid oljebyte till annan olja än fabrikanten rek.Som du redan vet är de viktigaste är att hitta en lika lättflytande olja i kyla som xps oljan. Ang flampunkten så säger den inte allt om hur oljan sotar/förbränns de är bet fler parametrar som spelar in som en vanlig dödlig inte begriper sig på. Jag "tror" att man kan köra högre flampunk om oljan i fråga är känd för att inte sota ner avgasportar så mycket. Info om renlig olja är lätt att hitta på forum över hela världen. Med det sagt leta en olja som är lika trög eller flyktigare i -´20c. Och forska fram olja som sotar lite.
En kandidat som förmodligen klarar tröghetstestet i kyla är Maxxima Thundra (länken). Den köper man billigt i storpack på våren på sleedstore jag gav bara 50krl för 20 l då. Men jag har kör den för lite för att lista ut hur den sotar avgasportar på de polaris pro maskiner vi kör de i nu.
De som talar för att Maxxima oljan sotar lite är att den ryker ytterst lite, och de brukar innebära att den förbränns mer totalt även vid lugn körning då de sotar som värst.
Jag kör RS extrem i Thundercatten (utan avgasportar) för de är mer en racingolja av hög kvalle. Men den är lika seg som fett så då måste oljepumpen justeras upp så den drar lika mycket olja som med den fabrikanten rek. I e-tec. ska man nog undvika dyra oljer som är anpassad för hård körning för de har i regel hög flampunkt för att smörja bra vid hård körning, så de sotar mer vid transportåka helt enkelt.
Oljer som bör passa e-tec bra är båtmotorolja för de är anpassade för att förbrännas bättre vid låg trimgrad och låga vartal, de har bet lägre andel asktal som har med sotning att göra. Man kan se att de har lägre flampunkt och säkert mer kollijox som gör att de sotar lite. Enda problemet kan va att de är trög i kyla men de har jag inte kollat upp.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Du har kollat säkerhetsdatabladet och inte "riktiga databladet". I säkerhetsdatabladet står det mycket riktigt att oljan har flampunkt >70 grader, dvs ÖVER 70 grader men i tekniska specen för den oljan så står det 96 grader för Sprinten, (och den är dessutom ännu segare än RS Extreme som jag också upplevt blir rätt trögflytande när det är kallt).

RS extreme http://pds.q8research.com/pdfsheet.php?id=176
Sprint http://pds.q8research.com/pdfsheet.php?id=571
 
Reactions: Vituraz