12v uttag M8, Led lampor

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Hej!
Då jag bara hittade trådar då folk har kopplat in Gps så gör jag en ny:)
Någon som har tips på ett bra 12 volts (cigg uttag) till en M8a 2011.
Hur ska kablarna dras?
Ska även montera ett batteri då det ska kopplas in minst 3 st Led lampor.
Vilka relän ska man använda?
Ju billigare desto bättre, så ös in med tips! :bigsmile:
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Någon som har monterat ett batteri och har någon tips på var man kan fästa batteriet?
Ser ut att vara för trångt på slutburkssidan och om man gör ett fäste och sätter det på plåten vid styrstången så lär det väl bli för varmt?
 

lappmatti

Aktiv medlem
5 nov 2012
54
1
1
Piteå
Jag har monterat batteri på min 2011 M8 eftersom jag kör med xenon.
Antingen monterar du det liggande ovanpå styr/ecu boxen ellerpå sidan ovanför dämparen framför variatorn.

Går kanske även att montera det vars goggleväskan sitter.

Vart har ni tänkt ta spänning?

Har mitt batteri i värmeskydd..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
hur har du löst det med laddningen ? eller laddar du hemma på kvällen ?
en bra beskrivning skulle sitta bra :)
tack
mvh johan
 

lappmatti

Aktiv medlem
5 nov 2012
54
1
1
Piteå
hur har du löst det med laddningen ? eller laddar du hemma på kvällen ?
en bra beskrivning skulle sitta bra :)
tack
mvh johan
Jag har skarvat in mig på röd/blåa kabeln från likriktaren/voltregulatorn. Kör kabel till batteriet med 1 diod på för att slippa få spänning tillbaka ut i elsystemet, säkrat av med 10 amp. Tagit minus vid styrstångsklämman och stoppat en brytare vid nyckeln för att kunna stänga av laddningen enkelt.

Sen är xenonet direkt från batteriet och monterat en separat brytare. Så halvljuset på skotern är alltid igång och xenonet kan jag flippa på samtidigt. Sjukt bra lyse!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
ok... det där lät ju bra.... tack... jag åker xf 800 -12
är det samma motor ock el i din som min skoter ?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Jag har skarvat in mig på röd/blåa kabeln från likriktaren/voltregulatorn. Kör kabel till batteriet med 1 diod på för att slippa få spänning tillbaka ut i elsystemet, säkrat av med 10 amp. Tagit minus vid styrstångsklämman och stoppat en brytare vid nyckeln för att kunna stänga av laddningen enkelt.

Sen är xenonet direkt från batteriet och monterat en separat brytare. Så halvljuset på skotern är alltid igång och xenonet kan jag flippa på samtidigt. Sjukt bra lyse!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Det där lät ju smart så jag kopplar nog likadant och sätter batteriet vid fotholken som thullen föreslog :)
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Lapmatti hur menar du när du säger att du säkrat av med 10 amp?
Är det ett motstånd? :)
Förlåt för dumma frågor men är inte den bästa när det kommer till el...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lapmatti hur menar du när du säger att du säkrat av med 10 amp?
Är det ett motstånd? :)
Förlåt för dumma frågor men är inte den bästa när det kommer till el...
Det är nog en vanlig 10A säkring i en säkringshållare som han satt på kabel :)
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Funderar på att köpa en Garmin och slänga på skotern (XF800) Funkar det inte att koppla den i 12V uttaget som finns färdigt på skotern. Batteri ???? Finns det inget inbyggt i GPS n så att man bara kopplar en 12v laddare i uttaget. Lite seg i bollen då det gäller el.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Hur är det med laddningen till batteri på skotrar?
Tänkte göra så här på min Lynx 600 H.O-04 (som det ej suttit batteri på tidigare).

Voltregulator 12V AC - Likriktare 12 DC - Laddrelä - Batteri som ska mata "extraljus" som jag monterat på huven - Brytare på styret till lamorna. Kanske säkra 10A?

Tror ni det fungerar bra? En säljare mumlade nått om att inte generatorn skulle orka ladda batteriet med enligt sprängskissen så ska den leverera 360W.

Tacksam för svar!
 

knoxvile

Medlem
26 sept 2011
16
0
1
Skogen i norr
Jag har en arctic cat xf 800 -13 hc sp utan batteri, och tänkte koppla in xenon.
Vad jag vet så har jag växelström efter voltregulatorn, men lite osäker där?
De går inte koppla in xenon kittet direkt på orginal kablarna?
Måste ja ha ett batteri?
Om jag kopplar in batteri, blir de röd/blå kabel till batteri direkt med en diod mellan?
Ja behöver inte likriktare där mellan?
Ja ska köra bi xenon och 3 dioder, räcker de med 4, 5ah eller ska man köra på 12ah?
Tacksam för svar
 

knoxvile

Medlem
26 sept 2011
16
0
1
Skogen i norr
Jag ska ha xenon i både hel och halvljus,jag har försökt googlat och letat upp något elschema.
Men jag hittar inget som säger att de är 100% likström. Såg att de fanns kitt att köpa som omvandlar till likström men tyckte de var lite saftigt pris.
Ingen som bytt till xenon på sin sno pro?
Skulle vilja veta vad jag behöver köpa mer.
Just nu sitter funderingar på från orginal voltregulator>Likriktare>diod>Säkring 20amp>switch av/på> Batteri+ >relä>xenon box.
Sen kör jag styr ström från orginal till relät

Mvh

Hittade denna men ja vet inte om de är likadant på min.

http://sledlites.com/arctic-cat-2-stroke-pacakges.html

"Universal AC Conversion Kit

AC KIT is designed to coverert AC to DC and boost HID available power for consistent ignition while reducing stator load.
For use on snowmobiles with AC powered headlamps with or without battery.
Includes: Sledlites.com AC Module, 30" main power harness and 60" headlamp harnesss.
This kit has everything you need to adapt to your snowmobile. Customize the harnesses to your desired length and install supplied connectors for headlamps and ballasts."