2 frågor, MXZ eller SKS och...

Galaxi

Aktiv medlem
31 dec 2006
80
0
6
Vrena
www.worlddisease.net
Håller på byter bort min MXZ 700 -00 med 307 38 HK matta och 2" styrhöjare mot en SKS 700 -02 med 345 38HK matta.
Vill byta enbart för att få längre matta.
Kommer jag bli nöjd med SKSen? Personligen ser inte SKSen lite snygg ut.
Men snygghet är inte allt :)
Gillar starkt hur MXZ går men saknar den längre mattan.
Och har aldrig kört eller sett en polaris inaction, därför nyfiken på vad ni som har testat båda säger!

Sen på denna SKS har dom tagit bort dubbeldynan och satt din en RMK enkel dyna.
Han sa nåt om att RMK dynan inte är lika hög som den vanliga d-dynan, stämmer?
Jag är 185 och sitter relativt bra på MXZan och med styrhöjaren så blev det bättre.
Så jag blev lite orolig över det han sa om dynan på SKSn.

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
alltså, nu har jag inte kört en sks själv så jag vet inte så mycket om den modellen, men om du är nöjd med mxzan och vill ha längre varför inte en summit eller renegade? det är ju fina skotrar det också!

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Farsan min har en SKS 700 -99 med enkeldyna och 44mm kammar, är väl nästan samma skoter?
Den går riktigt bra faktiskt, ett tips är att sätta samma drevning som det är på RMKn, boostbottle och powerpack för att få bort bluddrandet på låga och få bättre gassvar.

Edit:
Du bör också sätta dit en 3 - 4 tum styrhöjare

Galaxi

Aktiv medlem
31 dec 2006
80
0
6
Vrena
www.worlddisease.net
Sv: Re: 2 frågor, MXZ eller SKS och...

alltså, nu har jag inte kört en sks själv så jag vet inte så mycket om den modellen, men om du är nöjd med mxzan och vill ha längre varför inte en summit eller renegade? det är ju fina skotrar det också!
Jo summit/renegade är vad jag är ute efter.
Men jag måste få min såld eller nån med en sån att byta med mej för att ha råd med en.
Varit tunt med det :(

Och nu dök denna upp, därför undrar jag.
Den har ju allt jag är ute efter fast fel märke, om man säger så...
Samt har jag luskat ut att det är dyna från RMK 98-99 som sitter på skotern.

Farsan min har en SKS 700 -99 med enkeldyna och 44mm kammar, är väl nästan samma skoter?
Den går riktigt bra faktiskt, ett tips är att sätta samma drevning som det är på RMKn, boostbottle och powerpack för att få bort bluddrandet på låga och få bättre gassvar.

Edit:
Du bör också sätta dit en 3 - 4 tum styrhöjare
2002 har väl VES som ska göra motorn snålare/bättre om jag fattat det rätt?
Skulle få med en styrhöjare som höjde 5-6 cm tror jag han sa... Vad är det 2-2½ tum? För snålt?

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jao, det kan vara lite väl snålt med tanke på att du är 185, är själv 182 och 4" var kanska perfekt. Kan föreslå att höja dynan lite.

Jag tror det är VES på dom.
Det är inte Edge chassit va?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
SKS 700 -02 är väl allmänt betraktad som den snabbaste gubbskotern av de alla:p;) En "sleeper" av rang:cool:

Väger bara runt 230 kg. Gamla Liberty 700:an med VES är en av Polaris allra bästa motorer, runt 130 rappa hk. Skapliga dämpare på skidorna men dåliga dito i boggin. Bakre dämparen är en ren oljedämpare utan högtrycksgas. Bör bytas.

Och nej....det är inte Edge-chassit på SKS -02 utan föregångaren "Gen II-chassit"

mvh / Matti

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag körde Lynx 800 tidigare kul som fn.. men köpte en -01 sks 700 pga mattlängden, tyckte/trodde den passade mig bättre.
Ångrar mig inte en sekund.
Lynxen var naturligtvis roligare att hoppa, leka med, men när man ska trixa runt träden i lössnö, är sks'n underbar.

Galaxi

Aktiv medlem
31 dec 2006
80
0
6
Vrena
www.worlddisease.net
SKS 700 -02 är väl allmänt betraktad som den snabbaste gubbskotern av de alla:p;) En "sleeper" av rang:cool:

Väger bara runt 230 kg. Gamla Liberty 700:an med VES är en av Polaris allra bästa motorer, runt 130 rappa hk. Skapliga dämpare på skidorna men dåliga dito i boggin. Bakre dämparen är en ren oljedämpare utan högtrycksgas. Bör bytas.

Och nej....det är inte Edge-chassit på SKS -02 utan föregångaren "Gen II-chassit"

mvh / Matti
Dom börjar kalla mej gubbe så då kanske den passar mej bra :D
Är det samma chassi på 01an som 02an?
För när jag letade boggidämpare så på 01an så hittade jag främre och bakre.
Men på dom få 02orna jag har hittat så finns det bara till främre?
Har läst att dom rekomenderar byta den bakre som skulle vara av snål variant?

varför bara inte förlänga mxzan?
Tanken har slagit mej.
Men eftersom jag bara är upp ca 3 veckor per år på vinter så vill jag åka och inte behöva tänka mer på det.
Samt känns det inte värt pengarna när man kan köpa en summit som verkligen gjord för längre band.

Jag körde Lynx 800 tidigare kul som fn.. men köpte en -01 sks 700 pga mattlängden, tyckte/trodde den passade mig bättre.
Ångrar mig inte en sekund.
Lynxen var naturligtvis roligare att hoppa, leka med, men när man ska trixa runt träden i lössnö, är sks'n underbar.
Tack för den infon.
Ungefär exakt samma jag tycker om min MXZ, rolig skoter som fan.
Men fastnar allt för mycke just nu och just där skotern står så finns det inga "leder" så jag måste åka en hel del "friåkning" innan jag kommer till leden.

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
"xLas" det är helt olika skotrar SKS 700 -02 har edge chassiet RMK -99 gen2. har bara provkört sksen och jag va mycket positiv till den. men är svårt att avgöra på en provkörning, men alla dagar i veckan skulle jag valt sksen..

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Bizz3 skrev aldrig att det är en RMK ;)

Plus, jag har kört farsans ganska mycket och jag tycker såhär:
För lågt styre orginal
Inget fäste på fotstegen, och dom är för mjuka
Dålig orginaldämpare i boggien, bör bytas

Då farsan köpte sin så var variatorerna dåligt inställda, det tog ett tag innan effekten kom, så han skickade hela skotern till en ex. dragracing(skoter) förare som justerade till dom och efter det så kan man jämföra med natt och dag, det blev en helt annan skoter.

Som sagt, jag hade satsat på SKSen för att jag endast har bra erfarenheter av den(förutom då den negativa listan ovanför).
Du kommer nog inte att bli besviken!