10-åring på skoterled

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
En fråga jag kan ställa mig mitt i allt detta.

När började ni själva köra?
Givetvis andra typer av maskiner på den tiden som fanns att tillgå.

Var nog inte mer än 4-6 när jag började köra på isen med pappa bakom, och allt eftersom jag vart äldre (runt 10) så fick jag köra själv om jag höll mig inom ett område att jag kunde ta mig hem till fots om något hände eller sa vart jag skulle.
Låter ungefär som min uppväxt. Var 5 när jag fick min första fyrhjuling vilket sedan ledde till cross och skoter. När jag var 8-10 så fick jag dra iväg själv i skogen och på älven, var dock tvungen att komma "hem" (så att farsan hörde eller såg en) någon gång i timmen.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jag var inte gammal då jag fick prova "farbror Oskars" veddragare , ungefär sju då
jag blev satt bakom styret på en racerskoter utanför Tärna .

Med en liten späd pojke som pilot uppnåddes 163 km/h , en ökning med nästan
10 blås jämfört med en vuxen förare . (mätt med radar, lasern var ej uppfunnen)
Jag kan ännu minnas känslan av hur jag fladdrade som en liten vimpel i vinden ,
det kändes som om det gick ohyggligt fort .

Idag är det ingen som höjer på ögonbrynen åt den farten men då
var det ovanligt .

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kring 10 års åldern,är det dags att iallaf."följa John"varesig det är led eller fritt skoter spår,dock mkt.trafikerad led är ju inget att rekomendera,trots allt är dom ju inte kapabla att bryta i en fulvuxen maskin....sen att det frikörs med vuxens uppsikt på stora myrar/ängar är ju ett+,huvudsaken är ju att ungen lyssnar på reglerna som ska följas,funkar det så är det inga problem,för vem vill att ens barns första körning sker vid 16år&utan mil baki styret?inte utan lärare iallaf.brukar bara sluta på ett sätt...

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Sjöar och spår runt stugan är ok tycker jag, så länge föräldern har uppsikt. Allmäna leder är nog inte så lämpligt för en 10-åring.

K

krickus

Sv: Re: 10-åring på skoterled

Sjöar och spår runt stugan är ok tycker jag, så länge föräldern har uppsikt. Allmäna leder är nog inte så lämpligt för en 10-åring.
Dem flesta i den här tråden tycker inte att det är okej att bryta mot lagen. Däremot är det okej att bryta mot lagen litegrann. Snacka om kass moral.

Jag tycker inte man ska lägga sig i vad andra människor gör och inte gör, var och en får ta sitt eget ansvar. Det värsta som finns är människor som ska ha åsikter och tycka till om precis allt.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Sv: Re: 10-åring på skoterled

Dem flesta i den här tråden tycker inte att det är okej att bryta mot lagen. Däremot är det okej att bryta mot lagen litegrann. Snacka om kass moral.
Jag tror de flesta här inte alls har dålig moral eller tycker det är OK att bryta mot lagar, tvärt om. Däremot är det så med lagskrivningar att man inte kan ge för många undantag. I de fallen regler och lagar kommer i konflikt med ett behov får man använda sitt sunda förnuft och förstå syftet med lagen.
Åldersgränser och krav på förarbevis/körkort för skoter är inte införda för att absolut hindra yngre att köra. De är till för att skapa säkerhet och undvika skador i allmänhet. Jag vill påstå att en sextonåring som har övningskört sedan småbarnsåldern och sedan tar sitt förarbevis är en bättre förare än mig som började köra i 40 årsåldern, med körkort utfärdat före år 2000 som enda merit.
Sedan kanske jag har en något större själbevarelsedrift, vilket gjort att jag valde att övningsköra med mig själv på ett säkert sätt innan jag börjat testa mina och maskinens gränser. Det kan i viss mån kompensera.

Nu bor jag lite avigt till för att ta ett förarbevis men jag är övertygad om att jag skulle ha stor behållning av en sådan utbildning även efter ett antal hundra mil bakom styret. (Det vore kanske intressant med fortbildningskurser för de som redan har förarbevis/körkort men som vill utveckla sin körning.)