Vid lugnare körning går E-tecen betydligt billigare.
Vid hård körning är skillnaden mindre.
På full gas tar de nog ungefär lika mycket, men man har inte tummen stumt mot styret exakt hela tiden.
Åkte E-tec i några år, kör nu Pro 800.
De siffror jag sett:
Etec: Från 1.6L/mil, med pulka då. Max fick jag den att ta 5L/mil. Låg oftast kring 3-4 L/mil vid en normal dag med rätt mycket lek och en del transport.
Poo: 2.7 L/mil med pulka. Max 8 L/mil. Kring 5-6 L/mil vid normal dag.
Gillar Etecen skarpt, otroligt fin motor. Det enda den saknar som är bättre på Polarisen är gassvaret, Poo svarar som en cobra, Etecen är lite sävligare men har mer effekt när den väl fått upp varvet.
En annan sak som är tråkigt med Etecen är att den är törstig på olja, tar gärna 3-4%.
Etec känns nästan skottsäker, väldigt få som har problem som man läser om iallfall.
Poo, ja, de är väl den motor som har mest problem i dagsläget, även om vår åkgrupp inte har haft några ras än. Lite småstrul har det dock varit, TPS:er och spridare bland annat.