18 000 kr för kolvbyte??

Ludde63

Medlem
28 sept 2011
8
0
1
Östersynd
Hej, har lämnat in skotern på verkstad (summit 600 -12, 500 mil) då den gick riktigt dåligt, efter mycket om och men kom dom fram till att det var kolvarna. Hade fått förklarat för mig att det skulle vara ett garantijobb av stället jag köpte den på.

Nu ringer jag och undrar hur det går, får höra att den är klar för väldigt länge sedan och att BRP skulle ta bytet för en kolv på garanti, bara det tycker jag låter märkligt? Resten skulle jag betala, alltså 8 888 kr. För byte av en kolv. Kan det stämma? Det blir ju nästan 18 000 kr för att byta 2 kolvar!

Någon som gjort kolvbyte på e tec 600 eller 800 och har lite koll på vad det kostade ungefär?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Byts det kolv på garanti på en maskin som gått 500mil så ska båda bytas på garanti. Det ska du inte änns behöva bråka om...

Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Lät väldigt dyrt!
Låter konstigt att dom först säger reklamation, sen reklameras en kolv och du ska betala den stora summan för en kolv utan att dom ens hör sv sig till dig?! Måste ju nästan vara kriminellt, om liks BRP står för en kolv med arbete kan det ju omöjligt kosta den summan att lyfta en cylinder till och byta den kolven, 2-3000 kanske beroende på vad en kolv kostar känns mer rimligt. Och även då tycker man definitivt att handlaren borde hört av sig till dig och inte bara byta på eget intiativ.

Ludde63

Medlem
28 sept 2011
8
0
1
Östersynd
Jo det hela låter jätte märkligt, tycker att antingen är det ett garantijobb och då byter man båda. Eller så är det inte det och kunden ska stå för det.

Men det har inte varit annat än strul sen jag lämnade in den, hade den på felsökning hos en annan verkstad först där dom kollade allt utom komp då dom hade lånat ut grejerna. Berättade såklart detta när jag lämnade den nu. Ber att dom ska kolla kolvarna, men de ville dom inte för det behövdes inte göras förrns den gått 800 mil, men stod på mig och sa att vi har ju kollat allt annat. Likförbannat ringer dom efter nån vecka och har gjort total felsökning och bytt stift, kollat bränsletryck osv, precis samma som jag gjort hos en annan verkstad 3 dagar innan.

Men det vore som sagt intressant att veta om nån annan bytt kolv/ar och vad det gick på så man inte blir totalblåst när man hämtar den.

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Jag hade en -09 600 E-tec som skar på en cylinder i fjol, Svedeas motorförsäkring bekostade reparationen av dom skadade delarna men den ena kolven (den som inte skurit) och nya tändstift fick jag betala själv för att få bytt.
Jag fick betala 2748 kr, någon arbetskostnad betalade jag inte då dom redan hade motorn nedplockad.

Kolv kompl. 1860 kr
Kolvbult 218 kr
Nållager 172 kr
Tändstift 498 kr

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Hej, har lämnat in skotern på verkstad (summit 600 -12, 500 mil) då den gick riktigt dåligt, efter mycket om och men kom dom fram till att det var kolvarna. Hade fått förklarat för mig att det skulle vara ett garantijobb av stället jag köpte den på.

Nu ringer jag och undrar hur det går, får höra att den är klar för väldigt länge sedan och att BRP skulle ta bytet för en kolv på garanti, bara det tycker jag låter märkligt? Resten skulle jag betala, alltså 8 888 kr. För byte av en kolv. Kan det stämma? Det blir ju nästan 18 000 kr för att byta 2 kolvar!

Någon som gjort kolvbyte på e tec 600 eller 800 och har lite koll på vad det kostade ungefär?
som jag ser det så får du stå.för hela kalaset själv. Runt 10000 kr kostar det att byta kolvarna på en 800 etec

Ludde63

Medlem
28 sept 2011
8
0
1
Östersynd
Jo det är de jag är rädd för, men nu har man ju lite bättre koll iaf. Blir spännande att se vad dom säger, och kika på arbetsordern.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Har du inte uttryckligen bett dem att göra något annat än garantijobbet så är du skyldig dem 0 kr.

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Håller med dom flesta här ovan, dom kan ju absolut inte utföra något jobb utan att konsultera dig först. Och 8000 kr för en kolv, när allt redan är nerplockat för ett garantijobb. Nä nu försöker dom blåsa dig rejält. Ring till flera andra ÅF och fråga vad dom skulle ta för ett kolvbyte och för ett kolvbyte då motorn är riven för garantibyte av ena kolven.
Dessutom låter det väldigt märkligt att bara byte ena på garanti. Hur i ska dom kunna påvisa att den andra skurit utan någon inverkan från den första?
Nä stå på dig!

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Vad kostar delarna och vad kostar arbetet, Gissningsvis tar det mellan 3.5 och 5timmar att byta kolvar i en e-tec.

Är en kolv dålig och den andra bra så byts bara den ena på garanti, är bara så det är.

Däremot på 800orna så byts båda på garanti men det är en garantiåterkallelse. Standardförfarande är att byta den del som är trasig.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Allt detta verkar vara väldigt luddigt. en 2012 har ju oftast ingen garanti kvar utan då är det goodwill som gäller=kunden står för arbetskostnaden Åf eller generalagent står för delar.
Vad var felet på kolvarna som gör att de skulle bytas? Har den skurit på båda cylindrarna så borde det innebära ett nytt shortblock så det kan inte vara fallet.

Ludde63

Medlem
28 sept 2011
8
0
1
Östersynd
Ok, det sista som var sagt var att dom skulle kontakta mig efter dom pratat med BRP angående garantin hur vida den gällde eller ej. Den hade skurit på en cylinder pga. varmgång tydligen (har gått varm en gång förra våren). Nästa gång jag ringer säger dom att den är klar. Dom har då bytt båda kolvarna och debiterar 8 arbetstimmar samt ca 3 700 i materialkostnad.

Precis, garantin gick ut i dec 13, men företaget där jag köpte den hävdar att det finns en förlängd garanti på kolvbyte. Och då dom inte är åf av BRP längre hänvisade dom till en annan verkstad som skulle enligt dom handlägga det som ett garanti ärende.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Vad jag vet så omfattar kolvbyte på garantin bara 800. Du har väl en 600?
Men åf har 4 timmar på sig att byta kolvar i en 800 e tec.
Om du ska stå för hela kalaset så få du nog räkna med 8-9000kr för material+jobb om cylindern är ok.