QUOTE=Evilclown;439770]Olika tankar om detta ser jag. Själv tycker jag att artikeln är för kort för att ge ut något bra ur den. Dom har inte skrivit hur fort det gick eller exakt hur det hände, bara att det var en skoter inblandad... Har tolkat själv ett par gånger i mitt liv och jag vet att om det har frysit på och det är spårigt så kan man flyga åt alla håll även i låg fart.
Tycker att dom gör fel som inte fyller i alla detaljer utan hänger ut skotern som "fiende".
Fick ju en sån härlig kommentar av min granne för någon dag sen då hon tyckte att jag var en sån där farlig skoteråkare. Frågade varför hon trodde det och fick till svar att hon hade ju läst i tidningen att skoteråkare är ju så farliga och korkade...
Funderar på att skicka in ett brev till alla tidningar och be dom sluta hänga ut oss skoteråkare som idioter....[/QUOTE]
Ingen större ide att skriva till tidningarna eller ens försöka påverka vad eller hur de skriver, bättre att tota ihop en insändare och försöka få in den, välskriven och lagom kort, gärna undertecknad av flera brukar hjälpa till.
Sedan är det ofta bra att skriva en kommentar till artiklarna på nätet och typ lyfta fram att artikeln är ofullständig, har provocerande rubrik och att man bör tänka till innan man kommenterar vad som är fakta och vad som är antagande.
Tidningarna skriver ofta fakta, ibland väldigt lite bara för att de inte vet mer men får de tag på någon person, kanske helst en företrädare för något som spekulerar hejvilt är de snabba att citera hon eller han.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6330221
Ovanstående är ett exempel som valsar runt i norrbottens morgontidningar just nu med rubriken "Snöskoter krockade med hundspann" dock finns det knappt någon fakta, kan ju vara så att snöskotern stod still och hundspannet körde på den, att förarna av respektive missförstod varandra som sker dagligen i vägtrafiken osv vem vet?, ett hundspann i 40 kmh är inte lätt att få stopp på heller
Men ge er.
Det var nog helt enkelt så, att alla människor råkar ut för olyckor. Men 9 gånger av 10 får man ett blåmärke och tänker inte mer på det. Men 1 gång av 10 slår man sig. Rejält.
Självklart kommmer olyckor att hända, elakt sagt så är det ju dessa som driver utvecklingen av individen, "lesson learned" eller som bukefalostjejerna säger, "giddy-up girl".
Dock min bästa arjeplogare, det dolda budskapet , om än inte skrivet....:blink1: i begreppet påverka är att vi dock kan påverka utvecklingen med en stark karaktär och integritet.
Skulle det finnas en eller 2 i varje grupp med snöskoteråkare, 4 hjulingsåkare eller för den delen gräsklippande "svensöner o döttrar" som skulle säga hallå...., att göra såhär innebär ett för stort risktagande pga detta och detta, vi gör såhär istället så skulle de sk onödiga olyckorna till del kunna undvikas.
För det är ju så, varje olycka är onödig då man bör lära av tidigare generationer och framförallt personskador när barn och ungdomar är inblandade är oftast både onödigt och tråkigt.
Sedan är det alltid bra att få en påminnare eller blåmärke då och då, det håller så att säga riskbedömandet i schack men man väljer ju själv vilken nivå man vill lägga risken på och ett blåmärke eller en maskin som rullar ett par gånger efter en misslyckad klättring lär man sig också av och allra bäst om man haft det med i kalkylen i förväg.
För övrigt rekommenderas att bära hjälm och ryggskydd, medföra spade och lavinsond samt lite överlevnadsmateriel som tändstickor, extra mat samt vätska