2 kolvbyten på 10 mil

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
min Venture 480tr-97 fick en ny kolv för 10-15 mil ,det var innan jag köpte den och jag vet inte vad som hade hänt då.och nu som sagt så har den värmenypigt illa och behöver ny kolv.
vad kan felet bero på?
1: jag kanske körde in den fel.hade bara i extra olja i 15 liter bensin.körde sen med vanlig blandning och förbrukade kanske 30 liter soppa sammanlagt.:hmmmm:
2:jag tankade blyfritt 98 i ställer för blyfritt 95 och bör ut 2t oljan till en låg rykande olja(Torco sso 100%syntetic smokeless injektion/premix)
kostade 125kr litern och skulle vara finfin för motorn:hmmmm2:
3: kan packboxen vara trasig,fastän den går skitfint/lättstartad?
4: körde för hårt???,den värmenöp strax efter ett rätt kraftigt gaspådrag i 10 sec,jag tyckte väl att kolven skulle vara inkörd vid det laget.:bawling:
5: hittade ett stort torkat lönnlöv i insuget till kylningen, kan den ha fått dålig kylning hörde på skoterskroten att det är vanligt att vänster kolv/cylle pajar pga dålig kylning och det utan torkade lönnlöv.:p
vill bara tillägga att kolvringarna var hela men hade kolvrester i cylindern
och kolven var alldeles sönderrepad under kolvringarna och neråt
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
repiga kolvar/kolv
är det bägge kolvarna tror jag på smörjfel
är det bara en tror jag på vevstake eller ramlager på den sidan
95/98 spelar ingen roll
oljan är inte heller felet
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
kan igensatta munstycken orsaka att den värmenyper??det jag la märke till när jag startade den då var att den inte ville gå på tomgången 10 min senare så värmenöp den.
Kylfläkten sitter på högersida av motorn och då ska enligt skoterskroten det hända ibland att det blir för varmt i vänster cylinder och orsaka haverier,därav jätte svårt att få tag på vänster cylinder på skrotarna men jag har svårt att tro att det sker efter 10 min lugn körning.
När jag demonterade cylindern och kolven så satt kolvbulten så hårt fast så det var supersvårt att pressa ut den.kolvbulten hade en blå nyans och nållagret är blåsvart,till och med nålarna är smått blåa.borde inte dessa vara blanka?:hmmmm2:
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
det blir så då man får rejäl varmgång i motorn..att kolven nyper fast kolvbulten så man knappt får lös den..desamma med kolvbults lagrena..byt ut dem om de blitt blåa...för att lättare fålös en sådan kolvbult kan du värma kolven med en varmluftspistol ganska rejält då den ändå e kass...sen brukar det gå fint att få ur den..helst med kolvn´bults avdragare men om du e flink o vet vad du gör kan man knacka försiktigt...böj inte vevstaken dock..mot håll rekommenderas starkt
kolla gasarna...sätt in orginal bestyckning o blås rent ordentligt,ställ bränsleskruvarna enl handboken(de som ligger upptill på gasarna gjora i mässing färgat material)..kolla reed ventilerna så inga blad e saknade eller trasiga..har du pipa på den som flera phazer o vetures har så ska du ha en annan bestyckning naturligtvis!
Har du haft den sen ny eller e det ngt päron som skruvat sönder den innan du?isfl kan det ju vara vad som helst..för hög komp om tidigare ägaren lekt trimmare utan vetskap,tändnings fel...(mkt sällan dock)tjuv luft ,fel förgasar bestyckning,för trångt borrade cylindrar (kolven skär fast då den uppnår normal temp)mm mm
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Ja du denna skoter har nog varit med om en del eftersom det är en fd uthyrningsskoter,jag fick den billigt,jag tror inte den är trimmad eller för trångt borrad eller så för det sitter standard kolvar i den,har inte ens en handbok till den så nu suger det:(...det lutar åt att jag pusslar ihop motorn så den blir någotsånär körbar så jag får upp den på släpet och lämnar in den för service så får dom lösa saken, det kostar säkert skjortan för jag har aldrig sett en skoter som gått så långt som min 1700 mil:eek::eek::eek:
,jag kanske skulle ta en borrmaskin och vrida tebax mätaren till 300 mil som så många andra verkar göra som har en 10-20 år gammal skoter som gått 300 mil:evil:
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har du kollat fläktremmen? Skick och spänning? Lövet gör det ju inte bättre...
Har du kollat oljepumpen med tillhörande slangar och drev?
Hade en Phazer 480 en gång (samma motor) som skar pga. att oljeslangen från pumpen till insuget på vänster cylinder lossnade efter 901 mil.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om den har gått så långt som 1700 mil så kan du ju koppla up oljepumpen och blanda i tanken.
när den gått så långt kan det även vara vevstakslagret som gåttsönder.
prova tryck vevstaken upp och ner å fram och tillbaka.
glappar den så har du ditt fel där.att en del av bensinen förångas och kolven får dålig kylning.
men det borde du ha hört,motorn brukar knacka en hel del om det är så.
hur ser tändstiften ut?
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Jag upptäckte att packningarna saknades mellan cylindern och insuget,det ska sitta 1 packning på var sida om membranet så det är möjligt att den dragit tjuvluft där:stupid:..jag kommer att koppla ur oljepumpen eftersom jag inte litar på den,men det vet då tusan hur man gör,öppnar man den och plockar bort något vitalt eller?jag har fått papper från Yamaha om förgasar inställningarna och det står att bränsleluftskruven ska vara 1-1/2 varv
vad tusan menas menas det ett och ett halft varv eller mellan ett till ett halft varv:eek: förgasarna står på den ena 1 1/2 varv från botten och den andra 1 1/4 varv från botten just nu är det rätt eller fel
,jag hittade bara det ena tändstiftet efter allt skruvande och det är brunt,det tyder väl på en bra inställning,jag har bara åkt 5 mil med den sen jag köpte den:boring:
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
varnar lite för att man ska tänka till lite när man kopplar bort oljesystemet

en kompis tog bara bort grejerna från en Exciter 570, vilket till slut ledde till att vattenpumpens axel och lager skar. Orsaken till det var att oljepumpen och vattenpumpen sitter på samma axel, och lagrena till den smörjs med oljan i oljesystemet.

korrekt förfarande hade varit att koppla oljesystemet i en cirkulerande slinga så att lagrena får det de vill ha, dvs töm inte systemet på olja
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
of då....men det kanske funkar på min skoter för den är fläktkyld,vad tror du?eller kan axeln skära ihåp ändå..jag ska kika om det går att få oljan att cirkulera....det låter ju skitsmart
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
vattenpump? var det inte en fläkt...:)
motorn går alltid varmare på variatorsidan...såklart, + om fläkten sitter till vänster så behöver det inte vara så konstigt, fast själv har jag aldrig lyckats få en yamah att skära, det där med fullgasrepor brukar vara döden, klart manska kunna ge fullgas men det gör ingeting om man släpper tillbaka ganslka snabbt några millimeter, löjligt men ganska enkelt...
man får ju alltså inte bestycka ner för mycket för soppan är ju till för å kyla ochså...//johan
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Är det stålfoder i cylindrarna eller nicasil ? Du måste rengöra cylindrarna så du får bort resterna av kolvarna. Annars går det dåligt. Kolla med nån motorfirma. Viktigt att vevhuset inte heller har nå skräp kvar men det är väl onödigt att påpeka.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Min venture 480 har gått 1900 mil. Jag har fått ställa luftskruvarna nästan 1 3\4 varv innan den gick som den skulle. Den slog igen stiften och tjuvstannade. Å när man tittade på stiften så var dom alldeles ljusbruna å torra. Har åkt hela helgen utan nåra som helst problem. (Finns tillsalu på blocket)
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
jag har hittat felet nu:rock:
När jag skulle montera dit förgasarna sket det sej.det är ju jätte trångt mellan cylindern och luft burken....jag skruva bort luftburken för jag tänker sätta dit 2 luftfilter istället.jag upptäckte att bränsle slangen till den skurna cylindern var fast klämd mellan luftburken och axeln som går där,slangen var feldragen,jag tog bort slangen och det var med svårighet jag kunde blåsa genom den,så vänster cylinder har säkert fått för dålígt med bränsle vid höga varv utan att det har märkts:hmmmm2: