135 som lågfartsmunstycke, triple trouring

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Köpte en Triple Touring 600cc årsmodell 2001 för någon vecka sedan, blev ingen riktig provkörning då det inte fanns någon snö. Det jag konstaterat idag (när snön kommit) är att den mer eller mindre dör på lågfart titt som tätt, släper man gasen och börjar om kommer den tillbaka en stund. Med mycket gas går den klockrent, det är som sagt om man ligger och tar det lungt den går dåligt

Hade upp förgasarna ikväll och konstaterade att det satt 310 på högfart vilket kändes OK, men det satt 135 på lågfart, skall det verkligen vara så stort munstycke? Innan jag plockade upp Mikuniförgasarna tänkte jag att det ligger väl runt 45 eller nått liknande. Det fanns ingen tabell på skotern över lågfartsmunstycket därav måste jag fråga
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Enligt http://www.alpha-sports.com/arctic_cat_parts.htm?fpg=/sled/2000/TripleT600/07.htm skall Main Jet vara 310 (vilket min hade) och Pilot Jet vara 45 (min hade 135).

Kan det sitta något munstycke där som har något annat "format" på måttet så 45 och 135 kanske inte är så olika egentligen?
Man skall tydligen inte plocka upp förgasarna vid 22 tiden på kvällen, det var inte "Pilot Jet" som var märkt 135 som jag trodde, det var "Starter Jet" som var märkt 135.
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
"Båar" den eller blöddrar den ihjäl på lågfart? Har du gjort rent förgasarna? Om det är just lågfarten kan det räcka med att justera luftskruvarna och nålarna.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Bara en fundering; det är sällan så att den gått helt kasst innan, tror mer på skit eller stift eller annat simpelt än att börja bestycka om. Vänta med tokmekningen med andra ord.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
En anledningen till att jag ens funderat på att bestycka om är att den är köpt av en som hade haft den i fjällen och även ägaren innan hade haft skotern i fjälls

Men givetvis är steg 1 att kolla vilka munstycken som sitter där och rengöra dessa, stiften är redan bytta

Det som hännder är att skotern mer mindre fullständigt dör, faktum är att jag inte ens är säker på att det är något på bränslesidan för det känns inte riktigt så
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Jag tycker nästan att det låter som om att TSS'en strular (En säkerhetsfunktion mot häng-gas).
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Ja inte omöjligt, för det känns nästan som den bryter helt

Nåväl alla munstycken är nu klinsikt rengjorda så vi får väl se imorgon hur den beter sig
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Dra isär kontakten som går till höger handtag. Den finns under styrkudden då kopplar du bort gashängsskyddet och nödstoppen. Det är plastbrickor i tumgasens bult som blir slitna och kan ge detta syndrom.
 

Diesel Nordlöf

Välkänd medlem
7 jan 2011
284
5
18
Vickar jag på tumgasen litegrann upp och ned dör motorn, så visst är det där i tumgasen problemet finns, med urdraget kontaktstycke fungerade motorn föredömligt. Skall införskaffa 2 nya plastbrickor till bulten för tumgasen