144" eller 155"?

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Är väldigt sugen på antingen pro rmk 800 eller switchback 800 144", har inte haft någon lång tidigare och min fråga är om 155" känns för lång.

Jag gillar att vara utanför leden, men ändå kunna hoppa (i naturhopp ej ramp) och dra på rullen, å då undrar jag om en 155" blir för lång eller inte?
Och om man då ist ska satsa på en 144"?
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Det där är jag intresserad av att höra mer om också:) Har nu en 144 och tycker den går ok i snön men lär ju inte gå att jämföra med en 155a.. Men därimot så tycker jag man inte känner av längden negativt på en 144a iallfall..
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Den den blir inte lite bökig på led när den är 155? Kör 144 jag och finner inga problem på led med den.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Kör en 144 nu, dock en 600. Testade en 155 i helgen och jämförde, skillnaden i framkomlighet är stor!
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Det gäller att bestämma sig för man prioriterar.
Mycket led = 144" maskin
Mycket snö = 155" maskin
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag åkte x-trim 800 146" ifjol och tyckte den var för lite lössnömaskin med sin orginal 38mm matta.
I år föll valet på en Switchback Assault med 51mm matta, såhär i efterhand känner jag att jag skulle ha valt en assault 155".

Switchbacken med 51mm matta är den mest lekfulla skoter jag någonsin kört. Man får borsta tänderna noga innan varje tur eftersom man flinar lika mycket varje gång :)

Varför jag hellre skulle vilja ha en 155" nu är därför jag åker mer utanför leden än vad jag trodde tidigare.
Som sagt, switchbacken är en VÄLDIGT bra kompromiss på led och lössnö och RMK Assault är en renodlad lössnömaskin.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Kör en 144 nu, dock en 600. Testade en 155 i helgen och jämförde, skillnaden i framkomlighet är stor!
men du tyckte inte att 155" kändes bökigare, typ å dra på rullen å leka?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sen beror det ju lite på hur mycket utmaning man vill ha.
Jag vill ha möjligheten att köra fast utan att behöva åka till fjällen varje gång.

Lite utmaning ska det ju vara... :)
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Skotrar som börjar bli mot 155" långa är inte sådär jättesugna på att gå på rullen. 144"aren däremot går på rullen som satan, jag har provat en så jag vet säkert. Jag har kört äldre RMK 800" med 156" och den var inte sugen på något sätt att gå på rullen. :(
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Skotrar som börjar bli mot 155" långa är inte sådär jättesugna på att gå på rullen. 144"aren däremot går på rullen som satan, jag har provat en så jag vet säkert. Jag har kört äldre RMK 800" med 156" och den var inte sugen på något sätt att gå på rullen. :(
okej, alltså så länge man få upp den på rullen ordentligt när man köra över en knöl å sånt, om den gå på rullen på leden gör mig inget om den inte gör, utan just när man är å leker
 
E

ejwbegysv

okej, alltså så länge man få upp den på rullen ordentligt när man köra över en knöl å sånt, om den gå på rullen på leden gör mig inget om den inte gör, utan just när man är å leker
Underbart att köra på vändhjulen med en lång maskin...

IMG_1317_1280..jpg
 
E

ejwbegysv

Ja inga problem... jag har själv ägt 144-155" sedan 2003 och tycker att den jag har nu är helt perfekt att leka runt med och inte bara klättring...

155" är en kort skoter i min umgängeskrets :)
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Sen beror det ju lite på hur mycket utmaning man vill ha.
Jag vill ha möjligheten att köra fast utan att behöva åka till fjällen varje gång.

Lite utmaning ska det ju vara... :)
ja precis så känner jag oxå,
@edvinsjolund: vad har du gör längd på din skoter?
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Ja inga problem... jag har själv ägt 144-155" sedan 2003 och tycker att den jag har nu är helt perfekt att leka runt med och inte bara klättring...

155" är en kort skoter i min umgängeskrets :)
hehe "kort" :p,
men samtidigt som jag skrev tidigare så vill jag kunna ha lite utmaning så man kör oxå, så att man får kämpa lite :)
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Hur mycket snödjup brukar det vara där du kör? Där jag kör har vi alltid en peak på över 1-1,5m, kör nästan alltid 1,5m puder någon gång under säsongen innan det hinner sjunka ihop.

Har haft 2 maskiner tidigare med 144 och nu en med 154 och kan säga att den enda skillnaden jag känner är att flytet i lössnö är sjukt mycket bättre. Att 10cm längre matte i backen kan göra så mycket :)
Märker inte av att den är längre när jag kör led mm, sen att dra på bakrullen har det nog mer betydelse hur du ställer in boggin och hur variatorerna lirar än ifall den är 144 vs 155 tror jag iaf.
Släpper jag på balataremen och spänner främre boggifjädern max så står skotern rakt upp och det på plan mark.

Hade jag varit du hade jag köpt en rmk hellre än switchback. Kanske du skulle ha köpt en assault ifall du hoppar mycket?
Provkörde en freeride i helgen och jag hade ett stor :) efter kan jag säga
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Hur mycket snödjup brukar det vara där du kör? Där jag kör har vi alltid en peak på över 1-1,5m, kör nästan alltid 1,5m puder någon gång under säsongen innan det hinner sjunka ihop.

Har haft 2 maskiner tidigare med 144 och nu en med 154 och kan säga att den enda skillnaden jag känner är att flytet i lössnö är sjukt mycket bättre. Att 10cm längre matte i backen kan göra så mycket :)
Märker inte av att den är längre när jag kör led mm, sen att dra på bakrullen har det nog mer betydelse hur du ställer in boggin och hur variatorerna lirar än ifall den är 144 vs 155 tror jag iaf.
Släpper jag på balataremen och spänner främre boggifjädern max så står skotern rakt upp och det på plan mark.

Hade jag varit du hade jag köpt en rmk hellre än switchback. Kanske du skulle ha köpt en assault ifall du hoppar mycket?
Provkörde en freeride i helgen och jag hade ett stor :) efter kan jag säga
jag kör i 1- 2m snö oftast.
Jo det lutar mot en pro rmk, känner med min korta re 600 -07 att den vill inte riktigt skotta på lika bra som jag vill kunna köra. Och jag har mer och mer börjat köra mer i puder å skråa å snirkla mig fram bland skog och träd.
Men du tycker alltså inte känns "för lång" utan en en väldigt bra längd för å leka i snön?
För jag känner att en 163" blir alldeles för långt för mig, och det jag är rädd för är att om jag nu skulle köpa en 144" att jag då skulle ångra mig och vilja ha en 155"