1200 turbo

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Måste man byta dämparna också, då man har S-36?
Originaldämparna blir för långa så jag lämnade in mina till Motorbolaget som shimsade om dom så dom blev lika långa som de som följer med s-36 kitet. Dämparna och fjädrarna som följer med är alldeles för mjuka för 1200:an. Använder också originalfjädrarna, funkar perfekt.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Originaldämparna blir för långa så jag lämnade in mina till Motorbolaget som shimsade om dom så dom blev lika långa som de som följer med s-36 kitet. Dämparna och fjädrarna som följer med är alldeles för mjuka för 1200:an. Använder också originalfjädrarna, funkar perfekt.
Precis vad jag trodde, funderade just hur summit 800-dämpare skulle orka bära 1200'an...

Vad betalade du för dämparmodden?

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Får man på xp kåpor om man kör polarisvariatorn?
Går bara bra. Det är på högersidan det är mest trångt. Är batteriet som är mest ivägen. Sen tror jag att man för att få dit buken och huven från xp:en behöver en lite mindre intercooler än den som följer med mcx-kitet. Det hade iaf Jonas (crossfix) på sin maskin som han hade xp-plast på. Ingen som vill ha en 1200 turbo? Min ligger på blocket...

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Var ruskigt sugen på ett bygge eller halvfärdigt bygge att färdigställa... men blev en boondocker i år. Suget finns dock kvar. Tror en 146" med smal framvagn och xpkåpor hade funkat kanon för mig :)

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
lyfter tråden, har inte mcx ett färdigt kit med variatorer och allt ?

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
lyfter tråden, har inte mcx ett färdigt kit med variatorer och allt ?
MCX säljer turbokitet.
De säljer också polarisvariator svarvad för skidoo för 6000. Sen kan du köpa deras vikter för 1500 som fungerar allt annat än bra.

För att kunna köra skotern i mycke puder behöver du dessutom ett snorkelkit.
Sen behöver du ett stag till sekundären, styva upp motorfästena m.m.m....

Förutom turbokitet kan du utan problem lägga på 15kkr innan du har en väl fungerande turbomaskin.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
å fy fan va jobbigt, köper yama med turbo istället
Yamahan är inte klar den heller, det är precis samma med den.
Utprovning av variatorerna, snorkel, mesh till huven osv.
Blir kanske inte riktigt lika dyrt, men tror inte skillnaden är över 5000 :- i slutändan.
Skillnaden är det väl mest att du lätt hittar en beg Yamaha ist för att bygga nytt.

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
619
11
18
På yamahan slipper man byta primär, staga motor större ingrepp behövs inte.

Drevning, primär vikter, primär/sek fjädrar klart, kör.
Mycket billigare