2-t olja från sledstore

TonyA

Medlem
20 nov 2018
6
0
1
50
Vännäs
Såg att sledstore har rea på a9 racing oil helsyntet
Är det en olja man vågar köra med?
Någon kunnig som vet 🤔
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Undrar samma jag med, det är ju ett väldigt lockande pris på oljan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De går inte svara på om den är bra de tar minst 10 år innan man ev kan säga om den suger. Jag skulle rek välkänd olja som varit med i minst 10 år.
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
TonyA

Om oljan uppfyller motortillverkarens specifikation, kan du vanligvis använda detta.
Boost III har mycket erfarenhet, lyssna du på honom så är du på den säkra sidan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Vi kan ju spinna vidare på oljetråden för de är alltid en intressant fråga vilka oljer man törs köra.
De första jag brukar tjata om är att välja en olja med samma flytförmåga "viskositet" i kyla som fabrikanten rek dvs om de är en Arctic cat så rek dem Arctic cat olja. Oljepumpen är inställd mot den oljan och då får motorn exakt rätt mängd olja. Köper man en trögare olja får motorn för lite olja och de blir ju ev haveri. Flyktigare visko går däremot bra för då får den bara mer olja. Tyvärr kan man inte gå efter vad som står i besk typ att flyttemp -40c för de skiljer milsvist mellan två oljer med samma flyttemp. Vissa är som sirap och andra som diesel. Bäst är att köpa 1 L av den olja man vill åka på och gör ett seghetstest genom att frysa ner märkesoljan och den tilltänkta oljan i frysbox och sedan jämföra hur de rinner. De går köra segare/flyktigare olja men då måste man ha koll på att motorn drar runt 2% olja vid blandad körning. De går justera äldre pumpar rätt enkelt om den skulle dra mycket eller för lite olja. Nyare pumpar måste mappas in och de har jag ingen koll på hur lätt de är?
Största risken med att köpa en okänd helsyntetolja är att man inte vet hur bra den motstår gasblåsor. De va ett elände långt in på 2000talet att vissa helsynteter gav gasblåsor som rostade sönder ram och vevlager vid stillestånd. Motorer skar på löpande band med vissa synteter. En mineralolja är mer säker att köpa i blindo såattsäga för de ger inga gasblåsor. Vissa trimfirmor rek fortfarande mineralolja av den anl de påstår att motorer håller längre med mineral just i tvåtaktare. Men håller man sig till bevisat bra helsynteter som garanterat inte ger rostangrepp så skulle jag välja syntetolja alla dagar i veckan pga dess fördelar.
Ingen vet säkert om den nya synteten man hittat på nätet är helt safe mot rost även fast de är år 2019 och man vet inte heller hur bra den är i drift för motorn...……...…...…….
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Ett tipps till redaktionen är ju att ta in en oljeexpert och prata oljor och göra lite tester. Misstänker att det finns ett och annat att reda ut..

Även så ovanstående, eftersom olja har olika tröghet vid olika temperaturer så klarar ju pumpen rätt stor variation i flöde/matning, och levererar sannolikt mer olja vid sträng kyla/kall motor (sen är väll frågan hur oljepumpen styrs, temp/varv och i vilket proportion) men hade vart roligt att höra vad någon som kan hade att säga om saken
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
På olika viskositet vid olika temperaturer har jag också tänkt. I kalla temperaturer pumpar pumpen mindre olja. Nu beror det på oljens smörjegenskaper. Den mindre mängd olja måste smörja lika bra - för att uppfylla specifikationen - som tunnare olja vid högre temperatur. När motorn är varm är viskositeten högre och motorn får därmed rätt mängd olja. De 2% olja Boost III skriver om, förstå jag som genomsnittlig förbrukning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Oljepumpar på äldre maskiner är ju drevdriven från vevaxeln så de ger samma vartal hela tiden så de ger inge mer eller mindre olja ber på motortemp, gaswiren sköter ju pumparmen . Kör man seg olja i dem får motorn mindre olja helt enkelt för oljan är ju alltid lika kall som utomhustempen. När de gäller nya maskiner som börjar få eldriven pump vet jag inte helt säkert om de är mappade att ge mer olja vid kall motor men de tror jag inte för de behövs inte mer olja vid kall motor. Och jag "tror" inte heller de kompenserar för tjock/lättflyktig olja genom att ändra varvtal/kraft. Till 99% chans lär de va mappade för tillverkarens olja.
Ett riktigt meningsfullt oljetest av massor av oljemärken skulle bli för dyrt och långdragen historia man skulle behöva ställa undan motorer i flera år för tjeck av rost mm så de kan vi glömma ingen vill kosta på det. Vi får nöja oss med att läsa på svenska och jänkeforum om hur bra de är men då måste de finnas många års erfarenhet av oljan. Jag rek läsa på usa forum där många trimfirmor huserar typ HCS snowmobile i usa där finns mest erfarenhet.
På HCS forumet har jag läst många oljetrådar och där är KLOTZ,,Amsoil,,Redline favoriter. De oljerna finns ju i Sverige också men de är på tok för dyra.
Jag kan bara rek de oljer jag kört själv och sedan sett motorer inv efter att ha kört dessa oljer.
De oljer jag jämnt tjatar om som mina favvo ger bra motorskydd och fet yta på allt i stålväg inv,. De ger så fet yta att man inte behöver konservera motorn över hela sommaren ens.
Ingen inbördes ordning...
Payback challenger
Payback snopro
Brp olja.
Yamalube
Maxima torco
Aspen
Okq8 rs extrem
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag kollade nogra 2t - oljespecifikation för snöskotrar.





https://www.sintoexpert.com/en/2-stroke-snowmobile-oil-for-artic-cat

Jag är förvånad över att inte alla specifikationen innehåller lägsta flyttemperatur.
Boost, därför tror jag att din erfarenhet och test är bättre än vad tillverkarna lovar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag kollade nogra 2t - oljespecifikation för snöskotrar.





https://www.sintoexpert.com/en/2-stroke-snowmobile-oil-for-artic-cat

Jag är förvånad över att inte alla specifikationen innehåller lägsta flyttemperatur.
Boost, därför tror jag att din erfarenhet och test är bättre än vad tillverkarna lovar.
Självklart är jag säkrare källa än alla tillverkare av olja 😇
Ja de är synd inte alla oljetillverkare uppger centercost (stavning?) dvs flytbarhet vid en viss temp då hade de varit enkelt att köpa rätt olja. I bästa fall står de bara flytbar ner till 40-c Jaha och....
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
I bästa fall står de bara flytbar ner till 40-c Jaha och....
Att som tillverkare av petrokemiska produkter år 2019 gå ut och säga att oljan är "flytbar ner till " är lite som att beskriva grundämnet väte med orden "flytbar ner till -252,9 grader celsius"
Ger ingen som helst praktisk vägledning eller uppfattning om egenskaperna , ruskigt svagt av oljebranschen att inte kunna enas om ett gemensamt system .....
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Kanske inte så relevant och oljebranschen verkar vara en som typ Ebay att alla köper av alla (eller väldigt få tillverkar?)

Polaris olja - Lubetech
Ski doos olja - Castrol
Yamaha - Citgo
Arctic - Lubetech

Några år gamla uppgifter (förutom arctic, och där är jag inte säker på oljan, men den nya påsen är Lubetech som utvecklat och har skyddat) och rent spontant tänker jag att eftersom det inte visas upp vem som gör oljan så är det för att man köper den från där man får bäst pris?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Att köpa skotermärkesolja är som att köpa Biltemaolja man vet inte vart den kommer ifrån ,,,eller de kan stå liten text i någ hörn på flaskorna när man väl köpt oljan. Men att köpa märkesbaserad olja är en av de säkraste köpen man kan göra för de oljerna har garanterat genomgått labbtester från skotertillverkarna så den ska va bra för maskinen. De spelar nog ingen roll om man köper Polarisolja till sin Ac för de är nog lika bra till alla märken. Men ett undantag fanns dock på 90 talet och ev liten bit in på 2000talet ,,,Arctic cats märkesolja den första synteten som kom den gav just gasblåsor så motorer rostade ner vevaxlar och lager. När jag köpte min Thundercat 98a så skröt ägaren om att han alltid kört AC olja och de lät ju bra ända tills jag rev motorn vevaxeln va rostig överallt . När jag läste om AC oljan på usa forum hade flera st uppmärksammat rost med den oljan men de gällde många syntetoljer när de fört kom på 90 talet. Men Ac oljan är garanterat åtgärdad sedan måååånga år så de är ingen fara köra Arctic cat olja nu och knappast andra märkesoljer heller.