1600cc rev

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Du den där blir nog hårig :) Dock undrar jag hur mycket mer den kommer att väga, spelar kanske ingen roll då motorn ger 300hk :) Men framtung å svårare att manövrera borde det bli iaf
 
S

StoxResearch

Fy fan vad frän, :)

Jag noterar också att personen som bygger den hävdar att Ski-Doos 4T 1200 är tyngre än Polaris 750 Weber motor, vilket är skrämmande. So much for Ski-Doos 4T satsning!
 
S

StoxResearch

Vilken fruktansvärd maskin! 1600ccm! Ser us som en std rev också, :) Nästan.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vilken fruktansvärd maskin! 1600ccm! Ser us som en std rev också, :) Nästan.
Har du koll på hur mkt det skiljer på ett avgassystem till en motor med "tändläge" på 0° resp. 90° istället för det mer vanliga 0° och 180°, och exakt vad som skiljer?
Fast de har kasnke ett jobbigt grenrör som tar 1+3 och 2+4?
 
S

StoxResearch

camata:
Det är så dom borde ha det. Avgassystemet är troligen kopplat till cylindrarna som har 180 grader skillnad. Annars kan jag inte tänka mig att det fungerar speciellt bra. Finns ju en bild där på vevaxeln, jag orkar inte kolla, :p

Kan funka ifall det skulle vara väldigt väldigt tätt mellan tändpunkterna (blir ungefär som en stånka), men 90 grader är definitivt för mycket (skulle jag tro). Man kan kanske mildra problemen med extremt aggresiva konor på pipan, men varför? Enklare och bättre med 180 graders vev.

EDIT: Kollade på vevaxeln, och det är 180 grader mellan tapparna på de cylindrar där man har resp. pipa. Motorn är alltså som två twinnar med singelrör man skruvat ihop, fast där man vridit veven 90 grader på den ena motorn. Den där kommer att låta så skönt, :)
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
[quote name='1600 REV' date='May 17 2008, 08:28 PM' post='1799652']
This project was at times overwhelming.....but thanks to Chris at Bondi Engines anything is possible. The long days and late nights has paid off in one hell of a sled. The detail, fit, and finish on this sled is second to none. There is not one thing on this build that I would change, everything is perfect. The sound is awesome!!!!!!!!!!!!!!!!! It fires right up without skipping a beat, the custom MSD ignition works great. The engine runs smooth and idles perfect.....sounds like two sleds side by side. This thing has been finished for over a month now and every time I look at it, it still blows me away. Thanks Chris for a job well done.
[/quote]

Låter tydligen som två 800...