12 volt luft compressor

21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Hej! Jag har en åkgräsklippare utan klippaggregat som jag ska använda som en LITEN skogs traktor. Jag vill sätta en 12 volts luft compressor på som jag har tagit från morfars gammla volvo 240, den är väldigt liten men jag tror den duger. Så jag undrar hur man ska bära sig åt när man ska dra kablarna. Jag har tänkt att dra ström från batteriet till en knapp och sen till compressorn som är jordad i rammen eller tänker jag helt fel nu?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Sv: 12 volt luft compressor

Bara av ren nyfikenhet, vad är det för åkare och hur tänker du använda den?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Sv: 12 volt luft compressor

Mät strömmen i serie med pumpen med hjälp av en multimeter. Lägg dig en liten bit ovanför det värdet när du väljer säkring.
 
21 dec 2016
49
0
6
Hällaström
Sv: 12 volt luft compressor

Mät strömmen i serie med pumpen med hjälp av en multimeter. Lägg dig en liten bit ovanför det värdet när du väljer säkring.
Jag har ju ingen multimeter och bor ute på landet så jag kan inte precis åka och köpa nån heler. Kan jag inte kolla tjockleken på kablarna som redan sitter på och sen titta på ett sånt där diagram och se hur mycket ström som ska gå igenom en sån kabel. Går det?
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Sv: 12 volt luft compressor

Hmm, om du kikar manualen till en 240 med hi-jackers så bör det framgå vad det ska sitta för säkring till pumpen?
Och nej, du kan inte gå på kabeldimension, det säger ingenting om vad pumpen pallar.