-06 warrior startar inte

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Hej,

Min Warrior vägrar att starta.
Har kommit på vad det är som är felet, spridarna jordas inte.
Why? Why? Why? :bawling:

Mätte upp dom och det är 12v då man vrider på nyckeln utan att startmotorn går. Då man vrider så att startmotorn och kollar Jord så finns ingen.

Är det styrboxen som har havererat eller vad kan det vara?
Ställde in den i garaget för ca. 2 veckor sedan och skulle starta skiten idag och den vägrade. Förstår inte vad fan som kan ha hänt när den bara stått stilla? Den gick som en klocka då jag ställde bort den.
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Dålig jord så att startmotorn orsakar spänningsfall = ingen tändning?
Gnista finns, bränsle kommer fram till spridarna, startmotorn går runt i samma fina fart som tidigare. Det enda som inte finns är jord till spridarna.

Vad för voltantal ska det vara på spridaren då startmotorn går? 12v?
Om jag inte missminner mig helt så sjönk spänningen ner till runt 6v då jag började köra startmotorn.
 

snoppy

Aktiv medlem
17 feb 2007
68
0
6
Umeå
Jag skulle prova ett annat batteri ifall jag var du!
Även fast det ger 12v, så vet du inte hur mycket kräm det är i det när du belastar det.
Har du haft batteriet på laddning?
Dum fråga kanske, men ändå...

Har väldigt svårt att tro att det plötsligt, från att ha gått klockrent, till
att nästa gång du tar på nyckel, ha fått ett jordfel på sprutarna.

Men hursomhelst, så kan allting hända.

Lycka till, och glöm inte att berätta vad som felade när du hittat det!

// Robert
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mät spänningen på batteriet när du drar runt startmotorn. På RX1an finns ju laddkablarna framme. Borde väl vara samma på Apex så det är ju lätt att mäta..
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Mätte upp batteriet och det ger 10.6v vid belastning när jag kör startmotorn.
Kan det vara så att styrboxen får för lite kräm och inte skickar ut signaler till spridarna eller? Är så sagt jorden till spridarna som fattas. allt annat är kollat och uteslutet redan.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Inte ska batteriet sjunka med 4V vid belastning. Du ska ju kunna plocka ur ~12Ah innan spänningen faller. Om du laddar batteriet och sedan belastar det med 100W glödlampa vad händer då ? Sjunker spänningen ?
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Inte ska batteriet sjunka med 4V vid belastning. Du ska ju kunna plocka ur ~12Ah innan spänningen faller. Om du laddar batteriet och sedan belastar det med 100W glödlampa vad händer då ? Sjunker spänningen ?
2v Sjunker det med. Antar att batteriet är dött.
Har haft det på laddning hela natten och det ger bara 12.8v utan belastning och 10.6 när jag kör startmotorn.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Japp byt batteri. Man måste ha en laddare med LÅG laddström om man ska ladda dom. Annar ryker batteriet , precis som på MCn...
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Japp byt batteri. Man måste ha en laddare med LÅG laddström om man ska ladda dom. Annar ryker batteriet , precis som på MCn...
Kör med en Ctek så det borde inte vara den som gjort det i alla fall.
Aja, bara att byta batteri och se om jag får igång skiten.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Styrenheten styr spridarna med jordsignaler, varför den inte ger signaler från ECU till spridare kan bero på flera saker, bl.a att den inte får nån varvtalssignal, alltså, den uppfattar inte att motorn snurrar, det är inget fel på ditt batteri så länge den orkar snurra motorn i normal fart. 10.6volt är helt ok när du drar på starten, hör du bränslepumpen låta i tanken? hört nåt om att de brukar ärja/frysa i reläna ovanför fotholkarna på Apex/RX-1.

Lycka till :)
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Styrenheten styr spridarna med jordsignaler, varför den inte ger signaler från ECU till spridare kan bero på flera saker, bl.a att den inte får nån varvtalssignal, alltså, den uppfattar inte att motorn snurrar, det är inget fel på ditt batteri så länge den orkar snurra motorn i normal fart. 10.6volt är helt ok när du drar på starten, hör du bränslepumpen låta i tanken? hört nåt om att de brukar ärja/frysa i reläna ovanför fotholkarna på Apex/RX-1.

Lycka till :)

Ett lycka till kan behövas. Just nu står skiten i bitar på garage golvet efter en hel helgs festande så den får vänta 1 vecka till på kärlek.
Bränslepumpen snurrar och bygger upp tryck.
Testade att hålla full gas för att spjällen ska vara öppna och kontrollerade spridarnas funktion när jag hade max kräm i batteriet och det verkade komma en liten fin dimma av soppa men slutade efter ett tag när startmotorn gått ett par varv. Blir fan inte klok på vad det kan vara. Har varit lös med reläerna och kollat också, kan inte se något fel iaf.
Verkar ju som att spridarna fungerar då jag har riktigt med kräm (Så bra som det nu kan vara) i batteriet. Ska testa med ett annat batteri iaf för att se om det blir bättre.
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Testat med ett annat fräscht batteri och det fungerar inte. samma fel kvarstår, spridarna jordas inte. Har märkt att varningslampan för motorfel lyser när man kör på startmotorn. Ska det vara så? Snart kastar jag skoter framför ett godståg och köper tillbaka en rotaxmaskin igen.........
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Den den en sup och se vad som händer. Verkar ju vara styrningen av spridarna trots allt. Och du har kollat på http://www.ty4stroke.com/ efter tips ?

Jag vet inte hur det är med Apexen men RX modellerna har ju haft problem med nötning på kablaget vid styret tex. På din kan man väl sparka igång displayen utan att motorn måste gå. ingen info då ?

Har tyvärr bara verkstadshandboken till RXen :-(
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Den den en sup och se vad som händer. Verkar ju vara styrningen av spridarna trots allt. Och du har kollat på http://www.ty4stroke.com/ efter tips ?

Jag vet inte hur det är med Apexen men RX modellerna har ju haft problem med nötning på kablaget vid styret tex. På din kan man väl sparka igång displayen utan att motorn måste gå. ingen info då ?

Har tyvärr bara verkstadshandboken till RXen :-(
Har provat att ge den en sup och då startar den. det är styrningen till spridarna som inte fungerar. Har inte kollat där ännu, men ska gå in och kolla. Displayen går igång så fort man vrider på nyckeln men där ger den inga indikationer på att det ska vara något fel.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Lär väl sitta ett relä för styrningen eller tror du att styrboxen är kopplad direkt mot dem ?
Du säger ju själv att den duschade en sväng först och sen sluta. Skulle haft elschema.

Verkar ju som det har varit problem med relän både till startmotor och bränslepumpen på Apexen
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Lär väl sitta ett relä för styrningen eller tror du att styrboxen är kopplad direkt mot dem ?
Du säger ju själv att den duschade en sväng först och sen sluta. Skulle haft elschema.

Verkar ju som det har varit problem med relän både till startmotor och bränslepumpen på Apexen
Dom får signal direkt av styrboxen. Det va en kompis som hade varit nere och tittat på den i garaget men jag tror att han fablade lite bara.. Dom är stendöda.