2 eller 3% oljeblandning?

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Jag började fundera idag när jag stod och tankade poarisen (som har en tank som aldrig blir full :p )

Jag kommer inte ihåg vad jag körde på förra vintern men iår körde jag på 3% iallafall, men jag får en känsla av att jag tankade mer förra året på 1L olja, jag blandar själv i tanken alltså.

Kan det vara någon större skillnad på att köra på 2 eller 3% blandning?
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
alltid bättre/säkrare med högre olje blandning det skadar inte.. körde på 5% i min everest 500 rök när man stara den men annar gick den mycket finare med mer olja..
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
Det är inte så säkert att det är bättre med 3%/mer olja istället för 2% olja om det är en olja som sotar mkt.
Då kan det bli problem med sotskärning.
Man ska nog helst inte köra med mer än som rekomenderas av tillverkaren, men kanske marginellt mindre, beror även på oljan.
Det är ungefär lika riskabellt att köra med för mycket olja som med för lite.
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
ja ni... jag tycker då man ska köra på 2% olja.... finns ingen anledninga att köra på mera.... iofs så har jag separat.. :)
Men på alla andra skotrar jag har haft med självblandning så har jag aldrig gett mer än 2% och aldrig mindre än 2% heller..... Hällde fel engång och det blev typ 3-4% och skotern gick inte som den gjort med 2%.....
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Om jag inte är helt ute och cyklar så låter det som att det inte skulle vara någon fara att köra på 2%:ig oljeblandning, rätt?

Provar nog att köra på 2.5% nästa gång jag tankar (dvs nu :) ), hoppas det funkar finfint.
 

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
jag tycker då skotern går bättre med mer olja än 2%.. körde sönder min ***** moppe för jag körde på för lite olja 2%.. dom sa att jag var tvungen att köra på minst 4% när jag kör trimmat.. så det är gaska så säkert att en skoter motor håller bättre med mycke olja än för lite..
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Förutsatt att man har rätt olja och bestyckar efter oljemängden samt ser till att hålla rent ifrån sot och avlagringar i tid skulle jag villja säga att man inte kan använda för mycket olja...

Mer olja leder till att kolvringarna får bättre kontakt med cylinderväggen och det betyder att dom tätar bättre samt leder av värmen effektivare. Smörjer också självklart bättre...

Ni som säger emot talar emot 2-takts kungen Graham Bell, än idag anses hans böcker vara bäst i världen....

Bell anser att man i tävlingssyfte tjänar på att ha enda upp till 7% olja.

Men visst räcker det med 2%.. speciellt med tanke på att en skoter inte varar så mycket.
 

PolFus9

Välkänd medlem
27 feb 2005
122
0
6
Gällivare Kommun
^suddis^ skrev:
jag tycker då skotern går bättre med mer olja än 2%.. körde sönder min ***** moppe för jag körde på för lite olja 2%.. dom sa att jag var tvungen att köra på minst 4% när jag kör trimmat.. så det är gaska så säkert att en skoter motor håller bättre med mycke olja än för lite..

Om det var så att "moppen" skar med trim så var det nog inte pga för lite olja om du körde med 2%, kör inte med mer än 2% olja i cross och dom har garanterat högre effektuttag än en trimmad moped.
Kan däremot ha varit felbestyckning av förgasaren, varmgång m.m.
Men Sverige är ju fritt så man får ju tro precis vad man vill.