144-155 tums 800 för cirka 100k

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Hej jag ska köpa ny skoter till vintern men jag kan inte bestämma mig vad jag ska ha. Jag kör mestadels utanför leden men en del led blir det också. Kom med förslag på olika märken men ingen 4-tak. Tack på förhand :)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Säger så här, köp den du trivs bäst på oavsett vad folk säger till dig så är det i slutändan du själv som ska trivas med maskinen.

Min egna åsikt,
bäst motor kissekatt,
soppa, samt "gång" på motor e-tec
Går bäst i snön: Pro rmk

Åkte en pro i 4år och bytte till en ski doo i vintras och var inte helt nöjd med det valet men då öär jag lite potatis färgad kanske i grunden.

Minus: Kissen tycker jag är riktigt tungkörd, jobbig att ha på skrå tippar lite hur som helst oavsett vart du står och hur du har skidorna.

Ski doo: äter en hel del rem, iaf den jag åkte på. Veka i framvagnen min vek sig där med och jag köär snällt. Soppa, ja tog även den över 5l_/milen samt olja tar den som en tok.

Polaris: Skulle säga beroende på årsmodell så sämsta motorn av alla märken.

Det var vad jag kunde komma på, sammanfattning, instämmer med Asker hahaha
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Har kollat på en swichback 800 2015 men hur är motorerna på dom? Hur är dom i snön å vad ligger soppaförbruknigen på?
Har kollat på freeride 800 146 2014 är det rem problem på dom å? Arctic har jag bara provat en 13 eltigre 6000 å den var tung körd men kanske blir annat när dom är längre å mer motor?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Inte provat någon av dem maskinerna du har titat på.

Hade en 12:as pro 155 den motorn var inte den bästa på marknaden.

Åker nu en -15 Freeride 154" den tar rem, 146" får den som åker svara på.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Du kan inte jämnföra en el Tigre med en m800, helt annan motor, smalare framvagn, längre matta osv osv :)
 

Sellstedt

Välkänd medlem
3 feb 2012
434
1
18
Nä de kunde jag nästan förstå :p
Men hur stor skillnad på soppa förbrukningen är det mellan 155" rmk och 154" summit då?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vid lugnare körning går E-tecen betydligt billigare.
Vid hård körning är skillnaden mindre.
På full gas tar de nog ungefär lika mycket, men man har inte tummen stumt mot styret exakt hela tiden.

Åkte E-tec i några år, kör nu Pro 800.
De siffror jag sett:
Etec: Från 1.6L/mil, med pulka då. Max fick jag den att ta 5L/mil. Låg oftast kring 3-4 L/mil vid en normal dag med rätt mycket lek och en del transport.
Poo: 2.7 L/mil med pulka. Max 8 L/mil. Kring 5-6 L/mil vid normal dag.

Gillar Etecen skarpt, otroligt fin motor. Det enda den saknar som är bättre på Polarisen är gassvaret, Poo svarar som en cobra, Etecen är lite sävligare men har mer effekt när den väl fått upp varvet.
En annan sak som är tråkigt med Etecen är att den är törstig på olja, tar gärna 3-4%.

Etec känns nästan skottsäker, väldigt få som har problem som man läser om iallfall.
Poo, ja, de är väl den motor som har mest problem i dagsläget, även om vår åkgrupp inte har haft några ras än. Lite småstrul har det dock varit, TPS:er och spridare bland annat.