066 respektive 073 remmar

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan!


Kom över en NY 073 rem till bra pris så slog till eftersom dom är så dyr ny och jag hade ingen reservrem..


Tänkte montera 073 remmen och ta nuvarande till reserv, såg att det satt en 066 rem på skotern, nåväl, kränger dit 073 remmen och inser att den är för bred? remmen ligger lixom och rider med när motorn går runt, tillräckligt mycket för att det inte ska gå att starta skotern och knappt orka dra i snöret!


Blir ju lite brydd för vad jag har läst mig till så ska väll 066 och 073 vara i stort sett samma rem? 066an vart väll utbytt mot 073 remmen, eller är jag ute och cyklar?


Nån som har nån bra kommentar ang. detta? går det justera isär skivorna på primärvariatorn eller måste man plocka isär och börja laborera med chims?


MVH//Glenn
 

MB300E

Medlem
29 nov 2012
32
0
6
Norrbotten
Går justera primären.
På min gamla xlt sitter en bricka på tre skruvar, klassar den och vrider den lite, skruvar fast igen och provar.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
du ska inte behöva shimsa om remspelet för 073 remmen, det är inte för att remmen är för spänd? annars måste du bort med primären och skruva av korset och lägga dit shims tills du har rätt remspel.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Okej, då må det va hänt om man får göra så, ingen har ju dött av lite skruvning..


Men endå, är inte 073 remmen en "ersättnings" rem för 066 eller hur man ska säga? Då borde dom ju ha samma dimensioner? och det skulle passa med 073 remmen precis som det är..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Har inte lagt nån energi på detta men då det gick en tråd i 066 remmen i helgen så vill jag få dit den nya okörda 073 remmen.


Tycker det låter märkligt att jag ska behöva schimsa om primären för en rem som egentligen ska va densamma?

Klickar man på remmen på arctic´s sprängskiss så står det "0627-066 - Replaced by: 0627-073" Så dom borde ju inte ha ändrat dimensionerna? Eller har dom varit så dum och faktiskt gjort det?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Rev variatorn idag, bussningarna var i stort sett obefintliga, pinnarna/bultarna var nötta som tusan och vikterna slitna, dessutom tjärvade vikterna en del.. När dessa grejer var borta så provade jag remmen och då hade han tydligen släppt ut yttre skivan lite till så remmen passade och jag hade vettigt remspel, troligtvis gick den inte ut helt då det tjärvade och 066 remmen var sliten därför den passade..


Ska i med nya vikter, bussningar och bultar imorgon, så får väll återkomma med svar om 073 remmen funkar efter renovering av variatorn utifall att nån annan skulle stöta på samma problem..


Det roliga var att trots att variatorn var i så dåligt skick så tyckte jag att han växlade bra endå, men lär ju gå betydligt bättre efter renovering, jag har ju ingen annan sx att gemföra med så kanske därför jag tyckte den gick OK.