2 skotrar på 1 släp

metrax

Aktiv medlem
19 nov 2007
64
0
6
Boden
hejsan alla nu är det så här att jag och 1 kompis ska iväg till fjällen under sportlovet och vi har ett litet dilemma.

vi har inget stort släp jag har bil + ett släp som har runt 150 brett och 290 långt mått går det att få upp 2 sport skotrar på det släpet? min mxz 700 -00 och hans ext 580z , han kanske hinner skaffa ny skoter innan men det blir iaf en kort sport maskin..

tacksam för svar!

MVH
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Jag har gjort en överbyggnad i 20x20 stålprofil täckt med plyfa som är monterat krokar på.Om man låser den med spännband räknas den som last och
får vara upp till 2.5 meter bred. Har inga balkar så skotrarna kan lastas från
sidan när bil och släp står efter plogkanten. Har fått iden från Tullverket de hade speciella kälkar som rymdes mellan nya flaket och den gamla lastytan.
När man åker med familjen kan man ha slalomskidor och skranor i samma utrymme. Har kör så i många år lyfter bara av den och ställer den mot väggen när den inte behövs.
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
jodå det går jag och en polare hade upp en enduro 01a och en zr 00 på ett så stort släp blir lite trångt men det går och dom ska naturligtvis stå en framåt och en bakåt
 

metrax

Aktiv medlem
19 nov 2007
64
0
6
Boden
okey det känns bra, men gärna fler får säga hur dom har gjort och att det går så man vet säkert!

MVH
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Det ska inte vara nått problem. jag hadde en lynx x-trim och summit -07 på ett släp som var kortare än lynxen.

en skoter framåt och en skoter bakåt med skidorna stickande ut på sidorna. akta bara att dom inte sticker ut på mötande sida och kolla att alla spännband sitter rätt !

Prov lasta.
 

metrax

Aktiv medlem
19 nov 2007
64
0
6
Boden
antar att det bara är o testa då!!

ifall någon har andra saker att komma med tips/erfarenheter osv i efterhand så gör gärna det!

MVH
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag tror det blir för trångt men allt går kanske med vilja och vasselin :D. Jag och en polare lastade en släp nyligen med måtten 300cm lång och 160cm bred och det var riktigt trångt vi fick just så pass in en trasmatta imellan skotrarna, en F7 och min MXZ. Man måste ju givetvis vika ner gavlarna på båda sidorna så man man drar ut skotrarna lite till så kanske det går med en 150cm bred släp.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
det går bara fint med 2skotrar på samma släp..hyrde en släp på OKQ8 de är 150*300cm
ställde en skoter bakåt och en framåt..tog bort "baklemmen" sen bara spänna fast ordentligt..
Skotrarna vi lastade var 2 skidoo rev
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
joo men längden oroar jag mig inte för det är bredden som oroar mig
Nä men det var inte det jag menade utan ju längre man drar ut skotrarna så blir det mer plats på bredden juuueeeeeeeee, kanske skrev lite dåligt :bootyshake: