100kg , min fru vill åka bak....

Grozny

Ny medlem
17 maj 2009
4
0
1
Norrland
ja, då är man i kvalet.. just nu så har jag ej möjlighet att köpa 2 skotrar .

Har varit utan skoter nu i 10 år och har ej koll alls, körde mycket då jag va yngre, Polaris sks, ultra, indy, widetrack mfl , på den tiden låg Polaris varmt om hjärtat, sedan ändrades livet och intresset svalnade.

Nu är jag sugen på att plocka upp skoteråkningen med fjällresor och leken. Problemet är att hon bör få åka med ibland för att inköpet ska vara motiverat :)

Jag är ej insatt i modeller eller likande just nu så jag vill ha lite synpunkter från de insatta som har möjlighet att se objektivt och inte enbart på sitt favoritmärke.

Jag vill ha en längre maskin med puderegenskaper, stark ska den vara och man bör kunna snäppa på en dubbeldyna. Ingen touring..

Pris bör ligga kring 50 - 70tkr

Har sneglat på : Ski doo Renegade 800 06/07 , Summit 05/06/07
Gillar dess form och chassie , tycker skidoo samt Lynx är snygga dessutom.

Idag tycker jag inte att Polaris och Artic är snygga, men de kan ju vara bra endå.

Är just nu mycket generell och vill bara ha ideer, kanske har Lynx modeller där mattan är längre och dämpare & chassie lämpar sig för lite 1+1 körning där jag har möjlighet att leka mellan "touring" åken med henne därbak..
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Dom skotrar du har nämnt är riktigt fina.
Sen har du ju på Lynx sida X-trim modellen.. den har en 365 lång matta, jämfört med Renegadens 345, vilket ger aningen bättre lössnöegenskaper.

Tror att du förmodligen skulle bli väldigt nöjd med vilken som helst av dom. Men kör du mycket led så bör du inte köpa summit eftersom att den enbart är byggd för lössnö (har smalare spårvidd samt inte så kraftiga dämpare orginal).
Dämparna är bra på både Renegade och X-trim.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
X-trimen skulle jag välja!

Den har väl även bättre dämpare än Renegaden (?)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Mitt tips blir en Lynx Adventure 600sdi, det är visserligen en touring men med några enkla handgrepp blir det en enmans skoter som duger bra för busskörning.

Detta är plockat från www.stenmarksmaskin.se sida.

"Ja, du läser rätt, 74 999:- för en sprillans ny Adventure 600 SDI av 2007 års modell!

Att färdas med en Adventure 600 SDI är bekymmerfritt och säkert och takten bestämmer du själv. Skotern som lockar till äventyr är tack vare sin effektiva SDI-motor tillförlitlig och bränslesnål. Därför behöver du inte räknas kilometrarna. Den vätskekylda Adventure 600 SDI-skotern har ett komfortabelt RCG2-boggisystem, CTRL-skidor med dubbla styrskenor, Easy Adjustment d.v.s. snabbjustering för stötdämparens bakre fjäder samt en omfattande Multidisplay. Modularsätet erbjuder alternativ: mera plats för bagage eller sittplats för upp till tre personer!
Pris: 74.999,00 "


Den kostar visserligen 75´men då får du en helt ny maskin med garantier och jag tror inte heller att det är omöjligt att få ner priset lite mer då de har ganska många kvar.

En sak man behöver göra på den maskinen är att tabort plastkåpan vid variatorskyddet så att det blir bättre kyllning vilket inte tar många minuter att göra sen så har du en bra maskin som inte tar mkt rem. Det är en maskin som går billigt oxå.

En annan maskin som jag dock aldrig kört själv men som jag tror mig ha en uppfattning om är Yamaha Warrior med 345 långt band och en Trevlig 4 taktsmotor och med dämpning som duger bra för 2 annars är nog en x-trim ett mkt bra val som de har nämnt ovan men det är inte så mkt som skiljer x-trimen och adventuren och på den sistnämnda så ingår dubbeldynan och en högreruta + lite annat som är bra att ha.

Jag vet även en 07.as adventure som är till salu med ca 400-500mil på mätaren om det skulle vara intressant PM.:a i så fall.

Lycka till och välkommen till forumet!
Mvh David
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Summit 800 X-RS -07 är ju rätt fina... Kraftigare i fjädring och dämpning än std-Summiten.

Den funkar utmärkt på led, även om den givetvis trivs bättre i ospårat...

Nackdelen med alla hittills nämnda maskiner (förutom Warrior) är att de har Rotax serie 3 motorer. Finns kända svagheter ang kolvar, smörjning av vevlager osv. Sätt dig in i de problemen innan du bestämmer dig för vad du ska ha för maskin.

Finns en tråd som heter "vevaxelproblem rotax serie 3" eller liknande på detta forum. Men ta det med en liten liten nypa salt, för det finns massor av Rotaxförare som har motorer som gått 1200-1500 mil utan haverier.

Av bl.a. nyss nämnda orsak har jag nyss sålt min 800 och köpt en Ski-Doo 1200 4-takt.

Kolla på Yamahas begagnatsortiment, de har väl utprovade 4-taktare som verkar gå i evighet. Varning för "dålig" originalfjädring och dämpning, dock. Har 2 polare som köpte nya Phazer och Nytro. Ingen av dom kunde skjutsa frugan, genomslag direkt. Slutade med varsin uppsättning Öhlins-dämpare, då blev det bra. Men det kostar ju en del...
 

Grozny

Ny medlem
17 maj 2009
4
0
1
Norrland
Hallå, jag tackar för era snabba och fina svar, denna sida och forum är till mycket stor hjälp i mitt sökande efter svar & information till mitt skoterinköp.

Yamaha FX Nytro RTX samt Lynx Xtrim lutar det åt.

Nåväl, funderingar kring köp på sommaren, asså jag är kluven, då jag inte är ngn expert på maskinerna så ser jag fördelar & nackdelar med skoteraffär under sommaren, handlare och privatpersoner kan vara mycket medgörliga på att gå ner i pris och att bli av med sina maskiner under lågsäsong, men som köpare har man ej ngn större chans att testa maskinen utan det blir en "torr"-inspektion.

Bör man vänta med inköpen till november då ev handlarna ytterligare sänker eller kanske priserna rent av går upp till snösäsongen börjar ? Är det lättare att göra en bra affär nu eller till vintern? vad tycker ni?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
100kg fru vill åka bakpå....

Ski-Doo Summit maskinernas boggie är inte på något sätt byggda för att köras med passagerare !
( oavsett vad man sätter för fjädrar i dem ! )
Ski-Doo Renegade är betydligt bättre i detta avseende.

Men min rekommendation blir en Lynx X-Trim som med lätthet bär upp passagerare och klarar tuff enmanskörning med glans.


.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hallå, jag tackar för era snabba och fina svar, denna sida och forum är till mycket stor hjälp i mitt sökande efter svar & information till mitt skoterinköp.

Yamaha FX Nytro RTX samt Lynx Xtrim lutar det åt.
Bör man vänta med inköpen till november då ev handlarna ytterligare sänker eller kanske priserna rent av går upp till snösäsongen börjar ? Är det lättare att göra en bra affär nu eller till vintern? vad tycker ni?
Beror ju helt på vilken handlare du har att göra med samt hur denne har det med kassaflödet och nerverna (gör en kredit/bokslutskoll), hur du än gör så kan du göra en bra affär och hursomhelst så plockar du inte ut maskinen nu från handlaren nu (vill han att du skall göra det så skall det bli några procent billigare och dennes garanti på begad maskin skall inte börja räknas förrän 1/12 eller 1/1, det är ju en förhandlingssak.

Xtrimen är helt okej vare sig du väljer 600 eller 800, billigast i längden blir 600:an och har du varit från denna fönämliga sysselsättning några år så räcker 600 gott för att "rosta" av sig med.
:)07 Adventure för 75 kkr är ett mycket bra köp, en "evighetsmaskin" som med en 3-4" styrhöjare samt ett par nya SLP PP skidor blir tämligen användbar:)och då man säljer nytt för de pengarna så vill man säkert ha kassaflöde.......
 

arsolh

Medlem
7 apr 2009
48
0
1
Hade köpt en Ski-doo Renegade om jag var du dvs SMART Hähä ^^

Ski-doo Renegade 600/800 06 och 07 speciellt 06orna verkar jävligt prisvärda.. Ligger på 60 stråket.. Tror nog en 600 räcker.

Måste det vara en lång skoter??

Hittade en skitbillig Ski-doo rev 800 Power Tek -06 på blocket.. den ligger i skellefteå

Gått ca 200 mil och säljs för bara 55k. 44hk matta ingår ! >.<

Hade köpt den direkt om nu inte försäkringen på en 800 var så ***** dyr :s

Menmen On topic: Köp en Ski-doo 600/800 06 eller 07a eller en renegade 600/800 06/07. Helvetes fina skotrar :) Ski-doo renegade 800 -07 blev årets skoter 2007.

Tycker iaf 06an är snyggare och känns mer prisvärdare. Hade lagt mina pengar på 06an!
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Du är som gjord för en x-trim 6/800 bara du köper en från 08 och uppåt då dem är RE utrustade. Lynxen har enligt mej mycket finare dämare och framförallt boggie än ski-doon. vilket gör att dem går mjukare efter led när du ska skjutsa.
En kort Nytro är kanske inte opptimalt om du ska skjutsa nån eftersom att dynan är i smalaste laget. Lynxen kan du köpa till en click on dyna till och vips är det en fin touring. Så om jag var du skulle jag lägga pengarna på en 08 lynx x-trim:ciao: