136", 144", 153"

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
En fråga till dom som vet av egen erfarenhet.

Mina polare har beställt en x-ride med turbo och sb assault 2012.
Som det verkar får jag inte min 136a switchback såld. Frågan är om jag kommer klara mig i vinter?

Dom körde med xtx (44matta) förra året och jag hade min maskin. Jag körde INTE fast på de ställena som xtxen åkte fast på. Beror säkert på min flugvikt. Dom säger att dom ska fördjupa sig i friåkning och bränna ännu mera djupsnö kommande säsong.

Det jag hade tänkt göra då är att dreva ner min maskin (har standard drevning nu). Tror ni jag kommer att klara mig eller bör jag slumpa bort maskinen? Tilläggas skall är att det sitter en sprillans 44matta på min maskin.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Tror du klarar dig till en viss del, men du kommer få svårt att hänga med 153" skotern i rejäl djupsnö...

Sålde min Summit 600 -10 (146") , för att mina polare åkte åttor runt mig i djupsnön.

Dom kör 153", och 800cc.

Last edited:
D

Draken

En switchback har inget i djupsnön att göra tyvärr,om än man har 44mm matta.
Jag vet för jag har haft just en sån och den var inte rolig i djup snö. :tsk:
Visst det GÅR säkert att ta sig fram,men hur kul är det att hålla full gas överallt och behöva stanna i nedförsbacke för att ta sig iväg?

Man bör ha minst 144"/51mm för att köra i puder.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Självklart draken. Jag vill gärna ha en lång men OM det nu inte går att sälja den (har ju flera månader på
mig) Så måste jag ju behålla den. Tänkte bara höra hur jävla dåligt det kommer gå om vi kör uppåt. Man skiter ju inte pengar direkt så man kan ju inte slumpa bort den för en mumsbit till kohandlarna. :D

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
jag tycker 136" går bra i pudret, visst skulle de va grymt med en lång maskin men mycket hänger ju på föraren också ;)

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
''Man bör ha minst 144"/51mm för att köra i puder.'' kör med 141/42mm och jag stannar i uppförsbackar utan problem, men det kan nog bero på min flugvikt men en lössnö skoter blir så sjukt lätthanterlig så de är bara att skråa om de blir alltför brant.

D

Draken

Problemet är ju inte att stanna,utan att komma iväg igen. :heh:
Stanna kan alla göra,men en "kortbandare" med lite matta kommer inte iväg i riktigt puder.

Jag har själv haft en 136/44 och vet hur dåligt den gick i snön jämfört med en lössnömaskin.