13-åring svårt skadad i skoterolycka

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tragiskt , men det var ju inte en "SKOTER" olycka , hand drogs bakom skotern på en bob eller dyl. Blir less på sånna där rubriker =/

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
Vadå? Ska det stå "snowracer-olycka" när skotern var den huvudsakliga orsaken till olyckan?

Tråkigt ialf..

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Hopppas det går bra. Farsan mår nog inte så bra just nu.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hoppas nån tar lärdom av en sån här hemsk olycka och inte drar barn efter skotern på kälkar, snowboards m.m.
En olycka kommer så lätt och kan förändra livet på ett ögonblick.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vadå? Ska det stå "snowracer-olycka" när skotern var den huvudsakliga orsaken till olyckan?

Tråkigt ialf..
Jag tycker dom lägger för stor vikt på just skotern. Inte skyller dom på backen om det var där han åkte? Så tycker dom kunde ha skrivit något i stil med "tolkade efter skoter. Skadade sig" . Bara min tanke.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har tolkat själv många gånger efter skoter men endag när jag var 9år. Hände det jag flög av från boben och brötkäken. Så nu när jag ser folk tolka efter skoter trivs jag inte alls och se sånt. Folk tänker inte på vilka farter det blir det är lätt å sitta på skotern och gasa och köra i guppiga spår.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Har tolkat själv många gånger efter skoter men endag när jag var 9år. Hände det jag flög av från boben och brötkäken. Så nu när jag ser folk tolka efter skoter trivs jag inte alls och se sånt. Folk tänker inte på vilka farter det blir det är lätt å sitta på skotern och gasa och köra i guppiga spår.
Jag har också tolkat efter under alla år och nu tolkar grabben, tror dock detta är som med allt annat att man måste använda sunt förnuft. Vi har klarat oss alla år utan olyckor men farterna har alltid varit väldigt låga och ordentlig hjälm på. Man håller sig till öppna platser och skippar tafikerade skoterleder och skogar så går det bra.

Vad som hänt denna 13-åring vet jag inte, antagligen huvudet i sten eller träd i hög fart. Givetvis väldigt trist sen kan man disskutera om detta skall stå med som en skoterolycka i statistiken. "Olycka i terräng" kanske alla skoterolyckor hamnar i.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Oerhört trist och hoppas att grabben klarar sig utan långvariga fysiska men.

SUNT FÖRNUFT är ordet precis som sagt, finns ju ingen som helst fara med att t ex tolka bakom skotern om man kör långsamt, håller sig till öppna platser utan fasta objekt eller annan trafik.

Tyvärr ser man ett ibland avarter eller på ren svenska de utan sunt förnuft som kan komma efter en trafikerad skoterled med 2-3 ungar med bobbar på släp o gissa vad de gör för att göra resan häftigare jo de svänger hit och dit över leden.

Egentligen är det så att majoriteten av oss snöskoteråkare har ett väldigt bra sunt förnuft och vi måste hjälpas åt att påverka de som behöver stöd med detta,
Väldigt ofta handlar det om samma människor som saknar förnuft i trafiken, klipper att par fingrar en i gräsklipparen "skulle bara rensa lite gräs" , använder båtmotorn och propellern som stege och kapar halva foten osv osv , listan kan göras lång.
Lite grand av ett samhällsproblem idag, kanske frukten av den fria och kravlösa uppfostran många föräldrar anammat sedan 70 talet och är mer kompis än förälder, who knows?

Trist nog hamnar alla dessa "fadäser" i olyckstatistiken då den vad gäller skadade till största delen bygger på tidningsrubriker och artiklar vilka sammanställs av vår riksorganisation och blir offentligt material utan att det finns egentlig basfakta och ordentlig dokumentation av själva olyckan dvs inget som helst statistiskt säkerställt material .
Dock nyttjas det av myndigheter mfl som om det vore av samma kvalite som t ex trafikolyckor efter våra vägar trots att det egentligen bara bygger på andrahandsuppgifter utan kompletterande information om egentliga orsaker och efterspel, kör du skoter, stukar tummen och behöver hjälp så kan det alltså hamna i statistiken som en "skoterolycka" trots att du stukade tummen när du gick genom skaren på väg att pissa.......

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men ge er.

"Påverka". Det här är väl inget att påverka. Människan har sett ut, fungerat och tänkt på samma sätta i flera tusen år. Vad kan ni påverka, egentligen? Hur många åker bob bakom skoter varje år? Hur ofta händer olyckor?
Jag kan börja med att säga att jag vet inte vem det var och jag har inte hört talas om nyheten tidigare trots att jag kommer från det hållet.
Men i alla fall. För att motbevisa dig och visa på att denne man troligen inte var en idiot ska jag ställa upp och föra ett logiskt resonemang.

Vi vet att denne man tjänat pengar nog för att äga tre saker. En skoter, en släpvagn för att frakta upp skotern och en bil för att dra släpvagnen. Det är, bara där två års löneslavande för att spara ihop pengar till allt det här. Han kan ju ha lånat till det som "alla" gör idag också men då krävs det också två års löneslavande för att visa banken att det inte är stor risk att låna till honom. Det visar att han har motivation.
Denne man har också köpt någon form utav boende, husvagn, egen stuga eller hyrd stuga spelar ingen roll egentligen. Han har ordnat eget boende. För att ha resurser att lägga ut på ett boende sådär krävs en buffert som kommer ifrån försiktighet med pengar. Denne man har alltså ekonomisk framförhållning.(Tänk på detta då mer än halva Sveriges befolkning har mindre än en månadslön i buffert.)
Eftersom att artikeln pratar om föräldrarna. Alltså pluralis. Så får man anta att denna man antingen är gift eller sambo med någon. Han kan givetvis vara skild också, isåfall lyckligt skild för olyckliga familjer brukar sällan skramla till en fjällresa. Att han har en kvinna i sitt liva tyder på att han är socialt kompetent.

Brukar du förknippa motiverade, socialt kompetenta män med ekonomisk framförhållning med allehanda miffotyper som brukar dra runt på ÖoB med urtvättad vargtischa och crocs?

Det var nog helt enkelt så, att alla människor råkar ut för olyckor. Men 9 gånger av 10 får man ett blåmärke och tänker inte mer på det. Men 1 gång av 10 slår man sig. Rejält.

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Olika tankar om detta ser jag. Själv tycker jag att artikeln är för kort för att ge ut något bra ur den. Dom har inte skrivit hur fort det gick eller exakt hur det hände, bara att det var en skoter inblandad... Har tolkat själv ett par gånger i mitt liv och jag vet att om det har frysit på och det är spårigt så kan man flyga åt alla håll även i låg fart.
Tycker att dom gör fel som inte fyller i alla detaljer utan hänger ut skotern som "fiende".
Fick ju en sån härlig kommentar av min granne för någon dag sen då hon tyckte att jag var en sån där farlig skoteråkare. Frågade varför hon trodde det och fick till svar att hon hade ju läst i tidningen att skoteråkare är ju så farliga och korkade...

Funderar på att skicka in ett brev till alla tidningar och be dom sluta hänga ut oss skoteråkare som idioter....

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
QUOTE=Evilclown;439770]Olika tankar om detta ser jag. Själv tycker jag att artikeln är för kort för att ge ut något bra ur den. Dom har inte skrivit hur fort det gick eller exakt hur det hände, bara att det var en skoter inblandad... Har tolkat själv ett par gånger i mitt liv och jag vet att om det har frysit på och det är spårigt så kan man flyga åt alla håll även i låg fart.
Tycker att dom gör fel som inte fyller i alla detaljer utan hänger ut skotern som "fiende".
Fick ju en sån härlig kommentar av min granne för någon dag sen då hon tyckte att jag var en sån där farlig skoteråkare. Frågade varför hon trodde det och fick till svar att hon hade ju läst i tidningen att skoteråkare är ju så farliga och korkade...

Funderar på att skicka in ett brev till alla tidningar och be dom sluta hänga ut oss skoteråkare som idioter....[/QUOTE]

Ingen större ide att skriva till tidningarna eller ens försöka påverka vad eller hur de skriver, bättre att tota ihop en insändare och försöka få in den, välskriven och lagom kort, gärna undertecknad av flera brukar hjälpa till.
Sedan är det ofta bra att skriva en kommentar till artiklarna på nätet och typ lyfta fram att artikeln är ofullständig, har provocerande rubrik och att man bör tänka till innan man kommenterar vad som är fakta och vad som är antagande.
Tidningarna skriver ofta fakta, ibland väldigt lite bara för att de inte vet mer men får de tag på någon person, kanske helst en företrädare för något som spekulerar hejvilt är de snabba att citera hon eller han.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6330221
Ovanstående är ett exempel som valsar runt i norrbottens morgontidningar just nu med rubriken "Snöskoter krockade med hundspann" dock finns det knappt någon fakta, kan ju vara så att snöskotern stod still och hundspannet körde på den, att förarna av respektive missförstod varandra som sker dagligen i vägtrafiken osv vem vet?, ett hundspann i 40 kmh är inte lätt att få stopp på heller

Men ge er.

Det var nog helt enkelt så, att alla människor råkar ut för olyckor. Men 9 gånger av 10 får man ett blåmärke och tänker inte mer på det. Men 1 gång av 10 slår man sig. Rejält.
Självklart kommmer olyckor att hända, elakt sagt så är det ju dessa som driver utvecklingen av individen, "lesson learned" eller som bukefalostjejerna säger, "giddy-up girl".

Dock min bästa arjeplogare, det dolda budskapet , om än inte skrivet....:blink1: i begreppet påverka är att vi dock kan påverka utvecklingen med en stark karaktär och integritet.

Skulle det finnas en eller 2 i varje grupp med snöskoteråkare, 4 hjulingsåkare eller för den delen gräsklippande "svensöner o döttrar" som skulle säga hallå...., att göra såhär innebär ett för stort risktagande pga detta och detta, vi gör såhär istället så skulle de sk onödiga olyckorna till del kunna undvikas.

För det är ju så, varje olycka är onödig då man bör lära av tidigare generationer och framförallt personskador när barn och ungdomar är inblandade är oftast både onödigt och tråkigt.

Sedan är det alltid bra att få en påminnare eller blåmärke då och då, det håller så att säga riskbedömandet i schack men man väljer ju själv vilken nivå man vill lägga risken på och ett blåmärke eller en maskin som rullar ett par gånger efter en misslyckad klättring lär man sig också av och allra bäst om man haft det med i kalkylen i förväg.
För övrigt rekommenderas att bära hjälm och ryggskydd, medföra spade och lavinsond samt lite överlevnadsmateriel som tändstickor, extra mat samt vätska

Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det sitter en kille nu nere i ett väntrum någonstans i ett sjukhuskomplex i Umeå som har sitt livs värsta stund. Att jämföra honom med ett par halvpackade helidioter är bara smaklöst.

"Läget är stabilt" säger läkaren. Någon som vet vad det betyder? Det betyder att patienten inte i just den stunden håller på att dö. Det är ett begrepp som läkare använder väldigt ofta, av en anledning, de vill ingjuta hopp även när det inte finns något.

Att förminska en så stor mänsklig tragedi, något som kommer att påverka flera människor år efteråt, i tankarna de tänker, valen de gör och besluten de fattar, är inte finkänsligt. Att förminska en komplex enskild händelse som hänt på en bråkdels sekund till något så enkelt som att han borde ha "riskbedömt" bättre är inte adekvat. Du pratar om en curlad generation, en generation som litar för mycket till sina förebilder och till auktoriteter att lösa problem. Samma misstag gör du, du vill med kollektivets tryck förmå "olämpliga" eller med dina ord, osmarta, personer att fatta klokare beslut. Är inte det att curla dessa individer? Ska inte dessa individer få känna ett ansvar, att deras egna kritiska tänkande har gjort en skillnad eller vill du förminska dessa människor till meningslösa våp som låter kollektivet(staten/kompiskretsen) ta ansvar åt dem.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
OT:Nu vart det eksem igen när du snackar kollektiv och stat, individens frihet är det viktigaste

Givet måste folk få göra misstag , dock kommer då jag alltid att påpeka rent olämpliga eller rent livsfarliga beteenden före de utförs oavsett det är med snöskoter eller whatever just för att ingen ska skada sig i onödan.
T ex får många år sedan några "highmarkers" 7-8 mil norr om dig vilka jag bara påpekade att där de körde var läsida och garanterat ett snötäcke på 10 m (med överhäng). När detta var gjort satt vi kvar och snackade lite allmänt (en god bit ut på isen vid mitt borrhål) och what happens, berget släpper precis där de kört.
Det var några rätt tysta, spaka och vitansiktade gentlemen som for mot stugan i njarka.

Nåjo, så var det med det, nu låter vi grabben läka och hoppas det går bra

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du har ju förstås rätt i allt vad du säger. Ska man påverka en person så är det den personens direkt bekantskapskrets som ska göra det. Det är inte helt vanligt att diskutera med någon som inser det och den vanligaste åsikten här på forumet är att man ska skicka insändare, eller nåt.

Hursomhelst blev jag oerhört upprörd då en person som av allt att döma betett sig korrekt helt plötsligt i någon form av guilt by association-teknik blir jämförd med vuxna människor som gillar Eddie Meduza. Sen att det skulle vara en viss typ av människor som begär dumma misstag titt som tätt är visserligen sant men inte till den förenklade grad som framgår här. Den dumma, klantiga och oförutseende människan finns inom alla.
Någon av dessa klättrare du nämner kanske jobbar som hedgefondmäklare hemma men på grund av ett visst oförstånd sätter de sig själva i fara. Det exemplet har dock liten bäring på en familjefader som drar en pulka bakom vikingen på en sjö.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Men jösses!

Vi vet alla att du Arjeplogarn älskar att skriva och formulera dig med känslor och texter från ditt eget liv. Exemplet du skrev nedan om någon med ekonomi etc etc vad är det för dravvel - vart står det att han äger allt? Kanske lånat stuga, skoter och till och med snowracern. Vidare skriver du att han alltid betett sig korrekt, vart står det - känner du honom? Om man som föräldrar framför skotern med barn efter och dessa skadar sig så har man varit oaktsam och oansvarig, punkt.

Att denna förälder har det tufft och att han mår dåligt och känner ånger ja det fattar nog var enda förälder. Hur det är med barnet vet vi inte, allt är bara gissningar så varför spekulera?? Detta är ingen unik händelse, olyckor har alltid hänt och kommer alltid att hända. Vissa har bättre riskbedömmande och andra har sämre, vissa kallar bättre riskbedömmande feghet...jag vet inte - okunskap ligger nära.

Känns som att hela tråden spårade ur och blev en tävling i vem som kan formulera sig bäst.. finns betydligt värre olyckor än det här..."Skoterolyckor" är en het nyhet den här tiden på året och Aftonbladet som källa känns så där tycker jag.

Kankse det behövs att någon som beter sig oansvarig får hjälp av sina kompisar eller bekanta eller utomstående att bli upplyst om riskerna vid sitt oansvariga agerande. Om denna person sedan gillar Eddie Meduza, är hedgefondmäklare eller torkar sig med strävt enkelsidigt toalettpapper har liksom ingen betydelse....

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu ger jag upp diskussionen. Inte för att jag inte vet vad jag ska säga utan för att denna tråd har redan spårat.

Självklart är det svårt att ge förståelse till en annan förälder vars barn blivit skadat. Om man förstår måste man även acceptera och omfamna risken att det händer ens egna barn.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Att sunt förnuft är viktigt i det mesta vi gör, för att undvika olyckor är ju en självklarhet.
Men i många saker som vi gör, så är sunt förnuft mer viktigt, än vid andra tillfällen, då riskerna och framförallt följderna av en felbedömning, kan göra sig snabbt påmind, som när vi t.ex. ägnar oss åt snöskoteråkning, mc-åkning mm.

Eller en fjällvandring sommartid efter Kungsleden, så ställer det mindre krav på riskbedömningar (och förberedelser, kunskap), jämfört om vi gör samma "Resa" på skidor vintertid i februari!

Till slut så man får vi hoppas att alla snöskoteråkare som nu "Tinnar fram", även tar varningar om isarna på största allvar och inser farorna och riskerna att köra på okända vattendrag.
http://www.pitea-tidningen.se/arjeplog/artikel.aspx?ArticleId=6770520